ظریف: دیدار ترامپ و روحانی را تصور هم نکنید

تقدیر حکومت عراق از حشد الشعبی، حمله پهپادی اسراییل به حزب الله لبنان، برکناری هشت عضو شورای شهر وان ترکیه، بی اعتنایی طالبان به توافق با آمریکا و کاهش سهمیه سوخت غزه از سوی اسرائیل از جمله مهم ترین تحولات سیاسی منطقه و جهان در امروز بوده است.

برگزیده اخبار جهان، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری جهان و منطقه خبرگزاری ایمنا  مطالعه کنید:

ظریف: دیدار ترامپ و روحانی را تصور نکنید

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در واکنش به اظهارات مکرون رئیس جمهوری فرانسه مبنی بر آمادگی این کشور برای برگزاری ملاقات میان ترامپ و روحانی گفت: در سفر بیارتز گفتم دیداری بین رئیس جمهوری ایران و ترامپ قابل تصور نیست.

ظریف که به منظور دیدار و گفت و گو با همتای چینی خود از روز گذشته (دوشنبه) به این کشور سفر کرده است در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: در سفر بیارتز گفتم دیداری بین رئیس جمهوری ایران و ترامپ قابل تصور نیست. تا زمانی که آمریکا به جمع پنج به علاوه یک بپیوندد و برجام را اجرا کند، در آن زمان هم گفت و گوی دو جانبه ای نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: اینکه مسئولان فرانسوی و آمریکایی ها در این زمینه چه گفت و گوهایی داشته اند به خود آنها بستگی دارد، اما من در سفر به بیاریتز گفتم که دیداری با مقامات آمریکایی انجام نخواهد شد.

وزیر امور خارجه گفت: ما کاملا مشخص کردیم که دولت ایالات متحده و ترامپ، توافق هایی که به دنبال گفت و گوهای طولانی میان دو کشور بوده است را زیر پا گذاشته است و آنچه که اکنون ضرورت دارد انجام شود اجرای توافقات گذشته است و در این زمینه ما هنوز نشانه قابل توجهی از سوی دولت آمریکا ندیدم.

ظریف همچنین در مورد مذاکرات خود در بیارتز و قبل از آن در پاریس هم گفت: مذاکرات در مورد این بود که چگونه می توان با اجرای تعهدات طرفین، برجام را حفظ کرد و با توجه به اینکه ایران در سال های گذشته تمامی تعهدات خود را در برجام اجرا کرده و بعد از خروج غیر قانونی آمریکا و یک سال بی عملی اتحادیه اروپا به مواردی که در ماده ۳۶ برجام هم قابل اجرا بوده است اقدام کرده است چگونه می توان شرایط فعلی را به شرایط قبل برگرداند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: در این نشست ها همچنین در مورد تعهدات و اقداماتی که اروپایی ها باید انجام دهند صحبت کردیم و گفت و گوهای خوبی هم بود.

ظریف تصریح کرد: متاسفانه اروپایی ها برای اینکه اقدامات و تعهدات خودشان را انجام دهند به برخی مجوزها از طرف آمریکا نیاز دارند که از نظر ما این وضعیت، شرایط خوبی را برای آینده روابط بین الملل نشان نمی دهد که کشورهای مستقل برای انجام اقدامات قانونی نیاز به اخذ مجوز از دیگر کشورها داشته باشند.

وزیر  خارجه ایران قرار بود روز یکشنبه سوم شهریور به چین سفر کند اما با توجه به سفر دوباره ظریف به فرانسه، او بامداد دوشنبه راهی پکن شد.

حمایت نظامیان الجزایر از گفت‌وگوهای ملی

 فرمانده ارتش الجزایر با اشاره به نتایج مطلوب گفت و گوهای هیئت ملی، در خصوص تلاش هایی در راستای منافع برخی گروه ها برای اختلال در کار هیئت هشدار داد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رسمی الجزایر (واج)، "قاید بن صالح" دیروز (دوشنبه) در سخنرانی خود در منطقه نظامی "وهران" با بیان این مطلب افزود: افرادی خود را در اختیار افکار پلید برخی گروه ها قرار داده و به هر شیوه ای و با تمرکز بر موضوعات حاشیه ای و گسترش افکار سمی تلاش می کنند فعالیت هیئت ملی را با مشکل رو به رو سازند، اما چنین اقداماتی به طور کامل با مفاد قانون اساسی در تناقض است و صلاحیت های رییس جمهوری منتخب آینده را محدود می کند.

