دولت مهندس موسوی بسیار پاک و سالم بود

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

دولت تمام توان دیپلماتیک خود را به کار گرفته است

علی ربیعی صبح امروز در نشست خبری هفتگی با اهالی رسانه در سخنان ابتدایی نشست اظهار کرد: هفته دولت امسال آغازی نیرومند برای ۲۴ ماه آینده است تا همانطور که در کنار مردم ۱۸ ماه سخت اخیر را گذراندیم که در آن ترامپ پدیده‌ای نامیمون برای نظام جهانی، اقدامات فراوانی در تحریم ملت ایران و فشار آوردن به ما آغاز کرد تا جایی که فکر می‌کردند می‌توانند نظام را به فروپاشی بکشانند اما دولت و مردم در کنار هم ایستادند و آن روزها را پشت سر گذاشته‌ایم و می‌گذاریم.

ربیعی با اشاره به دیدارهای متعدد دیپلماتیک نمایندگان ایران با کشورهای خارجی در هفته اخیر اظهار کرد: این هفته برای دستگاه دیپلماسی ما هفته شلوغی بود و البته این نشان دهنده این است که ما تسلیم فشارهای آمریکا نشدیم و دولتمان تمام توان دیپلماتیک خود را به کار گرفته که در گام اول تحریم‌های غیر انسانی آمریکا را رفع کند و در گام بعدی اثرات آن را کاهش دهد و در ادامه با کشورهای باقیمانده در برجام برای عمل کردن به آن به گفت‌وگو بنشیند و متقاعدشان کند که به برجام و توافقی که امضا شده است پایبندی بیشتری داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که سخنان امروز آقای روحانی درباره اینکه اگر بدانیم ملاقات با سران یک کشور منافع ملی ما را دنبال می‌کند آن را انجام خواهیم داد و معنای آن در آستانه سفر ایشان به نیویورک چیست؟ اظهار کرد: این گفته رئیس جمهوری بیان چنین نکته‌ای است که ما از هیچ چیز اگر منافع ملی‌مان را تامین کند سر باز نمی‌زنیم. یعنی مردم بدانند که اگر فریب و دروغی در کار نباشد و منافع ملی ما تامین شود از هیچ کاری فروگذار نمی‌کنیم، اما هیچ مصوبه‌ای در امروز و فردا برای این مسئله و اینکه آقای روحانی در سفر به نیویورک خارج از چارچوب برجام موضوعی را مطرح کنند نداریم و ایشان در همین چارچوب به کار خود در نیویورک خواهند پرداخت.

چرا پول مردم را به سوریه، آفریقا و روسیه می‌برید؟

امیر خجسته نماینده مردم همدان و رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری صبح امروز در صحن علنی مجلس با اشاره به مفاسد اقتصادی اظهارکرد: مسئله خودروسازان که هزار و یک مسئله داشت. یا در بحث بنیاد شهید باید بگویم دستاورد این پیگیری‌ها این بوده است که هزاران میلیارد تومان به بیت‌المال برگردانده شده است، که شرح آن در گزارشات آمده است. نمونه این موارد بانک دی و بانک سرمایه است که خوشبختانه مبالغ یکی پس از دیگری در حال برگردانده شدن است.

این نماینده مجلس  با بیان اینکه ما تحت فشار، تهدید و تخریب قرار گرفتیم اما ادامه دادیم، گفت: همین دیروز یکی از آقایان در دادگاه به دو سال حبس و ۷۴ شلاق محکوم شد، اما با این حال علیه ما فضاسازی راه انداختند؛ هرکسی حرفی دارد بیاید با سند و مدرک با او صحبت می‌کنیم.

او گفت: ما این فضاسازی‌ها را تحمل می‌کنیم و با قدرت می‌ایستیم و اسناد را یکی پس از دیگری ارائه می‌کنیم.

