طرح‌های کنترل و رونق بازار مسکن/ یک سوم ایرانی‌ها مستاجر هستند

رویدادهای اقتصادی متعددی در کلان‌شهرهای کشور رخ داد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به آغاز احداث ۲۰ هزار مسکن برنامه ملی با حضور رئیس‌جمهور در هفته جاری، آغاز ثبت‌نام طرح ملی مسکن و افزایش تسهیلات مسکن به ۱۱۰ میلیون تومان اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به منظور رونق و تعادل‌بخشی به بازار مسکن به عنوان یکی از بازارهای مهم در ایجاد فرصت‌های شغلی و به تحرک واداشتن سایر بخش‌های اقتصادی کشور، در برنامه تقدیمی وزارت راه و شهرسازی در دی‌ماه ۱۳۹۷ به رییس‌جمهور، مقرر شد ظرف مدت سه سال عملیات اجرایی ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی با هدایت و راهبری مجموعه وزارت راه و شهرسازی آغاز شود.

در این راستا از مجموعه ۴۰۰ هزار واحد تکلیفی، سهم شرکت عمران شهرهای جدید ۲۰۰ هزار واحد، سهم شرکت بازآفرینی شهری ایران ۱۰۰ هزار واحد و سهم بنیاد مسکن ۱۰۰ هزار واحد اعلام و در دستور کار قرار گرفت.

با توجه به گزارش‌های ارائه شده شرکت عمران شهرهای جدید تاکنون عملیات اجرایی حدود ۶۰ هزار واحد از این برنامه را در شهرهای گوناگون آغاز کرده که هرکدام در مراحل پیشرفت فیزیکی مختلفی قرار دارند. در این راستا از مجموعه ۴۰۰ هزار واحد تکلیفی، سهم شرکت عمران شهرهای جدید ۲۰۰ هزار واحد، سهم شرکت بازآفرینی شهری ایران ۱۰۰ هزار واحد و سهم بنیاد مسکن ۱۰۰ هزار واحد اعلام و در دستور کار قرار گرفت.

عملیات اجرایی احداث حدود ۲۰ هزار واحد مسکونی متعلق به برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن شهرهای جدید در هفته دولت با حضور رئیس‌جمهور از طریق ویدئو کنفرانس آغاز خواهد شد.

دیگر اخبار مهم اقتصاد شهری به شرح زیر است:

** آغاز ثبت‌نام طرح ملی مسکن از شهریورماه

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درباره طرح اقدام ملی رونق تولید مسکن گفت: متقاضیان دریافت مسکن در شهرهای کمتر از ۱۰۰ هزار نفر می‌توانند از شهریور در سامانه طرح ملی مسکن ثبت‌نام کنند.

جواد حق شناس اظهار کرد: سامانه مراحل پایانی را طی می‌کند، در اوایل شهریور ثبت‌نام به‌صورت آزمایشی از شهر کرمان آغاز می‌شود. بعد از ۱۰ روز استان‌های دیگر به آن اضافه می‌شود، و بعد از ثبت‌نام اولیه متقاضیان، پایش افراد کمتر از یک‌ ماه صورت می‌گیرد.

وی افزود: دولت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برای تأمین مسکن اقشار ضعیف را در دستور کار قرار داده است که از این تعداد ساخت ۱۰۰ هزار واحد آن بر عهده بنیاد مسکن است.

** افزایش تسهیلات مسکن به ۱۱۰ میلیون تومان

مدیر امور اعتباری بانک مسکن از تنظیم چند تفاهم‌نامه برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن خبر داد و گفت: بر اساس توافق‌های صورت گرفته و برآوردهای اولیه مبلغ تسهیلات مشارکت مدنی برای ساخت مسکن در قالب طرح اقدام ملی بسته به نوع پروژه و موقعیت جغرافیایی آن تعیین و پرداخت خواهد شد.

محمدحسن علمداری افزود: این تسهیلات به سازندگان واجد شرایط پرداخت و تلاش می‌شود سازوکار به‌گونه‌ای تعریف و تعیین شود که تسهیلات قابل انتقال به خریداران باشد؛ بااین‌حال نتایج نهایی مذاکرات و تفاهم‌های انجام شده بین بانک مسکن و دولت و سایر نهادهای مسئول در اجرای طرح اقدام ملی تأمین مسکن به زودی مشخص و اعلام خواهد شد.