فرمانده ارتش الجزایر در حالی از فعالیت های هیئت ملی و گفت و گو کننده حمایت کرد که الجزایری ها  ۲۷ جمعه است با تجمع در خیابان ها مخالفت خود را با شیوه دولت برای میانجی گری و گفت و گو اعلام و خواستار کناره گیری تمام مقامات دولت قبل از قدرت هستند.

بن صالح پیشتر اعلام کرده بود که گروهی متشکل از شخصیت‌های مستقل را موظف کرده تا به منظور فراهم آوردن شرایط برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در اسرع وقت رهبری "هیئت گفت و گوی ملی" را برعهده بگیرند.

روزنامه "الشرق الاوسط" عربستان هم با اشاره به سخنرانی دیروز فرمانده ارتش الجزایر تاکید کرد که صالح با این صحبت ها، مخالفان را نشانه گرفته است.

این روزنامه سعودی با بیان این مطلب افزود : مخالفان دولت کنونی الجزایر شیوه ارتش برای خروج از بحران و  برگزاری هر چه سریع تر انتخابات را رد می کنند و خواستار اجرای اصلاحات بنیادین هستند تا رییس جمهوری جدید الجزایر با همان سازوکاری انتخاب نشود که به "عبدالعزیز بوتفلیقه" رییس جمهوری سابق اجازه ۲۰ سال ریاست را داد.

مخالفان همچنین خواستار برکناری "نورالدین بدوی" نخست وزیر این کشور هستند، چرا که بوتفلیقه او را قبل از کناره گیری انتخاب کرده بود.

افزایش بدهی خارجی مصر

بدهی خارجی مصر با افزایش ۹.۶ میلیارد دلار در ۴ ماهه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با چهار ماه آخر سال ۲۰۱۸ میلادی، به ۱۰۶.۲ میلیادر دلار رسید.

تارنمای بانک مرکزی مصر امروز (سه شنبه) با انتشار گزارشی اعلام کرد که بدهی های میان مدت و بلند مدت مصر ۹۳.۸ میلیارد دلار است و ۸۸.۳ درصد از کل مبلغ بدهی این کشور را تشکیل می دهد. بدهی های کوتاه مدت این کشور نیز ۱۱.۷ درصد از این میزان را شامل می شود.

بانک مرکزی  مصر در ادامه خاطرنشان کرد: سهم دولت از این بدهی ها در چهار ماهه نخست سال جاری میلادی ۵۳.۸ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۵.۷ میلیارد دلار افزایش یافته است.

دولت "عبدالفتاح السیسی" رییس جمهوری مصر با بدهی های خارجی که تنها در یک سال به ۱۸ میلیارد دلار رسید، فشار زیادی را به کشورش تحمیل کرده است.

در ماه آگوست (مرداد- شهریور) جاری مصر آخرین تراز وام را از صندوق بین المللی پول به ارزش دو میلیارد دلار دریافت کرد که در مجموع در طول سه سال ۱۲ میلیارد دلار از این صندوق وام گرفته است .

مصر برای اجرای شروط این صندوق اقداماتی چون برداشتن یارانه برق و سوخت، افزایش درآمدهای مالیاتی و کاهش تعداد کارمندان دولت را اجرا کرد.

همکاری سیا با امارات

یک رسانه انگلیسی گزارش داد امارات به دلیل داشتن اهدافی همسو با آمریکا، بر خلاف دیگر کشورهای جهان هدف جاسوسی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) نیست.

این رسانه انگلیسی روز گذشته (دوشنبه) گزارش داد: امارات، رهبری نظامی را تامین مالی می کند که قصد دارد دولت به رسمیت شناخته شده لیبی از سوی سازمان ملل متحد را سرنگون سازد.

