کلکتور آب فضای سبز استراتژی‌ترین پروژه شمال شهر/گلوگاه‌ها، مشکل احیای بافت فرسوده

مدیر منطقه هفت شهرداری اصفهان گفت: سعی شده برنامه‌های این منطقه با رویکرد مساله محوری و پاسخ به نیاز شهروندان باشد و در راستای اهداف راهبردی عملیاتی شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی اصغر شاطوری صبح امروز_سه شنبه_پنجم شهریورماه ۹۸ در نشست "سه شنبه ها با رسانه، پاسخگویی در مسیر امید" اظهار کرد: بودجه سال ۹۸ منطقه هفت ۸۱ میلیارد تومان است که ۳۲.۷ درصد آن معادل ۲۶ میلیارد برای هزینه‌های جاری و ۶۷.۵ درصد سهم اعتبارات عمرانی و اجرای پروژه‌ها پیش بینی و مصوب شده است.

وی افزود: ۱۶۴ هکتار از منطقه هفت را بافت فرسوده تشکیل داده که مشکلات زیادی از جمله گلوگاه‌ها در این بافت‌ها وجود دارد.

مدیر منطقه هفت شهرداری اصفهان با بیان اینکه وسعت فضای سبز این منطقه ۲۸۲ هکتار معادل حدود ۲۱ درصد مساحت محدوده قانونی منطقه است، تصریح کرد: بالغ بر ۹۲ کیلومتر طول معابر منطقه هفت است که از نظر سطح معابر جزو مناطق اول شهر اصفهان به شمار می‌رود.

وی با اشاره به تاریخچه تشکیل این منطقه گفت: منطقه هفت در سال ۵۹ با تفکیک شهرداری منطقه سه تشکیل و نخستین ساختمان اداری آن در محل پارک باقوشخانه راه اندازی شد و پس از چندسال به محل فعلی واقع در پل چمران انتقال یافت.

شاطوری افزود: در سال ۸۷ باتوجه به جمعیت پذیری زیاد منطقه به منظور ارتقاء کیفیت خدمات تفکیک این منطقه به دو منطقه هفت و ۱۴ انجام شد.

وی وسعت و مساحت منطقه هفت را دو هزار و ۸۵۷ هکتار عنوان کرد و گفت: محدوده قانونی این منطقه که در آن موظف به ارائه خدمات هستیم یک هزارو ۳۵۷ هکتار است.

مدیرمنطقه هفت شهرداری اصفهان ادامه داد: براساس سرشماری سال ۹۵ جمعیت ساکن در منطقه هفت ۱۷۳ هزار نفر بوده که باتوجه به مستعد بودن پذیرش جمعیت بی شک تاکنون جمعیت آن افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه این منطقه دارای ۱۲ محله از جمله محله‌های پوریای ولی، مولوی، اشراق، برازنده و ... است، اظهار کرد: این منطقه تا چهار سال پیش بودجه محرومیت داشت، اما با دستور شهردار اصفهان مقرر شد این بودجه به مناطق کمتر توسعه یافته‌ای همچون ۱۴ اختصاص یابد.

شاطوری تأکید کرد: سعی شده برنامه‌ها با رویکرد مسئله محوری و پاسخ نیاز شهروند باشد و در راستای اهداف راهبردی عملیاتی شود.

وی محله‌های جنوب محور چمران را شامل پوریای‌ولی، شاهد، فروردین و مولوی عنوان کرد و گفت: باتوجه به فراگیری بیشترین وسعت بافت فرسوده در جنوب محور چمران، گلوگاه‌ها، دسترسی‌ها، گذرها و خیابان‌ها در این محدوده با مشکلاتی مواجه است که سعی داریم تا حد امکان مشکلات را برطرف کنیم.

مدیرمنطقه هفت شهرداری اصفهان ادامه داد: حد فاصل خیابان اشراق تا میدان کویتی پور خیابان اصلی وجود ندارد که نیاز به آزادسازی دفعی داشته باشد و مابقی آزادسازی‌ها نیز تدریجی بوده که با صدور پروانه هنگام ساخت و ساز، عقب نشینی‌ها انجام می‌شود.

