پایش کیفیت آب برای شرب اصفهان حیاتی است/ رُپرگذاری ۳۵۰ کیلومتر از رودخانه‌های اصفهان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اصفهان در مراسم بهره برداری از سیستم پایش بیومانیتورینگ مواد سمی رودخانه زاینده رود، گفت: راه اندازی سیستم پایش کیفیت آب برای شرب اصفهان حیاتی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسعود میرمحمدصادقی پیش از ظهر امروز سه شنبه -پنجم شهریورماه- در حاشیه مراسم بهره برداری از دو پروژه "سیستم پایش بیومانیتورینگ مواد سمی" و "سیستم مکانیزه جمع آوری ضایعات رودخانه زاینده رود" در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این دو پروژه امروز همزمان با هفته دولت در سد چم آسمان افتتاح شده است.

 وی با اشاره به سیستم مکانیزه جمع آوری ضایعات رودخانه زاینده رود، افزود: این سیستم به صورت مکانیزه ضایعاتی که در محل ورودی آب شرب اصفهان باعث مشکل می شود را جمع آوری می کند در حالی که پیش از این، جمع آوری ضایعات به صورت دستی انجام می شد و اختلال زیادی در تامین آب شرب ایجاد می کرد. البته این سیستم مکانیزه مشابه داخلی ندارد و برای نخستین بار توسط صنعتگران ایرانی ساخته شده است.

رُپرگذاری در ۳۵۰ کیلومتر از رودخانه های اصفهان  

در ادامه این مراسم منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات شرکت آب منطقه ای استان برای ایمن سازی رودخانه زاینده رود، اظهار کرد: حدود ۸۰ کیلومتر از اراضی حریم و بستر رودخانه در شرق و غرب زاینده رود با هدف کنترل برداشت ها و اجرای نظارت و پایش منطقه، ساماندهی و جاده سازی شده همچنین حدود ۳۵۰ کیلومتر از رودخانه های استان برای جلوگیری از دخل و تصرف در حریم و بستر رودخانه رپرگذاری شده است.

وی با بیان اینکه عملیات لایروبی در ۳۵۰ کیلومتر و دیوارسازی در ۲۳۰ کیلومتر از رودخانه های استان انجام شده است، افزود: شرکت آب منطقه ای استان اصفهان مطالعات ۱۹۱۰ کیلومتر از رودخانه های استان را برای تعیین حریم و بستر رودخانه انجام داده است.   

شیشه فروش با اشاره به فرارسیدن فصل پاییز، گفت: ستاد مدیریت بحران استان جلساتی با هدف جلوگیری از سیل برگزار شده و اقداماتی را به دستگاه‌های اجرایی استان اعلام کرده است بر این اساس شهرداری‌ها مکلف شدند با همکاری شرکت آب منطقه ای طرح هدایت و جمع آوری  روان آبهای سطحی را انجام دهند و بنیاد مسکن و دهیاری ها در روستاها نیز سیل بندهای روستایی را کنترل می کنند.

وی با بیان اینکه شرکت آب منطقه ای اصفهان تاکنون در منطقه لنجان و باغبادران حریم و بستر رودخانه را از وجود حدود ۱۰۰ سازه و تاسیسات آزاد کرده است، اظهار کرد: آب منطقه ای عملیات آزاد سازی را  با شناسایی سازه ها در رودخانه ها اجرایی می کند، به دستگاه های مرتبط نیز اعلام شده که با آب منطقه ای همکاری کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۶۰ حادثه غرق شدگی اتفاق افتاده است، گفت: از این شمار ۳۲ مورد منجر به فوت در رودخانه ها، کانال ها، استخرهای کشاورزی در مناطق استان گزارش شده است. به رغم اقدامات شرکت آب منطقه ای در زمینه گشت و نظارت و ساماندهی رودخانه، بیشتر حوادث غرق شدگی در روزهای پایان هفته و تعطیلات رخ می داد، براین اساس اعلام شده که شنا کردن در رودخانه اکیدا ممنوع است.

شیشه فروش خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ماه‌های شهریور و مهر هوا هنوز گرم است، مردم نباید از منابع آبی استخرهای کشاورزی، کانال‌ها و سدها برای شنا استفاده کنند زیرا خطرناک است و تاکید می کنیم که شنا در رودخانه زاینده رود اکیدا ممنوع است.

به گزارش ایمنا، رُپرگذاری؛ علامت‌های نصب شده در حد بستر رودخانه‌ها است که در اصطلاح به آن "رُپر" می گویند، رپرها، علائم دو تکه ای هستند که قسمت تحتانی آن بتونی و قسمت فوقانی آن لوله‌هایی به رنگ آبی است و گاهی پلاک‌هایی نیز روی آن نصب شده است. این علائم نشان می‌دهد که در بخش داخلی آنها، بستر رودخانه با دبی برگشت ۲۵ ساله و قسمت خارجی آن ابتدای حریم است، در حقیقت راهنمایی برای رعایت حد بستر و حریم رودخانه هاست.

کد خبر 387380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.