۵ راه برای افزایش ضریب هوشی کودکان/ تاثیر فیزیوتراپی بر کاهش وزن

مواد غذایی مورد نیاز مفصل، تاثیر فیزیوتراپی بر کاهش وزن، پنج راه مؤثر برای افزایش ضریب هوشی کودکان، پیشگیری از مرگ ۱۸ هزار و ۱۰۰ بیمار سکته قلبی و مغزی، و علائم هشدار دهنده عفونت ادراری در کودکان را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه وزارت بهداشت در یک سال گذشته توانسته با اجرای دو برنامه مهم، از میزان وقوع سکته های ‌قلبی و مغزی در کشور بکاهد، اظهار کرد: برنامه ملی درمان پیشرفته سکته های قلبی در ‌حال حاضر این برنامه در سطح ۵۴ بیمارستان کشور به صورت شبانه روزی اجرا می شود.

قاسم جان بابایی، گفت: بیماری های قلبی به عنوان اولین عامل مرگ و میر ایرانی ها است و در یک سال گذشته توانسته ایم با اجرای این برنامه، به ۱۲ هزار نفر از هموطنان دچار سکته قلبی، خدمات ارائه بدهیم.

معاون درمان وزارت بهداشت، تصریح کرد: برنامه ملی درمان پیشرفته سکته های قلبی، تحت عنوان باز کردن عروق قلبی با آنژیوگرافی ‌در این ۵۴ بیمارستان کشور اجرا می شود.

جان بابایی با تاکید به برنامه ملی درمان پیشرفته سکته های مغزی، افزود: این برنامه نیز در سطح ۵۵ بیمارستان کشور که توانایی ارائه خدمات پیشرفته برای بیماران سکته قلبی را دارد، به صورت شبانه روزی اجرا می شود.

معاون وزیر بهداشت، از سکته های مغزی نیز به عنوان دومین علت مرگ و میر ایرانی ها نام برد و گفت: با اجرای این برنامه توانسته ایم از مرگ ۶۱۰۰ نفر از هموطنان پیشگیری کنیم.

مواد غذایی مورد نیاز مفصل‌ها

وقتی جوان و سالم هستید، مفاصل شما سالم‌ترین و انعطاف پذیرترین حالت خود را دارند اما این شرایط با افزایش سن، تغییر می‌کند. برای این که مفصل های سالم داشته باشید تا حد امکان باید فعال باشید. در غیر این صورت دچار درد و فرسودگی مفصل می‌شوید؛ مشکلی که هر روزه زندگی میلیون‌ها نفر را سخت‌تر می‌کند.

به فضای بین دو استخوان و غلافی که اطراف آن را گرفته است ‌و از آن محافظت می‌کند، مفصل می‌گویند. انتهای استخوان‌ها، در لایه‌ای از بافت همبند پوشیده شده‌ است که موجب ضربه گیری و محافظت از آن می شودتا وقتی دست یا پا حرکت می‌کند، به هم ساییده نشوند.

مراحل پیری مفصل
غضروف از سه جزو اصلی تشکیل شده است؛ الاستین، کلاژن و پروتئوگلیکان. کلاژن، بافت فیبری است که غضروف را نسبت به پارگی، سفت و مقاوم می‌کند، درحالی که الاستین، عامل کشسانی و انعطاف پذیری غضروف است.

پروتئوگلیکان هم پروتئین‌هایی است که قندها به آن چسبیده‌اند و کمک می‌کند غضروف، هیدراته باقی بماند و در برابر فشارهای متراکم مقاومت کند. اما با افزایش سن، پروتئوگلیکان از نظر ساختاری تغییر می‌ یابد و باعث خشکی غضروف می شود و آن را مستعد آسیب می‌کند.

با گذشت زمان، غضروف ممکن است سفت و شکننده شود. غضروف، بافتی نیست که به سادگی ترمیم شود چون جریان خونی خاصی در آن وجود ندارد که اکسیژن و مواد مغذی برایش تامین کند. به تمام این مراحل که اتفاق می افتد فرسودگی مفصل گفته می شود بدون آن که خودتان خبر داشته باشید.