این کشور همچنین به ائتلاف کشورها برای اعمال تحریم اقتصادی قطر کمک می کند هر چند که آمریکا خواستار حل و فصل این اختلاف است.

امارات همچنین از کارکنان سابق آژانس امنیت ملی (NSA) آمریکا به عنوان هکرهای نخبه بهره می برد تا از آنها برای جاسوسی در برنامه ای استفاده کند که آمریکایی ها را به عنوان  اهداف جاسوسی در بر می گیرد.

رویترز با استناد به این نتایج تحقیقات امسال این خبرگزاری، به چرایی خودداری سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا از جاسوسی در امارات پرداخته است.

کاهش سهمیه سوخت غزه از سوی اسرائیل

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر اعلام کرد که به دنبال شلیک موشک هایی از سوی نوار غزه به مناطقی از فلسطین اشغالی، میزان سوخت در نظر گرفته شده جهت واردات به این باریکه به نصف کاهش خواهد یافت.

تارنمای "القدس العربی" در شماره امروز ( سه شنبه) ضمن اعلام این خبر افزود: نتانیاهو از سوی محافل اسراییلی به برهم زدن مسائل سیاسی، نظامی و امنیتی جهت دستیابی به پیروزی در انتخابات آتی در سرزمینهای اشغالی متهم شده است.

نتانیاهو که با اتهامات گسترده فساد مواجه است، بدون اشاره به حملات نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی به غیر نظامیان در باریکه غزه،‌ بر افزایش فشار و در تنگنا قرار دادن ساکنان این باریکه خبر داده است.

به نوشته این تارنما، "اوفیر اکونیس" وزیر علوم رژیم صهیونیستی نیز گفته که اسراییل مایل به وقوع جنگ با غزه نیست، اما به رغم آن در حال نزدیک شدن به انجام یک عملیات نظامی گسترده در این منطقه است، اما زمان آن هنوز مشخص نیست .

در همین راستا "غیورا ایلاند" فرمانده سابق شورای امنیتی رژیم صهیونیستی نسبت به افزایش بسیار جبهه های امنیتی تنش زا فراروی این رژیم هشدار داد.

بی اعتنایی طالبان به توافق با آمریکا

خبرگزاری رویترز اعلام کرد، طالبان پس از امضای توافقنامه صلح با آمریکا به جنگ علیه دولت افغانستان ادامه می دهد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، یکی از فرماندهان طالبان که خواست نامش فاش نشود، گفت: ما به جنگ علیه دولت افغانستان ادامه می دهیم و برای به دست گرفتن قدرت تلاش می کنیم.

یکی دیگر از فرماندهان طالبان نیز گفت، توافقنامه ای که انتظار می رود این هفته با آمریکا امضا شود و طبق آن، نیروهای آمریکایی که از نیروهای افغان پشتیبانی هوایی می کنند، حمله به طالبان را متوقف خواهند کرد و این گروه به جنگ علیه نیروهای آمریکایی پایان خواهد داد.

به گفته این دو فرمانده طالبان، طبق توافقنامه صلح، آمریکا حمایت از دولت افغانستان را متوقف خواهد کرد.  

این در حالی است که "زلمی خلیلزاد"، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان، اخبار منتشر شده مبنی بر قطع کمک مالی آمریکا به نیروهای امنیت ملی و دفاعی افغانستان در چارچوب توافقنامه صلح آمریکا و طالبان را رد کرد و گفت، هیچ کس نباید فریب تبلیغات سیاسی مربوط به حمایت آمریکا از نیروهای افغان را بخورد و یا از این تبلیغات بترسد. ما الان و نیز پس از امضای هرگونه توافقنامه ای با طالبان از نیروهای افغان دفاع خواهیم کرد.

برکناری ۸ عضو شورای شهر وان ترکیه

وزارت کشور ترکیه در حکمی هشت تن از اعضای شورای شهر کلانشهر وان را برکنار کرد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری هابر ترکیه ، این وزارتخانه در حکمی هشت تن از اعضای شورای شهر وابسته به حزب دموکراتیک خلق کردها در شهرداری کلانشهر وان را از کار برکنار کرد.