خجسته درباره خودروسازان گفت: درباره خودروسازان و فجایعی که ایجاد کردند باید بگویم اینها ۳۰ هزار میلیارد به بانک‌ها بدهی دارند، ۲۰ هزار میلیارد بدهی به قطعه‌سازان دارند، ۱۳‌هزار میلیارد پول از مردم کجا رفته است؟!  آیا به غیر از شرکت‌های اقماری با واسطه انجام شده است؟ یا اینکه در آفریقا، سوریه، روسیه سنگال و بلاروس  سرمایه گذاری شده است؟! چرا اموال مردم را اینطرف و آنطرف می‌برید؟

مسئولان اجرایی به جای مکاتبات اداری و فرایندهای طولانی موانع تولید را رفع کنند

اسحاق جهانگیری روز دوشنبه در جلسه بررسی مسائل و مشکلات مناطق ویژه اقتصادی که با حضور مدیران مناطق ویژه اقتصادی کشور به ریاست وی برگزار شد، از اشتغالزایی، تأمین ارز، توسعه صادرات و کاهش واردات غیرضروری به عنوان مهمترین ضرورت‌ها و نیازهای اصلی امروز کشور یاد کرد و گفت: مدیران مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به عنوان سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی، تمرکز اصلی خود را بر این سیاست ها معطوف کنند.

جهانگیری با تأکید بر اینکه مدیران کشور باید حساسیت ویژه‌ای نسبت به رفع موانع پیش روی تولید و حل مسائل تولیدکنندگان داشته باشند، تصریح کرد: البته برخی از محدودیت‌ها در حقیقت مقررات و قوانینی هستند که برای ساماندهی امور تدوین شده‌اند؛ نظیر آنکه تولیدکنندگان باید مطابق قانون مالیات بپردازند، به مسائل زیست محیطی توجه کنند و نحوه تأمین ارز و پرداخت عوارض آنها مشخص باشد.

وی ادامه داد: اما در کنار این مقررات، گاهی برخی موانع جزیی وجود دارد که روند تولید و فعالیت اقتصادی را با مشکل مواجه می‌کند که در بسیاری از اینگونه موارد، مسئولین دستگاه‌های اجرایی مربوطه می‌توانند به جای مکاتبات اداری و فرایندهای طولانی، با راه‌حل‌هایی ساده و قابل اجرا، این مشکلات را با سرعت حل و فصل کنند.

معاون اول رئیس جمهوری از مسئولین دستگاه‌های اجرایی خواست موارد و مشکلاتی را که می‌توان از طریق گفت وگو و یا در جلسه‌ای کوتاه برطرف کرد وارد پیچ و خم‌های اداری و فرایند طولانی نکنند تا مشکلات مردم، بخش خصوصی و فعالان اقتصادی با سرعت هر چه بیشتر مرتفع شود.

دولت مهندس‌ موسوی بسیار پاک و سالم بود

سیدکاظم اکرمی وزیر آموزش و پرورش دولت مهندس میرحسین موسوی در گفت‌و گو با اعتماد آنلاین گفته است: در آن روزگار، در دفتر امام بیشتر از ۳۰ نفر فعال نبودند و به‌ همین دلیل همه کارها به دولت واگذار شده بود که دولت‌های شهید رجایی و مهندس‌ موسوی بسیار پاک و سالم بودند، به‌ طوری که وقتی مهندس‌ موسوی خبردار شد برخی از بچه‌های وزارت‌ اطلاعات در کشور امارات سوءاستفاده‌هایی می‌کنند، شخصاً سوار هواپیما شد و به امارات رفت و متخلفان را با خود به تهران برگرداند تا به‌ قول معروف گوشی دست همه بیاید که تخلف احتمالی‌شان از نگاه مسئول دوم مملکت پنهان نخواهد ماند.

وی ادامه داد: یادم می‌آید یکی از دوستانم را که در همدان ماهی ۲۴ هزار تومان حقوق می‌گرفت، به‌ عنوان یکی از معاونان وزارتخانه آموزش‌وپرورش برگزیدم که حقوق ۱۴ هزار تومانی برایش تعیین شد. وقتی به مهندس موسوی  پیشنهاد دادم از بودجه‌ محرمانه‌ای که در اختیار وزیر است، در ماه هزار تومان تحت‌ عنوان پاداش به او پرداخت شود، گفت: «من فرزند انقلابم و برای خدمت آمده‌ام» و مخالفت کرد.