وی در مورد میزان تسهیلاتی که قرار است در قالب اجرای این طرح در اختیار سازندگان قرار بگیرد اعلام کرد: بر اساس توافق‌های صورت گرفته و برآوردهای اولیه رقم و مبلغ تسهیلات مشارکت مدنی برای ساخت مسکن در قالب طرح اقدام ملی بسته به نوع پروژه و موقعیت جغرافیایی آن تعیین و پرداخت خواهد شد. بر این اساس تاکنون مقرر شده است مبلغ این تسهیلات از ۷۵ میلیون تومان تا ۱۱۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۸ درصد تعیین شود و فعلا قول مساعدی از بابت اختصاص یارانه سود تسهیلات از سوی دولت داده نشده است.

علمداری گفت: برآوردهای اولیه نشان می‌دهد بانک مسکن از محل منابع داخلی خود حداکثر قادر به تأمین مالی ۳۰ درصد از تسهیلات موردنیاز برای اجرای این طرح است و لازم است دولت به‌منظور پیشبرد این طرح تمهیداتی را برای تأمین مالی پروژه‌های تعریف شده در قالب طرح اقدام ملی تأمین مسکن انجام دهد. مهم‌ترین موضوع در اجرای طرح اقدام ملی مسکن مسئله تامین مالی است و لازم است دولت از طریق روش‌هایی همچون در نظر گرفتن خط اعتباری و یا سایر منابع کمکی با بانک مسکن در این زمینه مشارکت داشته باشد.

**ساماندهی بازار اجاره با اخذ مالیات/ طرح "تام تز" رونمایی می‌شود

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه طرح‌های "تام کاد"، "تام فاز" و "تام‌اج" برای خانه‌دار کردن اقشار متوسط و کم درآمد جامعه در نظر گرفته شده‌ و برخی از آن‌ها وارد فاز عملیاتی شده‌است، از رونمایی طرح "تام تز" در آینده نزدیک خبر داد.

مازیار حسینی ادامه داد: با اجرای طرح تام کاد بخشی از اهداف و سیاست‌ها در خصوص خانه دار کردن اقشار متوسط جامعه که جزو کارمندان دولت هستند تامین خواهد شد. اما در خصوص بخش عمده‌ای از اقشار متوسط و کم درآمد که جزو کارمندان دولت نیستند از طریق اجرای طرح تام فاز (تامین مسکن به روش فروش اقساطی زمین) اقدام می‌شود. در تام فاز که هدف آن خانه دار کردن اقشار مختلف جامعه است، در نظر است تا  هزینه‌های ساخت از قیمت زمین جدا شود تا از این طریق بتوان بخش عمده‌ای از اقشار جامعه را که طیف وسیعی از  مردم که در استخدام دولت نیستند را صاحبخانه کرد.

وی همچنین اعلام کرد: چنانچه یک واحد متوسط مسکونی، قیمتی در حدود ۱.۱ میلیارد تومان قیمت داشته باشد هزینه ساخت آن در حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون است و مابقی قیمت تمام شده واحد مسکونی را زمین و سایر گزینه‌ها در برمی‌گیرند. در طرح تام فاز، در نظر است تا سرمایه‌های متقاضیان جمع آوری شده و در زمین‌هایی که تحت‌اختیار دولت است، واحدهای مسکونی از طریق پیمانکاران ذی‌صلاح احداث شوند.

**متوسط هزینه و درآمدهای سالیانه خانوار شهری ۳۹ و ۴۳ میلیون تومان اعلام شد

براساس اعلام مرکز آمار کشور سال گذشته متوسط هزینه‌ کل خالص سالیانه‌ خانوار شهری ٣٩٣ میلیون و ٢٢٧ هزار ریال بود و متوسط درآمد ‌ خانوار شهری ٤٣٤ میلیون و ٩٠٥ هزار ریال بود که نسبت به سال قبل از آن (۱۳۹۶) به ترتیب ۱۹.۳ و ۱۸.۶ درصد افزایش داشت.

**همکاری شهرداری تهران و سازمان امور مالیاتی برای شفافیت مالی

مدیرکل دفتر اطلاعات مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور، انعقاد تفاهم‌نامه میان این سازمان و شهرداری تهران را سبب شفافیت مالی و دریافت عادلانه مالیات عنوان کرد.

محمد جهانی کیا افزود: بر اساس تفاهم‌نامه منعقده اطلاعات موردنیاز سازمان امور مالیاتی کشور شامل «اقلام و اطلاعات موجود در خصوص املاک، مجوزهای صادره، پروانه ساخت، گواهی پایان کار ساختمان، اطلاعات اراضی بایر و همچنین اطلاعات معاملات، قراردادهای منعقده، نقل‌وانتقال اموال و وسایط نقلیه» است. این نیازها در قالب اقلام بسته‌های اطلاعاتی درخواست شده است تا با دریافت این اطلاعات پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی تکمیل و در اختیار ادارات کل امور مالیاتی قرار گیرد تا با ایجاد شفافیت مالیاتی، سبب احقاق حقوق حقه دولت و دریافت عادلانه مالیات شود.