سرانه فضای سبز در جنوب محور چمران پایین است

وی یکی از اهداف شهرداری را توسعه فضای سبز در جنوب محور چمران عنوان کرد و گفت: سرانه فضای سبز در جنوب محور چمران پایین است از این رو برای رفع کاستی‌ها اقداماتی در حال انجام است؛ همچنین بازگشایی گلوگاه‌های محلی و زیبایی بافت‌های کالبدی محلی مورد توجه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در شمال محور چمران محله‌های اشراق و برازنده واقع شده که در سال‌های اخیر تا حد قابل قبولی توسعه یافته و شکل گرفته است.

شاطوری اظهار کرد: بخش سوم منطقه هفت شهرداری اصفهان شمال این منطقه شامل شهرک کاوه، رحیم آباد، فدک و شهرک میلاد است که جای توسعه به لحاظ وجود زمین‌های خام بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه بخش چهارم منطقه هفت شامل شهرک ولیعصر است، گفت: این شهرک در ابتدا جزء محدوده شهر اصفهان نبود بلکه در حیطه دولت آباد و خورزوق قرار داشت، اما حدود ۲۰ سال پیش به اصفهان الحاق شد.

مدیرمنطقه هفت شهرداری اصفهان با بیان اینکه در سال‌های گذشته پروژه‌های خوبی در این منطقه احداث شده است، افزود: از جمله این پروژه‌ها می‌توان به احداث خیابان آل یاسین حدفاصل فلاطوری تا چمران، ساماندهی شهرک ولیعصر، ساماندهی خیابان یکتا واقع در خیابان فلاطوری، ساماندهی بلوار زیتون، ساماندهی بلوار ایمان، ساماندهی خیابان زرین، بازسازی پیاده روهای خیابان کاوه، تملک و احداث خیابان پوریای ولی، حدفاصل اشراق و کویتی پور اشاره کرد.

وی ادامه داد: پیاده رو سازی ضلع شرقی خیابان کاوه که در محدوده منطقه هفت شهرداری اصفهان قرار دارد، انجام شده است.

شاطوری با اشاره به پروژه‌های در دست اجرای این منطقه تصریح کرد: احداث مجموعه بزرگ فرهنگی خیابان گلستان در زمینی به مساحت ۱۷ هزار متر مربع یکی از پروژه‌های بزرگ منطقه به شمار می‌رود که دارای یک هزار و ۷۰۰ مترمربع فضای ورزشی و حدود ۱۵ هزارمترمربع فضای سبز و پارکینگ است.

وی خاطرنشان کرد: چند پروژه مهم آبی از جمله احداث کلکتور و مخازن آب فضای، پروژه خط انتقال پساب و ... در این منطقه در حال اجرا است که با تکمیل آن‌ها شاهد تحول در کیفیت، شادابی و سرزندگی هر چه بیشتر فضای سبز شمال شهر خواهیم بود.

کلکتور آب فضای سبز استراتژی‌ترین پروژه شمال شهر اصفهان

مدیرمنطقه هفت شهرداری اصفهان با بیان اینکه کیفیت پایین آب فضای سبز در این منطقه از مدت‌ها قبل یکی از معضلاتی بود که بارها برای رفع آن پیگیری‌هایی انجام شده تا فضاهای سبز شادابی خود را به دست آورند، تأکید کرد: احداث کلکتور آب فضای سبز تاکنون ۹۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته و یکی از استراتژی‌ترین پروژه‌های شمال شهر اصفهان به شمار می‌رود.

وی گفت: با بهره برداری از کلکتور آب فضای سبز، انقلابی در فضای سبز شمال شهر ایجاد می‌شود و می توانیم توسعه فضای سبز را در این بخش از شهر رقم بزنیم چرا که احداث پارک‌ها از ترافیک، آلودگی و ترددهای بی مورد می‌کاهد.

شاطوری با بیان اینکه خط انتقال پساب درحال اجرا است، افزود: شش کیلومتر از این خط داخل محدوده منطقه هفت قرار دارد و صدرصد پیشرفت داشته است.

وی یکی از دغدغه‌های شهرداری اصفهان را حفظ فضای سبز موجود در شهر دانست و گفت: باتوجه به اینکه در شرایط کم آبی تعدادی از چاه‌های منطقه هفت خشک شد باید پروژه‌هایی همچون کلکتور و مخازن آب فضای سبز احداث می‌شد تا در آینده با مشکل مواجه نباشیم.