وزارت کشور ترکیه در این حکم "عرجان ییلبوغا"، از شهرداری توشبا در استان وان، "ساواش عنگو"، "سِوینج شکر" و "عطیه شَن" از شهرداری ادرمیت در استان وان، "نجم الدین شاهین"، "پینار دمیر"، "مهمت صادق مورانعر" و "هولیه داراک" از شهرداری چالدران در استان همگی از اعضای حزب دموکراتیک خلق‌ها را از شورای شهرداری کلانشهر وان برکنار کرده است.

حمله پهپادی اسرائیل به حزب الله لبنان

حزب‌الله لبنان اعلام کرد، دو پهپاد اسرائیلی که در ضاحیه جنوبی بیروت در روز یکشنبه منهدم شدند، حامل مواد منفجره بودند.

بر اساس گزارشی از سایت شبکه المنار، حزب‌الله لبنان شب گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد، کارشناسان این حزب پهپاد نخست را بازرسی کردند.

طبق بیانیه حزب‌الله لبنان، ضاحیه در معرض دو حمله پهپاد بمب گذاری شده قرار گرفت که اولی خنثی و دومی منفجر شد.

حزب‌الله لبنان آورده است: بعد از بررسی‌های کارشناسان در مقاومت اسلامی و تفکیک اجزای پهپاد اولی مشخص شد پهپاد مذکور حامل بمب جاسازی شده به شیوه فنی و ماهرانه با مواد منفجره‌ای از نوع C۴ با وزن ۵.۵ کیلوگرم بوده است.

حمله پهپادی انصارالله به پایگاه هوایی ملک خالد عربستان

جنبش انصارالله یمن در ادامه حملات پهپادی خود به اهداف حیاتی و نظامی در عربستان بار دیگر پایگاه هوایی ملک خالد را هدف قرار داد.

بر اساس گزارشی از شبکه المسیره، سرتیپ، یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن وابسته به جنبش انصارالله اعلام کرد که یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور بار دیگر با استفاده از چند فروند پهپاد "قاصف کی ۲" پایگاه هوایی ملک خالد در "خمیس مشیط" واقع در منطقه عسیر در جنوب غرب عربستان را هدف قرار داد.

وی افزود، پهپادهای قاصف کی ۲ در این عملیات سیستم راداری و آشیانه‌های جنگنده‌ها در این پایگاه را با دقت هدف قرار دادند.  

این مقام یمنی در ادامه خاطرنشان کرد که این حمله به منظور پاسخ به تجاوزات ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان و محاصره مداوم ملت یمن و همچنین حملات هوایی مداوم آن به مناطق مختلف یمن صورت گرفت.

طبق گفته یحیی سریع، جنگنده‌های ائتلاف متجاوز عربی طی چند ساعت گذشته ۴۰ حمله به مناطق مختلف یمن انجام داده‌اند.

ترامپ صلح نوبل را از طریق معامله قرن می خواهد

تیم ترامپ معتقد است، توافق صلح در خاورمیانه موسوم به "معامله قرن" ممکن است جایزه صلح نوبل را از آن ترامپ کند.

پایگاه "والا"ی رژیم صهیونیستی گزارش داد، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به دلیل بلندپروازی‌هایش درباره رقابت‌های ریاست جمهوری در آمریکا در سال ۲۰۲۰ ممکن است در اعلام معامله قرن شتاب کند.

طبق اعلام این پایگاه، تحلیل‌گران معتقدند، ترامپ ممکن است بخش سیاسی این طرح را پیش از انتخابات پارلمانی اسرائیل اعلام کند که قرار است ۱۷ سپتامبر برگزار شود.

تحلیل‌گران می‌گویند، این اقدام ترامپ مربوط به جاه‌طلبی‌های وی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ است و وی به یک دستاورد دیپلماتیک بزرگ نیاز دارد تا او را از رقبای دموکرات و رئیس جمهوری سابق متمایز کند.

