تولید کودهای زیستی متناسب با شرایط اقلیمی کشور

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی توانسته است نوعی از کودهای زیستی را متناسب با شرایط اقلیمی کشور به تولید انبوه برساند.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فرآورده‌های شیمیایی، دنیای پیرامون ما را احاطه کرده است. آسیب‌هایی که در پی استفاده از فرآورده‌های غذایی مبتنی بر کودهای شیمیایی به وجود آمده باعث شده است تا توجه‌ها به سوی کودهای زیستی جلب شود. سازوکار کودهای زیستی بر مبنای میکروارگانیسم‌ها یا موجود زنده کوچک است. خاک با کمک کودهایی که‌ یک یا چند گونه از این میکروارگانیسم‌های سودمند خاکزی را در دل خود دارند، حاصل‌خیز می‌شود.

میکروارگانیسم‌ها، علیرغم ابعاد بسیار کوچک خود، می‌توانند عناصر غذایی خاک را در یک فرایند زیستی تبدیل به مواد مغذی کنند و به گیاه جان ببخشند. استفاده از کودهای زیستی، مزیت‌های بی‌شماری را به همراه داشته است و علاوه بر هزینه کم‌تر، کیفیت مواد غذایی را بهبود می‌بخشند، ضمن آنکه هوا را آلوده نمی‌کند. تولید کودهای زیستی در کشورهای توسعه یافته، رونق و گستردگی بالایی دارد اما واردات این کودها، با توجه به هزینه‌های بالای ارزی و محدودیت‌های واردات، شاید صنعت کشاورزی را به این نوع کودها کم‌رغبت کند.

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از خاصیت همزیستی قارچ با گیاه یا "مایکوریزا"، کود زیستی را تولید و به بازار تجاری رسانده است. مدیرعامل این شرکت با بیان اینکه همزیستی قارچ با گیاه مقاومت آن را افزایش می‌دهد، عنوان کرد: مایکوریزا یا همزیستی بین انواع قارچ‌ها با ریشه درختان یا گیاهان میزبان، زمینه‌ساز یک زندگی بهتر برای هردو سوی این همزیستی می‌شود. اسپورهای قارچ بر روی ریشه می‌نشینند و دور ریشه درخت، یا گیاه میزبان و یا زیر خاک رشد می‌کند.این همزیستی باعث می‌شود گیاه نسبت به تنش‌های زیستی و غیر زیستی از مقاومت بالایی برخوردار شده واین خاصیت‌ها به گیاه نیز منتقل شود.

وی با اشاره به تولید کودهای زیستی با تکیه بر سازوکار همزیستی میان قارچ وگیاه، گفت: در تعامل و هم زیستی میان این دو، گیاه به دلیل برخورداری از کلروفیل یا سبزینه، نقش فتوسنتز، تولید مواد مغذی و رساندن آن به قارچ را عهده‌دار می‌شود. از سوی دیگر قارچ نیز  گیاه را در برابر تنش‌های زیستی و غیر زیستی مقاوم می‌کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره سازوکار رشد قارچ و کمک آن به گیاه اینگونه توضیح داد: اسپور یا بذر قارچ هنگامی ‌که در مجاورت ریشه گیاه قرار گیرد، ارتباط و همزیستی خود را آغاز می‌کند، به طوری‌ که یک سر قارچ به داخل ریشه گیاه و سر دیگر آن خارج از گیاه رشد می‌کند.

وی ادامه داد: این کودهای زیستی برای نخستین بار در کشور کانادا تولید شد و کشورهایی مانند آلمان، استرالیا و آمریکا، عمده‌ترین تولیدکنندگان این کودها محسوب می‌شود. در کشور ما  نیز تا چند سال پیش در حد پژوهش‌ها و تولید آزمایشگاهی این کار دنبال می‌شد، اما از سال ۹۴ توانستیم این محصول را تولید کرده و سپس به تولید انبوه برسانیم.

کد خبر 387343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.