**اولویت‌ پرداخت تسهیلات به واحدهای میان متراژ است

مدیر امور اعتباری بانک مسکن از تمرکز سیاست‌های اعتباری سال ۹۸ بر پرداخت تسهیلات ساخت واحدهای میان‌متراژ خبر داد و گفت: در حال حاضر عمده تقاضای موجود در بازار برای واحدهای مسکونی با زیربنای کمتر از ۸۰ مترمربع است اما عمده واحدهای مسکونی عرضه شده در بازار با این تقاضا هماهنگی ندارد.

محمدحسن علمداری با تاکید بر آنکه سیاست‌های اعتباری سال جاری، تشویق عرضه مسکن با توجه به دو محور اصلی تعریف شده است، اظهار کرد: حمایت و تشویق عرضه مسکن برای ایجاد تعادل در بازار مسکن یکی از مهم ترین سیاست‌های مدنظر بانک مسکن است. از این رو در حوزه حمایت از عرضه مسکن، سیاست‌های اعتباری بانک مسکن با تکیه‌بر محور اصلی پیش‌بینی و موردتوجه قرار گرفته است. محور نخست برای پرداخت تسهیلات بدون سپرده حمایت از سازندگان حرفه‌ای در جهت افزایش عرضه است. در این راستا در سال جاری شرایط ویژه‌ای از سوی بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات به این گروه از سازندگان تعریف شده است. محور دوم نیز بر حمایت از عرضه واحدهای مسکونی میان متراژ(بین ۶۰ تا ۸۰ مترمربع) قرار دارد.

**رشد حجم نقدینگی کشور منجر به افزایش قیمت مسکن شده است

دانشیار دانشگاه کنکوردیا کبک کانادا در گفت‌وگو به ایمنا اظهار کرد: سیاست‌های ارزی و ریالی دولت و بانک مرکزی موجب افزایش حجم نقدینگی در جامعه شده که همین امر نیروی عمومی افزایش قیمت‌ها را به وجود آورده و موجب افزایش قیمت مسکن نیز شده است.

امیرعلی قاسمی اضافه کرد: تنها راهکار متوقف کردن همه روندهای افزایشی در قیمت کالاهای موردنیاز مردم، متوقف کردن پتانسیل نیروی افزایش قیمت عمومی در بازار است و به‌تبع توقف این نیرو، بازار مسکن نیز می‌تواند رنگ آرامش را به خود ببیند. راه حل اصلی برای رسیدن به توقف نیروی عمومی افزایش قیمت‌ها نیز، کاهش حجم نقدینگی موجود در جامعه است.

**افزایش ۲.۶ درصدی شهرنشینی در سال‌های ۹۰ تا ۹۵

نتایج نشریه تحلیل تبیینی شاخص‌های عمده جمعیتی نشان می‌دهد که شهرنشینی در کشور از سال ١٣٩٠ تا ١٣٩٥، به میزان ٢,٦ درصد افزایش داشته است.

** افزایش ۴ درصدی اجاره‌نشین‌ها طی پنج سال

بر اساس نتایج نشریه تحلیل تبیینی شاخص‌های عمده جمعیتی نشان می‌دهد در سال ١٣٩٥ درصد اجاره‌نشینی خانوارها در کشور در حال افزایش است. بر این اساس ٣٠,٧ درصد از خانوارها در سال ١٣٩٥ اجاره نشین بوده‌اند که این درصد در مقایسه با سال ٩٠، به میزان ٤,١ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

** سهم اجاره‌بها در سبد خانوارها به ۵۰ درصد رسیده است

شهردار تهران گفت: سهم اجاره‌بها در سبد خانوار ایرانی به بیش از ۵٠ درصد رسیده است و این یعنی رسیدگی به چالش مسکن از ضرورتی سرنوشت‌ساز برخوردار است.

**رشد ۱۷۴.۶ درصدی قیمت فروش یک مترمربع زمین در تهران

بر اساس داده‌های مرکز ملی آمار، قیمت فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در شهر تهران در بهار ١٣٩٨ نسبت به بهار ٩٧، افزایش ۱۷۴.۶ درصدی را تجربه کرده است.

کد خبر 387295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.