مدیر منطقه هفت شهرداری اصفهان با بیان اینکه احداث ادامه مادی چشمه خونین امسال اجرایی می‌شود، افزود: فاز یک و دو این مادی در سال‌های گذشته انجام شده که برای اجرای فاز سوم آن ۶۵۰ میلیون تومان اعتبار درنظر گرفته شده است.

وی گفت: آزادسازی مسیر احداث خیابان شهید رضازاده حدفاصل خیابان گلستان تا غرضی به طور جدی در دستور کار قرار گرفته و امسال مباحث اجرایی آن را پیگیری خواهیم کرد.

احداث پارک خلاقیت در خیابان فروردین

شاطوری با اشاره به احداث پارک خلاقیت در خیابان فروردین تصریح کرد: طرح پارک خلاقیت مصوب و مناقصه آن انجام شده از این رو از ابتدای سال جاری عملیات احداث آن آغاز و تاکنون پیشرفت خوبی داشته است.

وی با بیان اینکه در پارک خلاقیت دو محل ویژه جهت فضای بازی کودکان و خلاقیت آنها در نظر گرفته که با آبنمایی با ساخت حدود ۲۵۰ متر مربع به صورت دایره، زیبایی خاصی پیدا خواهد کرد، تأکید کرد: پارک خلاقیت تا دوماه آینده بهره برداری و در اختیار شهروندان قرار می گیرد.

مدیر منطقه هفت شهرداری اصفهان با اشاره به احداث ساختمان مدیریت بحران در این منطقه برای استقرار تیم مدیریت بحران گفت: محل ساختمان مدیریت بحران در ضلع غربی باغ فدک جانمایی شده و قرارداد سفت کاری آن انجام شده همچنین قرارداد نازک کاری آن در حال انعقاد است و بودجه قابل توجهی برای اجرای آن در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه فاز نخست تملک و احداث ادامه خیابان شهید احمدی حدفاصل خیابان کوثر تا خیابان بعثت سال‌های قبل انجام شده است، افزود: امیدواریم امسال آزادسازی و احداث فاز دوم آن به نتیجه قابل قبولی برسد؛ البته تمایلی به اجرای ماده هشت و تملک قهریه پلاک‌های در مسیر نداریم از این رو انتظار می‌رود صاحبان املاک همکاری لازم را با شهرداری انجام دهند.

طرح‌های بزرگراه چمران در حال بررسی

شاطوری با اشاره به مشکلات بزرگراه چمران گفت: محور چمران بخشی از رینگ سوم شهر به شمار می رود و مشکلات زیادی دارد و برای کاهش مباحث ترافیکی آن طرح های زیادی پیشنهاد شده و در شورای عالی سیاست‌گذاری و تصویب طرح ها ارائه شده، اما هنوز تصمیم قطعی در این باره گرفته نشده است.

وی خاطرنشان کرد: طراحی اصلاح دوربرگردان پل چمران به تصویب رسیده و در مرحله مناقصه است که با اجرای آن بخش زیادی از ترافیک این نقطه از شهر کاهش خواهد یافت.

مدیرمنطقه هفت شهرداری اصفهان با بیان اینکه ۳۵ پروژه در دستور کار شهرداری این منطقه قرار گرفت است، گفت: درحال حاضر ۱۲ پروژه اتمام و مابقی در حال انجام است که برای پروژه‌های اتمام یافته ۳۳ میلیارد تومان هزینه شده و برای اجرای پروژه‌های در دست اقدام ۴۸ میلیارد تومان اعتبار عمرانی در نظر گرفته شده است.

وی با ابراز خرسندی از فعالیت‌های فرهنگی انجام شده در سطح این منطقه گفت: با اقدامات فرهنگی می‌توان هزینه‌های اجرایی را کاهش داد چرا که شهرداری بودجه‌ای فراتر از درآمدهای حاصل از شهروندان ندارد از این رو باید راهکارهای اداره ارزان شهر را بررسی و با فرهنگ سازی هزینه‌های زائد اداره شهر را حذف کنیم.

