نگاهی به اتفاقات معاونت گردشگری در یک سال گذشته

در یک سال گذشته اتفاقات زیادی در تشکیلات گردشگری ایران از انتصاب ولی تیموری تا تغییر یک شبه چهار مدیرکل معاونت گردشگری و تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه رخ داده است؛ به مناسبت روز جهانی گردشگری نگاهی به اتفاقات داشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز جهانی گردشگری، آغاز سال نو و بهار گردشگری است. سومین صنعت بزرگ دنیا با بیشترین دربرگیری و بالاترین تاثیر در تولید ناخالص داخلی در این روز جشن نو شدن می‌گیرد. جشن امسال در ایران رنگ و بویی تازه دارد، چراکه رنگی نو بر در دستگاه دولتی متولی گردشگری زدند و نامی تازه برایش برگزیدند؛ وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی.

هرسال پنجم مهرماه روز خاصی برای فعالان گردشگری دنیا از سیاست گذاران و مدیران، تورلیدرها و راهنمایان، دانشجوها و کارآموزان و همه دیگر بخش‌های این صنعت است. این روز را می توان تنها روزی در دنیا نامید که برای گردشگری در نظر گرفته شده است، نه برای گردش. فعالان صنعت گردشگری برای اوقات فراغت برنامه‌ریزی می‌کنند، در سفرها تلاش و کار می‌کنند و در نهایت بزرگترین کمک را به صنعت کشور خود خواهند داشت.

با تمام این توصیفات ۲۷ سپتامبر (پنجم مهرماه) تنها روزی است که همه دست از کار می‌کشند و پس از یکسال کار سخت، همه آماده می‌شوند تا سال نو گردشگری را با شعاری نو آغاز کنند. ایران نیز مانند دیگر اعضا سازمان جهانی گردشگری برنامه‌های متنوعی برای این روز دارد ضمن اینکه بر اساس تصمیم معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، برنامه‌های هفته گردشگری در استان سیستان و بلوچستان برگزار خواهد شد.

شعار سال جاری نیز  "گردشگری و اشتغال؛ آینده‌ای بهتر برای همه"  انتخاب شده است. به مناسبت روز جهانی گردشگری نگاهی داریم به اتفاقات مهمی که در یک سال گذشته در گردشگری ایران رخ داد:

انتصاب ولی تیموری، ثبات نسبی

در تاریخ ۲۰ مهرماه ۱۳۹۷ و پس از دست به دست شدن‌های فراوان معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، در طی حکمی "ولی تیموری" به عنوان معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور انتخاب شد. انتخاب تیموری که از سال ۱۳۸۰ در بدنه معاونت گردشگری حضور داشت، دوستداران گردشگری را امیدوار به تداوم و ثبات در این معاونت کرد، چراکه پیش از این افراد مختلف و غیرمتخصص بسیاری بر این جایگاه تکیه زدند.

انتصاب فردی نسبتا جوان و با نگرشی کارشناسانه و تخصصی در حوزه گردشگری تبدیل به محرکی برای به حرکت درآوردن این صنعت شد. در روزهایی که فشارهای مختلفی از متخصصان و دانشجویان تا دولتی و مجلسی‌ها بر روی ناکارآمد بودن معاونت گردشگری بر روی مونسان وارد بود، او با انتخابی خوب توانست گردشگری را در بخش دولت در مسیر آرامش قرار دهد. انتصاب تیموری را می‌توان جز معدود اقدامات مثبت علی‌اصغر مونسان در سمت ریاست سازمان میراث فرهنگی دانست.

شوک مدیریتی در بدنه معاونت

پس از گذشت چند ماه از مدیریت تیموری در معاونت گردشگری و تنها چند روز پس نمایشگاه مهم "فیوتر" مادرید اسپانیا، شوکی بزرگی به بدنه سازمان وارد شد. معاون جدید گردشگری تصمیم به تغییر چهار مدیرکل خود در یک روز گرفت تا نشان دهد به اصل مدیریتی که تغییر شوک‌آور را کارآمد می‌داند، پایبند است.

او در یک روز لیلا اژدری را به مدیرکلی دفتر همکاری و توافق‌های ملی گردشگری، زاهد شفیعی را به مدیرکلی دفتر مطالعات و آموزش گردشگری، جواد موسوی را به مدیرکلی نظارت و ارزیابی گردشگری و علیرضا رحیمی به مدیرکلی دفتر برنامه ریزی و حمایت از توسعه گردشگری منصوب کرد تا بدین ترتیب تنها محمدابراهیم لاریجانی (مدیرکل مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری) از بدنه قبلی در معاونت گردشگری باقی بماند.

