تحقق‌پذیری طرح جامع ارتقا پیدا کند

یک کارشناس شهرسازی گفت: در نظر داشتن توان مالی شهرداری برای اجرای طرح‌های مصوب از جمله طرح جامع و تفصیلی باید در مراحل تهیه و تدوین طرح در نظر گرفته شود تا سازمان متولی برای اجرای آن با مشکل مواجه نشود.

فرزاد مومنی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های طرح جامع شهرها به خصوص شهر اصفهان اجرایی نشدن اهداف این طرح‌ها بوده زیرا شاخصه‌های موثری برای ارتقای تحقق پذیری طرح جامع در نظر گرفته نمی‌شده است.

وی افزود: مشارکت شهروندان و ساکنان شهر میزان تحقق پذیری طرح جامع را بالا می‌برد زیرا اجتماعات مردمی یکی از بازوان قدرتمند شهر است، در این راستا شهرداری اصفهان ایده‌ای تحت عنوان "یک شهر گفت وگو" را مطرح کرد تا مردم به صورت هفتگی و در قالب برنامه‌ها و همایش‌های برگزار شده به بیان دغدغه‌های خود بپردازند.

این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: بیان دغدغه‌ها توسط شهروندان این امکان را به مجریان و برنامه‌ریزان طرح جامع می‌دهد تا مشکلات شهر را بررسی و برای رفع آن چاره‌ای پیدا کنند تا طرح جامع جدید شهر تحقق پذیرتر باشد.

مومنی مشکلات مالکیتی را از دیگر دغدغه‌های طرح جامع دانست و افزود: حوزه مالکیتی محدوده عرصه و عیان هر مالک است که باید منطبق با طرح‌های بالادستی باشد، شهرداری طرحی را در قالب برنامه جامع و تفصیلی برای یک ملک در نظر می‌گیرد، اما به دلیل مشکلات مالکیتی متحمل هزینه‌های سنگینی شده و در برخی موارد اجرایی کردن طرح مصوب ملک با مشکل مواجه می‌شود.

وی افزود: زمین‌های مورد نظر برای ساخت مدارس سطح شهر در قالب لکه‌های آموزشی در طرح تفصیلی مشخص می‌شود اما پس از گذشت زمانی از تهیه طرح جامع و تفصیلی این کاربری‌های آموزشی تبدیل به لکه‌هایی برای فروش می‌شود.

این کارشناس شهرسازی ادامه داد: مالک زمین در این حالت بلاتکلیف است زیرا شهرداری هزینه‌ای برای خرید ملک پرداخت نمی‌کند و مالک نیز امکان فروش ملک را ندارد زیرا زمین او در طرح تغییر کاربری قرار دارد.

مومنی تصریح کرد: مباحث اقتصادی و توان مالی سازمان متولی برای خرید ملک نیز در حین تدوین طرح جامع قبلی شهر در نظر گرفته نشده است، توان مالی شهرداری برای اجرای طرح جامع و توسعه شهر به صورت میان افزا از جمله مواردی است که در طرح جامع جدید لحاظ می‌شود.

وی عنوان کرد: یکی از برنامه‌های طرح جامع جدید شهر اصفهان این است که از توسعه افقی شهر جلوگیری کند تا توسعه شهر در آینده به صورت تراکمی و میان افزا باشد و از ظرفیت بافت‌های فرسوده شهر برای توسعه استفاده شود.

کد خبر 387348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.