انتقاد فلاحت پیشه از تعلل ادامه‌دار مجمع تشخیص در بررسی اف‌ای‌تی‌اف

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده اسلام‌آباد غرب و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سرنوشت نامشخص FATF، گفت: همین که مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی FATF را از لحاظ زمانی طول می‌دهد، بخشی از مصلحتی است که در مجمع تصمیم گرفته شده است.

وی ادامه داد: آخرین باری که در خصوص تعویق بررسی FATF، صحبت شد اسفند سال گذشته بود که این پیشنهاد از سوی یکسری از اعضای مجمع مطرح شد و نمایندگان مجلس و دولت هم مخالفتی نکردند و این روند ادامه پیدا کرد. در حال حاضر نیز مجلس، دولت و مجمع مصلحتی به این موضوع نگاه می‌کنند و حتی مجلس و دولت درخواستی برای طرح بررسی مجدد FATF و در دستور کار قرار گرفتن آن به صورت رسمی نداشتند.

این نماینده مجلس در خصوص ارتباط تعویق FATF و عدم اجرای برجام از سوی اروپایی‌ها، تاکیدکرد: مجموعه مناسبات سیاست خارجی بخصوص در FATF به هم وصل شده است. بنابراین وضعیت برجام هم روی بررسی FATF اثر گذاشته است. به همین دلیل در مجمع هم عجله برای بررسی FATF وجود ندارد. هر چند که معتقدم از نظر ماهیتی این دو موضوع با یکدیگر متفاوت است.

محافظه کاران اصولگرا را می توان فرصت طلب سیاسی دانست

عباس عبدی روزنامه نگار و فعال سیاسی اصلاح طلب پیرامون محافظه کاری گفت: برداشت مرسوم در ایران از محافظه‌کاری نوعی حمایت افراطی از حفظ وضعیت موجود بدون توجه عمیق به سنت‌های محافظه‌کارانه است، درحالی که موضوع با محافظه‌کاری به تعبیر کلاسیک آن متفاوت است. برای نمونه محافظه‌کاران اصیل ایرانی را می‌توان در حوزه‌های علمیه قم یافت که از محافظه‌کاری ناب دینی دفاع می‌کنند و اتفاقا از وضع موجود نیز دفاع نمی‌کنند.  یا ممکن است در میان غیر روحانیون نیز با چنین افرادی مواجه شد که می‌توان به سید حسین نصر اشاره کرد.

اما افرادی که امروز به نام محافظه‌کار معرفی می‌شوند را نمی‌توان به معنای کلاسیک محافظه‌کار لقب داد. این افراد اغلب میل شدید به حفظ شرایط موجود به ویژه شرایط سیاسی آن و بدون توجه به پیشینه سنت بروز می‌دهند و دفاع آن‌ها از بخشی ارزش‌های سنت به واسطه اعتقاد راسخ به این اصول نیست، بلکه نتیجه واهمه از تغییر در وضعیت و منافع شخصی صورت می‌گیرد و دفاع تئوریکی از این رفتار خود ندارند.

این افراد با علم به اینکه منافعشان با خطری روبه‌رو نخواهد شد، اگر در موقعیت جدیدی قرار بگیرند تغییر موضع می‌دهند و از آن شرایط دفاع می‌کنند. برای نمونه یک سنت‌گرای واقعی در ایران کمتر ممکن  است از برنامه‌هایی چون عصر جدید دفاع کند یا حتی مخالفت نکند ولی محافظه‌کاران ایرانی به راحتی این کار را انجام می‌دهند.

بخش مهمی از اصولگرایانی که اکنون به‌عنوان محافظه‌کار شناخته می‌شوند را می‌توان ذیل چارچوب فرصت‌طلب سیاسی تعریف کرد. به ویژه در بین نیروهای جوان‌تر اصولگرایان پایبندی جدی به «سنت» به‌معنای اخص کلمه ندارند و از این‌رو محافظه‌کار محسوب نمی‌شوند و رادیکال‌تر از نسل‌های پیشین خود هستند.

کد خبر 387284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.