کارخانه تبدیل بازیافت به انرژی؛ نماد زندگی پایدار کپنهاگ

پایتخت دانمارک دارای یک سطح شیب‌دار دست‌ساخت برای اسکی‌بازان و محوطه‌ای تفریحی برای پیاده‌روی بر فراز کوه شهری کپن‌هیل (CopenHill) است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کوه شهری کپن‌هیل در منطقه‌ای صنعتی و مشرف بر یک کارخانه مدیریت زباله قرار دارد که در آن با تأسی از فلسفه "نجات کره زمین در عین لذت بردن از زندگی" از زباله انرژی تولید می‌شود. این منطقه با تبدیل سالانه ۴۰۰‌ هزار تن زباله به انرژی قادر به تأمین انرژی گرمایی مورد نیاز برای ۱۵۰‌ هزار خانوار و برق مصرفی ۵۵۰‌ هزار نفر از ساکنان شهر است. این مرکز یکی از نمونه‌های شهری برای به نمایش گذاشتن این امر است که می‌توان در کنار حفظ انرژی پایدار، پاسخگوی نیازهای جامعه بود.

کوه دست‌ساخت کپن‌هیل که در شهر کپنهاگ، پایتخت دانمارک ایجاد شده است، در حال حاضر با پشتیبانی یکی از بزرگترین گروه‌های طراحی و سازندگی شهرهای کپنهاگ و نیویورک که در زمینه‌های معماری، شهرسازی، تحقیق و توسعه شهری فعالیت می‌کند، میزبان اماکن تفریحی عمومی از جمله یک پیست اسکی، زمین اسنوبرد، محوطه پیاده‌روی و دو میدانی و نیز مکانی برای سنگ‌نوردی شده است و اقدامات لازم برای برگزاری سایر فعالیت‌های ورزشی تفریحی همچون "کارتینگ" و "ویک بوردینگ" در آن در دست انجام است.

 علاوه بر این در محوطه پشت این منطقه ورزشی تفریحی نیز کافه‌ها و محل‌های مخصوص استراحت تعبیه شده است که بازدیدکنندگان پس از اتمام فعالیت‌های خود می‌توانند بقیه وقتشان را در آن‌ها سپری کنند. در درون ساختمان نیز غرفه‌های مرتبط با فعالیت‌های تفریحی برای اجاره وسایل موردنیاز، آسانسور برای رسیدن به بالای محوطه اسکی و کافی‌نت وجود دارد. 

شیب این زمین اسکی ۱۰‌ هزار مترمربعی که در طیف رنگ‌های سبز روشن از مرکز تا سبز تیره به سمت لبه‌ها تزئین شده است، از بالای ساختمان ۹۰ متری کارخانه مذکور آغاز می‌شود و ۴۰۰ متر طول دارد. انتخاب رنگ سبز برای این محوطه به دو دلیل انجام گرفته است. دلیل اول اینکه رنگ سبز نسبت به سفید که بسیار سریع تیره و کثیف می‌شود از ماندگاری طولانی‌تری برخوردار است و راحت‌تر می‌توان آن را تمیز نگه داشت.

دلیل دیگر اینکه این رنگ تأییدی است بر عملکرد دوستدار محیط زیستی و پایدار کارخانه‌ای که محوطه اسکی مشرف بر آن قرار دارد و تبدیل به نمادی برای کارخانه و فعالیت آن شده است. سایر فعالیت‌های تفریحی پیش‌بینی‌شده برای این محوطه نیز در پارک بزرگی که در نزدیکی این سطح شیبدار ساخته شده است انجام می‌گیرد که شامل محوطه‌های پیاده‌روی، مسیرهای دو و میدانی و دیواری به طول ۸۵ متر برای علاقمندان به سنگ‌نوردی است.

این ساختار اجتماعی، علاوه بر افزودن یک کوه و شیب مصنوعی به شهری که به طور طبیعی مسطح است، با استفاده از دودکش‌های بلندی که دود را به صورت حلقه‌ای وارد جو می‌کند، آگاهی عموم نسبت به انرژی‌های پایدار را افزایش می‌دهد. این دودکش‌ها زمانی عمل می‌کنند که یک تن گاز فسیلی دی‌اکسیدکربن تولید می‌شود و بیانگر یک عملکرد ارتباطی است که تأثیر تولید گازهای گلخانه‌ای را به بازدیدکنندگان یادآوری می‌کند و از اولین قدم‌های برداشته شده کپنهاگ برای تبدیل شدن به شهری بدون کربن و دریافت عنوان پایتخت کربن‌صفر جهان به حساب می‌آید.

کد خبر 387337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.