حفظ سلامت مفاصل
یکی از مهم ترین چیزهایی که می‌توانید برای حفظ سلامت مفاصل خود انجام دهید، تغییر سبک زندگی است، اگر سبک زندگی بی تحرک دارید آن را تغییر دهید و با سه جلسه ورزش در هفته شروع کنید و زندگی تان را به سمت فعال بودن سوق ‌دهید.

ورزش را به شکل گروهی انجام دهید (پیلاتس، ایروبیک)، باید این مسئله را بپذیرید که با افزایش سن تان نمی توانید همانند قدیم دیر وقت شام بخورید، از غذاهای فست فودی و چرب استفاده کنید بلکه باید زمان شام و همچنین نوع مواد غذایی مصرفی تان را تغییردهید. اگر جوان هستید و دخانیات مصرف می کنید هرچه سریع تر تصمیم به ترک بگیرید. چرا که امکان پیری مفاصل شما نسبت به افراد دیگر ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.

مواد غذایی مورد نیاز مفصل
مطالعات نشان داده اند غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان دارای خاصیت ضد التهابی هستند و علایم درد را تسکین می دهند. میوه‌ها، سبزی‌ها، گردو، بذرکتان و ماهی‌های چرب منابع خوبی با فعالیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند که می‌توانند درد، سفتی و فرسودگی مفاصل را کاهش دهند.

غذاهای گیاهی سرشار از فیبر عامل غذایی دیگری در کاهش ریسک ابتلا به آرتروز است. در مطالعه‌ گسترده ای که روی ۶۲۰۰ نفر انجام شد، نشان داده است مصرف فیبر بیشتر با کاهش ریسک آرتروز دردناک زانو مرتبط است.

علائم هشدار دهنده عفونت ادراری در کودکان را بشناسید

رئیس انجمن نورویورولوژی گفت:شب‌ادراری، شب و روز ادراری، عدم تخلیه ادرار و قطع و وصل شدن ادرار در کودکان از جمله نشانه های عفونت ادراری است.

مهری مهراد با اشاره به اختلالات مادر زادی که باعث ایجاد مثانه عصبی می شود، اظهار کرد: هر نوزادی که به دنیا می‌آید اگر در بالای چین باسن در ‌پایین ستون فقرات بال یا توده رنگی یا وجود خال مودار باشد، نشانی از یک اختلال در ستون فقرات است.

وی ادامه‌داد: همه این موارد صد در صد مشکل ادراری در آینده خواهد داشت و باید نوزاد چند روز پس از تولد جراحی شود.

رئیس ‌انجمن نورویورولوژی با ‌تاکید به بیماری میلومننگوسل، گفت: ضایعه اعصاب نخاعی در این افراد باعث ‌مشکل عصبی مثانه، بی اختیاری مدفوع و ادرار و انواع اختلالات مثانه می‌شود که سبب نارسایی کلیه در صورت عدم درمان می‌شود.

مهراد ‌با بیان راه‌اندازی کمپین اطلاع‌رسانی درباره عفونت‌ها و مشکلات ادراری در دانش آموزان تصریح کرد: در این کمپین با کمک رسانه ها و شبکه آموزش تلویزیون و با استفاده از بروشورهای اطلاع رسانی در مدارس منطقه یک انجام می شود.

وی با اشاره به اهمیت توجه ‌به عفونت های ادراری، اظهار کرد:گاهی یک شب ادراری ساده در مننگومیانسل ساده دیده می شود اما شب ادراری علامتی از یک بیماری زمینه ای است؛ مانند خیس کردن کودک در روز و شب که باید به آن توجه کرد و به متخصص ارولوژی مراجعه کرد.

این جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار با تاکید به نقش مثانه در بدن، افزود: مثانه محل ذخیره کردن ادرار است و وقتی در می شود آنرا از طریق مجرای ادراری ‌تخلیه می شود البته تا سن شش سالگی کنترل ادرار در کودکان وجود ندارد.