شاطوری خاطرنشان کرد: سرآمد برنامه‌های فرهنگی اجرا شده در منطقه هفت «خبربزرگ در باغ فدک» به مناسبت عید سعید غدیرخم طی سه شب بود که هر شب بیش از ۱۰ هزار نفر از این برنامه استفاده کردند.

احداث پارکینگ مشارکتی قدس

وی با اشاره به پروژه‌های مشارکتی منطقه هفت گفت: مهم‌ترین پروژه مشارکتی این منطقه احداث پارکینگ قدس در ورودی خیابان ادیب و لاله است که در زمینی به وسعت یک هزارو ۹۵۰ مترمربع احداث خواهد شد.  

مدیر منطقه هفت شهرداری اصفهان با بیان اینکه پارکینگ قدس پس از احداث به خط دو مترو اصفهان دسترسی دارد، افزود: باتوجه به اینکه هزینه آزادسازی زمین این پارکینگ بسیار سنگین بود تصمیم گرفتیم با مشارکت مالک آن پارکینگ را در هشت طبقه احداث و طبقه همکف آن را به صورت تجاری سهم مشارکت مالک قرار دهیم.

وی تأکید کرد: باتوجه به معضل کمبود پارکینگ در محدوده میدان قدس، احداث این پارکینگ می‌تواند در کاهش مشکلات ترافیک بسیار تأثیرگذار باشد؛ البته نقشه‌های مربوطه آماده شده که به محض تأیید این پروژه در سازمان مشارکت‌های شهرداری اصفهان فراخوان و انعقاد قرارداد می‌شود.

باغ فدک ظرفیت گردشگری منطقه

شاطوری با اشاره به پتانسیل‌های بالقوه گردشگری منطقه هفت خاطرنشان کرد: باغ فدک به عنوان یک پارک جنگلی که بیش از ۷۰ هکتار وسعت دارد یکی از ظرفیت‌های گردشگری منطقه به شمار می‌رود و البته درخصوص موضوع موقوفه بودن زمین آن قرارداد اجاره با سازمان اوقاف منعقد و اجاره بهای آن را به صورت ماهانه پرداخت می‌کنیم.

وی با تأکید بر ارائه خدمات به صورت متوازن به شهروندان گفت: اصفهان تنها کلانشهری است که ارائه متوازن خدمات در آن بسیار مشهود است.

مدیر منطقه هفت شهرداری اصفهان ادامه داد: علی‌رغم اینکه شهرک ولیعصر یکی از بخش‌های محروم شهر به شمار می‌رود، اما پیاده‌روسازی آن از پیاده‌روسازی‌های انجام شده در خیابان‌های شریعتی و توحید که در منطقه پنج واقع شده بسیار مناسب‌تر است.

وی طول مادی‌های منطقه هفت را ۱۶ کیلومتر عنوان کرد و گفت: این منطقه از جمله مناطقی است که بیشترین طول مادی به عنوان بهترین شبکه‌های هدایت آب‌های سطحی را در شهر دارد.  

شاطوری تأکید کرد: تلاش می‌کنیم زیرساخت‌ها را در سطح این منطقه توسعه دهیم تا شهروندان در شرایط بهتری زندگی کنند.

رونق ساخت و ساز در منطقه ۷

وی با اشاره به شرایط موجود ساخت و ساز در منطقه هفت اظهار کرد: در سال ۹۶ تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در این منطقه ۳۳۶ فقره به متراژ ۱۹۵ هزارمترمربع و سال گذشته ۳۶۱ پروانه ساختمانی به متراژ ۲۹۰ هزارمترمربع صادر شده است در حالی که امروز با گذشت پنج ماه از سال ۲۸۱ پروانه ساختمانی با متراژ ۱۸۰ هزارمترمربع علی رغم شرایط سخت اقتصادی صادر شده است.

مدیر منطقه هفت شهرداری اصفهان با بیان اینکه این منطقه در سال گذشته از نظر تعداد صدور پروانه ساختمانی رتبه نخست را در بین مناطق ۱۵گانه به خود اختصاص داد، تأکید کرد: طی چهار ماهه نخست سال جاری ۱۲۰درصد رشد صدور پروانه نسبت به مدت مشابه سال گذشته را شاهد بوده‌ایم.

کد خبر 387332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.