والا نوشت: ترامپ به دو معامله آمریکا با کره شمالی یا ایران به منزله دستاورد احتمالی نگاه می‌کرد، اما فرصت‌ها برای تحقق این معامله با پیونگ‌یانگ و تهران کاهش یافته است و به همین دلیل ترامپ تصمیم گرفت روی طرح معامله قرن متمرکز شود.

پایگاه مذکور در ادامه نوشت: تیم ترامپ معتقد است توافق صلح در خاورمیانه احتمالا جایزه صلح نوبل را از آن ترامپ می‌کند.

تقدیر رهبران سیاسی عراق از حشد الشعبی

روسا و رهبران سیاسی عراق از نقش حشد شعبی به عنوان بخشی از تشکیلات دفاع ملی این کشور تقدیر کرده و بر لزوم در پیش گرفتن اقدامات احتیاطی لازم برای تعامل با حالات فوق‌العاده احتمالی و مقابله با پیامدهای آن تاکید کردند.

بر اساس گزارشی از سایت شبکه تلویزیونی سومریه نیوز عراق، دفتر ریاست جمهوری عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، با دعوت برهم صالح، رئیس جمهور عراق و با حضور عادل عبدالمهدی، نخست‌ وزیر و محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان این کشور نشست رهبران ملی در کاخ السلام در بغداد برای بررسی وضعیت سیاسی و امنیتی کشور و منطقه برگزار شد.

در ادامه این بیانیه آمده است، عبدالمهدی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در این نشست گزارشی از انفجارهای اخیر علیه انبارهای سلاح و مهمات را به حضار ارائه کرد.

طبق این بیانیه، حاضران در نشست بر اهمیت پیگیری اقدامات دولت درباره شواهد و مدارک دال بر دخالت خارجی در این انفجارها تاکید کرده و این حمله مجرمانه و نقض آشکار حاکمیت عراق را محکوم کردند.

روسای سه قوه عراق حملات اخیر علیه حشد شعبی را اقدامی خصمانه توصیف و اعلام کردند، تمامی اقدامات لازم برای جلوگیری از این حملات علیه کشور در پیش گرفته خواهد شد.

طبق بیانیه دفتر ریاست جمهوری عراق، در این نشست علاوه بر برهم صالح، عبدالمهدی و الحلبوسی، فالح الفیاض، رئیس حشد شعبی و تعدادی از فرماندهان این تشکیلات نیز حضور داشتند و تاکید شد، دولت عراق و تمامی کانال‌های فعال آن و نیز نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی تمامی اقدامات لازم برای مقابله با متجاوزان و دفاع از امنیت و حاکمیت ملی عراق را در پیش خواهند گرفت.

برنی سندرز از بایدن جلو افتاد

برای اولین بار از زمان مطرح شدن اسامی نامزدهای حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، «جو بایدن» در یک نظرسنجی رتبه اول را از دست داد.

به موازات ادامه تحرکات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان ۱۳۹۹) آمریکا، نتیجه یک نظرسنجی تازه در این کشور نشان می‌دهد که جایگاه معاون هشت ساله باراک اوباما تنزل پیدا کرده و رتبه اول نامزدها را از دست داده است.

در نظرسنجی «دانشگاه مانموث» آمریکا که از موسسات معتبر افکارسنجی به شمار می‌آید، برای اولین بار «جو بایدن» جایگاه نخست را از دست داده و به رتبه دوم رفته است.

بایدن که در تمام هشت سال ریاست جمهوری باراک اوباما (اول بهمن ۱۳۸۷ تا اول بهمن ۱۳۹۵) معاون رئیس‌جمهور و نفر دوم دولت این کشور بوده، پیش از این در تمامی نظرسنجی‌ها رتبه اول را داشت.

طبق نظرسنجی مانموث،  «برنی سندرز» و «الیزابت وارن» هریک با کسب ۲۰ درصد آرا، بالاتر از بایدن قرار گرفته‌اند و سهم معاون اوباما  از این نظرسنجی ۱۹ درصد بوده است.

بایدن جایگاه اول نامزدهای دموکرات را از دست داد

کد خبر 387367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.