باید حداقل یک زن در شورای نگهبان باشد

رئیس کانون وکلای اصفهان گفت: حضور بانوان در نهادهای تصمیم ساز باید با مطالبه‌گری بانوان و دغدغه مسئولان افزایش پیدا کند؛ باید حداقل در اعضای حقوقدان شورای نگهبان یک بانو حضور داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، لیلا رئیسی ظهر امروز_دوشنبه_چهارم شهریور ماه در جلسه هم اندیشی بانوان فرهیخته و تاثیر گذار استان اصفهان با حضور معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، در محل سالن اجتماعات استانداری اصفهان، اظهار کرد: در قوانین خلاء قانونی زیادی نسبت به مسائل بانوان داریم. در حوزه خشونت علیه بانوان یک قانون جامع و کاربردی نداریم و قوانین مجازات اسلامی در این باره کافی نیست و جامعه نیاز به قوانین جدیدی در این حوزه دارد.

وی افزود: در برخی از موارد قوانین خوبی در حوزه زنان وجود دارد اما در مرحله اجرا کنترل لازم نمی‌شود و تضمین کاملی برای اجرای قوانین وجود ندارد، مشکلات درحوزه بخش اشتغال بانوان، واضح و مبرهن است.، هیچ تضمینی وجود ندارد که کارفرما را مجبور به اجرای قوانین در حوزه اشتغال بانوان بکند.

رئیس کانون وکلای اصفهان خاطر نشان کرد: امروزه با توجه به نیاز اقتصادی و تحصیلات بانوان، مسئله اشتغال آنها و قوانین مربوط به آن بسیار مهم است. عدم آگاهی عمده قشر جامعه ما با حقوق قضایی شان مشکل بزرگی است و عمده این افراد را  بانوان تشکیل می‌دهند و مشکلات زیادی برایشان از طریق جهل به قانون به وجود آمده است و این در حالی است که یکی از شاخص‌های توسعه هر جامعه سطح آگاهی مردم از حقوق و قوانین است.

رئیسی ادامه داد: نبود آسیب شناسی دقیق و آماری مشکلات بانوان یکی از مشکلات مهم در حوزه حقوق بانوان است و همیشه در این حوزه کلی گویی می‌شود و بحث و تبادل نظری شکل نمی گیرد؛ باید درباره مشکلات اجتماعی بانوان تحقیق و بررسی میدانی شود. باید از دانشگاه ها و خروجی هایشان در جهت رفع مشکلات بانوان و خانواده استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از مهم‌ترین مباحث در زمینه حقوق بانوان حضور بانوان در نهادهای مهم سیاسی و حقوقی کشور است. باید نقش زنان در سازمان‌ها و نهادهای کشور افزایش پیدا کند.

رئیس کانون وکلای اصفهان تصریح کرد: حضور بانوان در نهادهای تصمیم ساز باید با مطالبه‌گری بانوان و دغدغه مسئولان افزایش پیدا کند. باید حداقل در اعضای حقوقدان شورای نگهبان یک بانو حضور داشته باشد. باید از خودمان بپرسیم چند درصد از پست‌های مدیریتی در کشور به خانم‌ها اختصاص پیدا کرده است؟ آیا خانم ها خودشان نمی‌خواهند یا فرصت به آنها داده نمی‌شود؟ باید فرصت برابر در این زمینه فراهم شود.

رئیسی افزود: برای حل مشکلات حوزه بانوان باید به این شاخص‌های مهم و حضور زنان در نهاد های مهم توجه کنیم. باور های جنسیتی هنوز در جامعه ما وجود دارد و قانون ما در برخی از موارد جلوتر از جامعه بوده و قانون جنسیت گرا نبوده و جامعه باید حقوق بانوان را به صورت کامل رعایت کند. نیروی انسانی جامعه یکی از شاخص‌های اصلی توسعه پایدار است.

کد خبر 387276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.