آرامش‌ سیاسی مهم‌ترین عامل رشد بازار سرمایه است/ شرکت‌های کوچک در حباب

یک کارشناس بازار سرمایه و بورس گفت: رشد بازار سرمایه به دلیل انتشار اخبار مناسب و گمانه‌زنی برای برطرف شدن موانع سیاسی، امیدواری نسبت به آینده و همچنین آرامش‌های سیاسی است که به نظر می‌رسد در حال حکم‌فرما شدن بر بازار ایران است.

مهدی طحانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: همین آرامش سیاسی باعث شده است بازارهای موازی مانند بازار مسکن، طلا، ارز و خودرو که حدود دو سال گذشته، جذب افسارگسیخته نقدینگی داشته‌اند، راکد شده و در زمان رکود این بازارها، منابع به سمت بازار سرمایه روانه شود.

وی افزود: از سوی دیگر، گزارش عملکردی مردادماه شرکت‌ها که در حال منتشر شدن است نیز حاکی از وجود نداشتن تغییر جدی در جهت کاهش در عملکرد تولید و فروش شرکت‌های بزرگ بازار سرمایه است. این درحالی است که متأسفانه شرکت‌های کوچک‌تر در این بازار دارای حباب بوده و بیش از ارزش ذاتی خود در حال معامله است. حباب این شرکت‌ها در حالی است که گزارش‌های عملکردی مناسبی نیز از سوی آنها ارائه نشده است.

مدیر حساب‌های سرمایه‌گذاری شرکت مدیریت سرمایه کیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بازار سرمایه، بر اساس اطلاعات ۸۰ شرکت بزرگ بازار (از بیش از ۶۰۰ شرکت موجود در بورس تهران) بسیار ارزنده و برای سرمایه گذاری مناسب است. رکود بازارهای موازی و آرامش سیاسی، باعث جذب نقدینگی مناسبی توسط این بازار شده است.

طحانی همچنین درباره تاثیر کاهش نرخ تسعیر دلار بر کاهش درآمدهای شرکت‌های صادرات محور مانند شرکت‌های حوزه پتروشیمی و فلزی، گفت: شرکت‌های پتروشیمی یا فلزی هیچ‌گاه محصولات خود را با دلار آزاد نفروخته‌اند؛ این فروش بر اساس نرخ تسعیر ارز در سامانه نیما صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: به عبارتی میانگین نرخ دلار برای فروش محصولات پتروشیمی حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ تا ۱۱ هزار تومان است، بنابراین کاهش قیمت دلار در بازار آزاد و ورود آن به محدوده ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان، به چنین صنایعی ضربه‌ای وارد نکرده است. البته این عامل، خود را در رکود فروش محصولات این شرکت‌ها در بورس کالا نشان می‌دهد اما این پایین آمدن قیمت در مقایسه با میانگین فروش سال گذشته این شرکت‌ها هنوز تغییر جدی ندارد.

مدیر حساب‌های سرمایه گذاری شرکت مدیریت سرمایه کیان تصریح کرد: از طرفی شرکت‌های فولادی و پتروشیمی، محصولات صادراتی خود را حداقل با ۲۰ درصد تخفیف در بازارهای جهانی می‌فروشند؛ اگر فرض بر این باشد که این آرامش سیاسی و معافیت‌های تحریمی به ایران داده شود، قاعدتاً این درصد تخفیف‌ها نیز کمتر می‌شود. بنابراین بخشی از این کاهش ارزش دلار می‌تواند در تخفیف‌ها و همچنین کاهش هزینه حمل و بیمه برای شرکت‌ها جبران شود و شرکت‌ها نیز می‌توانند باوجود آرامش سیاسی و گشایش‌های بیشتر، اقدام به واردات تجهیزات کرده و طرح‌های توسعه‌ای خود را به پیش ببرند.

وی در خصوص منفی شدن بازار سرمایه نیز با اشاره به وجود ابهام به‌عنوان مهم‌ترین علت منفی شدن بازار سرمایه، گفت: شرایط ابهام باعث می‌شود تصمیم گیران اقتصادی نتوانند تصمیم مناسبی بگیرند؛ هنگامی ‌که اخبار شفاف تری نسبت به گشایش‌های سیاسی منتشر شد، بازار سرمایه واکنش مثبتی به این اخبار نشان داد. در واقع قبل از انتشار چنین اخباری شرایط معامله برای معامله گران بازار مبهم بود اما گمانه زنی برای برطرف شدن موانع سیاسی و امیدواری نسبت به آینده باعث عکس العمل مثبت بازار و رشد شاخص شده است.

کد خبر 387391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.