احداث پروژه های آبخیزداری در سه روستای شرق اصفهان

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان از اجرای سه پروژه آبخیزداری با هدف جلوگیری از خسارت سیلاب در روستاهای پیکان، زفره و جبل در شرق اصفهان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ابوطالب امینی امروز دوشنبه -چهارم شهریور ماه- در نشستی خبری با اشاره به افتتاح ۱۶ طرح آبخیزداری در سطح استان در هفته دولت، اظهار کرد: مطالعات برای اجرای طرح های آبخیزداری در ۸۰۰ هزار هکتار حوضه‌های آبخیز استان انجام شده که سال گذشته در ۷۴ هزار هکتار آن عملیات آبخیزداری انجام شده است، در حقیقت ۱۰ درصد مطالعات را انتخاب کردیم و از شمار ۱۶ طرح آبخیزداری چهار پروژه در کاشان، لنجان، نجف آباد و عباس آباد چوپانان شاخص هستند.

وی همچنین با اشاره به طرح های آبخیزداری در منطقه شرق اصفهان، گفت: امسال قرارداد اجرای سه پروژه در روستاهای پیکان، جبل و زفره بسته شده و بودجه آن از اعتبارات ملی تامین می شود، همچنین سه پروژه مطالعاتی نیز در روستاهای محمدآباد، خارا و زفره در شرق اصفهان به مساحت۵۰ هزار هکتار در حال انجام است.  

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه هدف از اجرای طرح های آبخیزداری جلوگیری از فرسایش خاک و خسارت سیلاب است، افزود: با توجه به اینکه استان اصفهان در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد باید بیشترین استفاده را از بارندگی‌ها و سیلاب‌ها داشته باشیم.  

امینی با اشاره به خسارات ناشی از جریان های سیلابی در فروردین ماه امسال در کشور، گفت: از جریان‌های سیلابی نمی توان بهره برداری کرد و نیاز آبی بسیار بالا است، خسارت‌هایی به کشاورزی، جاده‌ها، راه‌ها، شهرها، اماکن و جان انسانها وارد می کند به همین دلیل شرایطی باید اتخاذ شود که بتوان سیلاب ها را کنترل و بهره برداری کرد.

وی ادامه داد: یکی از روش‌هایی که در کل دنیا رواج دارد و به صورت علمی استفاده می شود آبخیزداری است زیرا این روش‌ها زود بازده است و تمام سطح حوضه های آبخیز را در بر می گیرد.  

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به مساحت ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتاری استان اصفهان گفت: در سطح این استان با توجه به توپوگرافی و وضعیت جغرافیایی تنها می توان یک سد بزرگ مانند زاینده رود احداث کرد اما امسال ۳۶ پروژه در ۱۹ شهرستان می توان انجام داد. این مهم بیانگر این است که پروژه‌های آبخیزداری پروژه‌های بزرگ، زمان بر  و با هزینه‌های بالا نیستند. پروژه‌های زودبازده ای هستند که در بسیاری از مناطق استان می‌توان انجام داد.

امینی با اشاره به اینکه سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی بیش از ۲۸ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه های آبخیزداری تخصیص یافت، افزود: با این بودجه ۱۶ طرح بزرگ و دو پروژه تعریف شد و کار به بخش خصوصی واگذار و توسط منابع طبیعی مدیریت شد و امسال در هفته دولت همه پروژه‌ها قابل بهره برداری است که از امروز تا پایان هفته در شهرستان‌های فریدونشهر، گلپایگان، آران و بیدگل، کاشان و خور افتتاح می شود.  

وی با اشاره به اینکه امسال نیز افزایش ۱۰۰ درصدی اعتبارات پروژه‌ها را داشتیم، تصریح کرد: در سال جاری نیز  ۳۶ طرح تعریف و در قالب ۹۲ پروژه به بخش خصوصی واگذار شده است که حدود ۳۰ درصد پیشرفت داشته و امیدواریم تا سال آینده نیز این پروژه های جدید را افتتاح کنیم.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: بیشتر این پروژه ها در نقاطی احداث می شود که پایین دست آنها چاه، چشمه، روستا، شهرک صنعتی و شهرهای بزرگ وجود دارد و اجرای آبخیزداری می تواند سیلاب‌ها را کنترل و سفره‌های آب زیرزمینی را تغذیه کند.

کد خبر 387280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.