رئیس انجمن نورویورولوژی با اشاره به وجود مشکل ریفلاکس ادراری در برخی کودکان، اظهارکرد:ریفلاکس زمانی ایجاد می شود که مثانه پر شده و از سوراخ حالی به کلیه برمی گردد و سبب دیالیزی شدن کودک و نارسایی او می شود.

مهراد با تاکید به علائم عفونت های ادراری در کودکان، گفت:شب ادراری، شب و روز ادراری کودک، عدم تخلیه کافی ادرار، قطره قطره آمدن و قطع و وصل شدن و نگه داشتن ادرار برای ساعت های طولانی در کودکان بعد از سه سالگی از جمله نشانه‌های هشدار دهنده در عفونت های ادراری است.

این متخصص کلیه و مجاری ادرار درباره نشانه های وجود عفونت ادراری در نوزادان، افزود: دفع ادرار همراه با گریه در نوزادان و وجود کلاف مو در انتهای ستون فقرات، تغییر در رنگ ادرار و وجود خون در ادرار، از جمله نشانه های عفونت ادراری در نوزادان است.

مهراد با بیان اینکه عارضه مشکل شکاف مهرنای پایین کمر یا اسپانیا بیفیدا در کودکان، گفت: نم دادن کودک، مشکلات یبوست شدید و بی اختیاری مدفوع در این کودکان از جمله نشانه های این بیماری است و این کودکان تا آخر عمر درجاتی از مشکلات ادراری را خواهند داشت.

رئیس انجمن نورویورولوژی با تاکید بر اینکه بی اختیاری ادراری در کودکان در کل نشانه ای از یک مشکل زمینه ای است، افزود:خانواده ها باید به سادگی از کنار این موضوع عبور نکنند.
مهراد گفت:در کودکان ابتدا تکامل در کنترل مدفوع در شب ایجاد می شود، بعد کنترل ادرار در شب ایجاد شده و در نهایت کنترل ادرار در روز به وجود می آید که این فرایندها در سن ۳سالگی ایجاد خواهد شد.

وی تصریح کرد:اگر شب ادراری در سن شش سالگی و زمان ورود به مدرسه ایجاد شود نیاز به درمان دارویی دارد.

تاثیر فیزیوتراپی بر کاهش وزن

فیزیوتراپی یکی از رایج‌ترین شیوه‌های درمانی در بهبود آسیب‌دیدگی یا مشکلاتی از قبیل گرفتگی گردن و درد پاهاست.

با این حال این شیوه درمان، کارکردهای دیگری نیز دارد. به طور کلی این روش درمانی وضعیت سلامت را بهبود داده و مانع از بروز مشکلات جسمی‌ای می‌شود که ممکن است فرد با آنها روبرو شود.

همچین از آنجایی که موضوع کنترل وزن اهمیتی کمتر از یک چالش ندارد، انجام مرتب فیزیوتراپی در تنظیم وزن اضافی مفید است و مانع از بروز و پیشروی مشکلات ناشی از سبک زندگی کم تحرک می‌شود. علاوه بر این، این شیوه درمانی برای افرادی که پس از آسیب‌دیدگی دچار اضافه وزن شده‌اند راهکار موثری است.  
تمرکز اصلی فیزیوتراپی افزایش و بهبود قدرت حرکت در کنار حفظ عملکرد در تاندون و ماهیچه‌هایی است که دچار درد یا گرفتگی شده‌اند. زمانیکه فرد آگاه باشد چگونه با انجام ورزش می‌تواند عملکرد ماهیچه‌ها را تقویت کند در نهایت با تغییرات قابل توجهی در میزان حرکت مواجه می‌شود.

فیزیوتراپی در افرادی که رژیم غذایی سخت کاهش وزن را دنبال می‌کنند کمک می‌کند از طریق برنامه غذایی توصیه شده و حرکات ورزشی برنامه‌ریزی شده بتوانند به هدفی که برای کاهش وزن دارند دست پیدا کنند.

