اُرکای؛ نماد سواحل ونکوور

یکی از سواحل شهر ونکوور، مزین به لگوی یک نهنگ قاتل دیجیتالی است که از چیدمان چندین مکعب سیاه و سفید کوچک روی هم ایجاد شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این سازه که به "اُرکای دیجیتالی" معروف است، به منظور بزرگداشت کارگران بندرهای Burrard Inlet و Coal Harbour طراحی و مشرف به کوه‌های پارک استانی Cypress Provincial  ساخته شده است. هدف از ساخت این مجسمه استفاده از یک نشانه و نماد مشترک میان سواحل غربی یعنی نهنگ‌های قاتل، به عنوان یادآوری همیشگی بر تاریخچه این منطقه بندری است.

اُرکای دیجیتالی طرح پروژه هنری مرکز همایش ونکوور است که در "جک پول پلازا" قرار گرفته است و تصویر محبوب کاربران فضای مجازی، عکاسان، علاقمندان به هنرهای تجسمی، بازدیدکنندگان و گردشگران برای استفاده به‌عنوان تصاویر پس‌زمینه وسایل دیجیتالی و پروفایل‌هایشان به حساب می‌آید.

 این مجسمه پیکسلی از اسکتی فولادی با پوشش آلومینیومی ضدزنگ و مکعب‌های‌ سیاه و سفید فراوان ساخته شده است به کمک پوششی از نوعی پودر محافظ در برابر خوردگی و پوسیدگی ناشی از آب و هوای ساحلی محافظت می‌شود.

این سازه خلاقانه بسیار فراتر از یک بازی ویدوئی هشت بیتی است و سازنده‌اش، آن را به گونه‌ای طراحی کرده است که به نظر می‌رسد در حال خروج از یک بازی ویدیوئی باشد. برخی بازدیدکنندگان نیز آن را همچون یک مجموعه لگوی غول‌پیکر می‌بینند ولی در هر صورت حقیقت بارز در ساختار  "اُرکا" این است که سازنده آن "داگلاس کوپلاند" که یک هنرمند و نویسنده اهل کانادا است و بیشتر شهرت خود را به دلیل نوشته‌هایش، خصوصا رواج اصطلاح "نسل ایکس" دارد، به دلیل علاقه وافرش نسبت به اکتشافات تکنولوژیکی، برای ساخت این سازه در حین ادای احترام به دنیای طبیعی از عنصر تکنولوژی نیز بهره برده است تا این مجسمه علاوه بر به نمایش گذاشتن و معرفی آرمان‌های فیلم آمریکایی "ویلی آزاد" به این منطقه که بسیار هم در این زمینه موفق بوده است، بتواند دیدگاه زندگی دیجیتالی و وابسته به فن‌آوری‌های امروزی خود او را نیز به نمایش بگذارد.

لازم به ذکر است که هرچند ساختار این سازه مستحکم تقریبا پلکانی است ولی بالا رفتن از آن و یا نشستن روی قسمت دم نهنگ کاملا غیرمجاز و ممنوع است. عمل پیکسل کردن این نهنگ و سه بعدی کردن آن که منجر به ایجاد حس حیرت و فوران احساسات هیجان‌انگیز و غیر منتظره در ذهن بینندگان می‌شود، کلیشه‌های ذهنی موجود درباره نهنگ‌های قاتل را وارونه و تمامی دانسته‌های قبلی آدمی را با مطالب جالب و نو جایگزین می‌کند. رنگ‌ها و مصالح به کار رفته در نمای آن نیز روزمرگی‌های بندرگاه و تنوع کارگران مشغول در آبراهه‌های آن را به چالش می‌کشد.

مجسمه اُرکای دیجیتال علاوه بر اینکه امکان سفر ذهنی بازدیدکننده در فواصل زمان‌های گذشته و آینده را فراهم می‌کند، موجبات شگفتی مردمانی را فراهم می‌آورد که در طول سواحل در تردد و در حال تماشای فعالیت‌هایی هستند که فرهنگ سرشار از نشاط این بندر پررونق ونکوور را نشان می‌دهد.

کد خبر 387283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.