تعامل با اتریش ، اولین اقدام تیم جدید

حاصل این تغییرات شوک آور که حتی کارشناسان این معاونت را نیز متعجب کرد، تخصصصی‌تر کردن بدنه معاونت گردشگری بود. این تیم جدید که برخی از آنان مانند زاهد شفیعی تازه به سازمان راه‌یافته بودند با انگیزه بیشتر مشغول به کار شدند و مباحث را تخصصی تر دنبال کردند. در خردادماه امسال مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات به همراه مدیرکل دفتر مطالعات و آموزش به اتریش رفتند که نتیجه جلسات امضا چندین توافق نامه بود.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های این توافقنامه‌ها در بخش علمی و آموزشی بود که باعث توسعه همکاری در بخش‌های آموزشی و علمی در حوزه گردشگری بین دو کشور شد. این اقدام در حوزه گردشگری چراغ تعاملات ایران و اتریش را پس از چهار سال روشن کرد. در روزهای اخیر نیز سمپوزیوم گردشگری بین ایران و اتریش برگزار شد. با این اوصاف باید منتظر ماند و دید که این تعاملات تا چه اندازه مفید خواهد بود.

حذف یک‌طرفه روادید برای ورود بیشتر چینی‌ها

در سال‌های اخیر چین تبدیل به یکی از بازارهای مورد بحث در حوزه گردشگری شده است. بازاری ۱۴۰ میلیون نفری که دنیا را به تسخیر در آورده و رشد بسیار سریعی در صنعت گردشگری به ثبت رسانده است. اولین اقدام برای جذب گردشگران چینی در سالی که گذشت، تصویب حذف یک‌طرفه روادید در هیات دولت بود که نشان از سرمایه گذاری ایران بر روی ولخرج ترین گردشگران دنیا داد.

سپس اقدامات تبلیغاتی دیگری همچون ساخت پروژه سینمایی مشترک و معرفی ظرفیت‌های ایران در نمایشگاه‌های چین، همچنین اخذ مجوز میز گردشگری در سفارت ایران در چین نیز صورت گرفت. ایران که به واسطه مشکلات گسترده با غربی‌ها و جو منفی رسانه‌ای بخش بزرگی از بازارهای اروپا را از دست داده، اکنون بر روی بازارهای آسیایی خصوصا اژدها چینی سرمایه گذاری کرده است.

معرفی بهشت گردشگری ایران، سیستان و بلوچستان

گردشگری و مسافران یکی از کارآمدترین ابزارها برای رشد و توسعه اقتصادی یک منطقه هستند؛ این منطقه می‌تواند شامل یک روستا باشد یا شامل چند کشور. در چند ماه اخیر بحث رونق گردشگری در سیستان و بلوچستان به یکی از سرفصل‌های معاونت میراث فرهنگی تبدیل شد. این استان پهناور علی‌رغم دارا بودن جاذبه‌های گردشگری منحصرفرد، به دلایل چون دسترسی سخت و ذهنیت منفی نتوانسته به سهم خود در گردشگری داخلی برسد.

در چند ماه اخیر دفتر بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری مسئولیت اطلاع رسانی درباره گردشگری سیستان و بلوچستان و توسعه و رشد گردشگری این سمت از ایران را برعهده گرفت. همچنین وزیر میراث فرهنگی کشور نیز در سفرهای متعدد به این استان، قول رونق گردشگری داد. اتفاقی که تاکنون نیافتاده و باید دید که آیا معانت گردشگری در انجام این کار موفق خواهد بود یا خیر؟

تبدیل سازمان به وزارت، رخدادی تاریخی

مهم‌ترین اتفاقی که سال گردشگری گذشته برای صنعت گردشگری ایران رخ داد، تبدیل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وزارتخانه بود. اتفاقی تاریخی که پس از سال‌ها تلاش نمایندگان مجلس به ثمر نشست تا گردشگری ایران تشکیلاتی در مرتبه وزارتخانه داشته باشد. این  اتفاق برای تقریبا شش ماه تمام فضای گردشگری ایران را در برگرفت و تمام حواس‌ها را پرت کرد.

از طرف دیگر انتصاب علی‌اصغر مونسان به عنوان وزیر میراث فرهنگی نیز حاشیه‌های زیادی داشت چراکه رئیسی که بیشترین تلاش را برای جلوگیری از تبدیل سازمان به وزارتخانه کرد تبدیل به اولین وزیر گردشگری تاریخ ایران شد. این تغییر ساختاری در ابتدا بارقه‌های امید برای نظارت بیشتر و در نتیجه بازدهی بیشتر این دستگاه به وجود آمد. حال باید دید که حیاط خلوت دولت تبدیل به حیاط خلوت مجلس خواهد شد یا به درستی عمل خواهد کرد.

آغاز سال نو گردشگری

‌حال پس از گذر از یک سال پر فراز و نشیب و پر اتفاق، سال نو گردشگری فرا رسیده است. ساختار گردشگری ایران در سال گذشته تغییرات زیادی را پشت سر گذاشت و امید است که در این سال که تشکیلات جدید مشخص شده و مدیران جدید نیز سابقه خوبی پیدا کرده‌اند، با حفظ ثبات در راه توسعه قدم بردارد و به رسالت اصلی خود یعنی سیاست گذاری، مدیریت و نظارت عمل کند.

گردشگری ایران بیش از پیش نیاز به کمک متخصصان دارد و با توجه به شعار امسال سازمان جهانی گردشگری، توسعه گردشگری باعث افزایش ضریب اشتغال خواهد شد. امروز و این هفته وقت جشن است، اما باید در ادامه مستحکم و به دور از سیاست‌زدگی صنعت گردشگری را پیش برد.

کد خبر 387304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.