همچنین این روش، گزینه درمانی خوبی برای بزرگسالان و کودکانی است که در تلاش برای لاغری هستند زیرا به حفظ انعطاف‌پذیری کمک کرده، استحکام بدن را افزایش داده، سلامت سیستم قلبی عروقی را حفظ می‌کند و مانع از آسیب‌ها و دردهایی می‌شود که ناشی از افزایش وزن شدید هستند.

پنج راه مؤثر برای افزایش ضریب هوشی کودکان

مغز انسان از قبل از تولد تا ۴ سالگی به‌صورت انفجاری رشد می‌کند. در حقیقت، مغز کودکان قبل از رفتن به مهدکودک ۹۰ درصد فرآیند رشدش را طی می‌کند. این دوره از رشد مغز، یک فرصت ایده‌آل را برای یادگیری فراهم می‌کند.
هوش یک فرایند پویا است و مغز کودکان با تجربه رشد می‌کند؛ کارهایی که والدین به‌طور طبیعی انجام می‌دهند از جمله ارتباط چشمی، صحبت کردن، پاسخگویی به نیازهای کودک و موارد دیگر اولین تجربه یادگیری اساسی برای کودکان است. روابط نزدیک و محبت برای رشد فکری فرزند شما مهم است و کودکانی که احساس امنیت می‌کنند، مشتاق اکتشافات هستند اما این موارد تنها جوابگوی رشد طبیعی حافظه کودکان است و برای افزایش ضریب هوشی کودکان راه‌های اساسی دیگری وجود دارد:

۱- یادگیری یک ساز موسیقی

از نظر علمی ثابت ‌شده است که یادگیری و نواختن ساز موسیقی ضریب هوشی کودک را به‌طور مستقیم بالا می‌برد زیرا موسیقی سه بخش مهم از وجود کودک یعنی عقل، احساس و جسم را به تکاپو می‌اندازد. مهارت موسیقی نیاز به تمرین و استمرار دارد لذا وقتی کودک به یادگیری یک ابزار موسیقی می‌پردازد درگیر چالشی می‌شود که مدام در زندگی ادامه خواهد داشت. موسیقی قدرت حل مسئله کودکان را بالا می‌برد چون او در خلال نواختن و یادگیری موسیقی قوه تفکر خود را به کار می‌اندازد.

۲-شرکت در کلاس‌های ورزش

فعالیت بدنی و جنب‌وجوش، رشد مغز و عملکرد شناختی کودک را تقویت می‌کند. در واقع هرگونه فعالیت بدنی، ترشح اندورفین در مغز را افزایش داده و اندورفین‌ها باعث تقویت عملکرد و خروجی مغز می‌شوند.

۳- انجام بازی‌های فکری

بازی کار کودک است. کودکان با بازی، مهارت‌های اجتماعی - شناختی و کاوش در دنیای خود را یاد می‌گیرند. در بازی، کودکان از لحاظ جسمی، کلامی یا ذهنی با محیط خود و سایر افراد درگیر می‌شوند.
بازی و اسباب‌بازی‌هایی وجود دارند که باعث تقویت هوش کودکان می‌شوند، به چند نمونه از آنها اشاره می‌کنیم:

-معماها، بلوک‌ها و بازهای فکری قدرت یادگیری کودکان را بالا می‌برد. محققان ادعا می‌کنند که بلوک سازی، مهارت‌های مکانی، ریاضی و حل مسئله را بهبود می‌بخشد چراکه در این بازی کودکان مدام در حال فکر کردن و تصمیم‌گیری برای چینش بلوک‌ها هستند.

- بازی جنگا نه ‌تنها برای کودکان بلکه برای بزرگسالان هم سرگرم‌کننده و مفید است. این بازی که با ۵۴ بلوک چوبی انجام می‌شود، به تمرین بدنی و توجه بالایی نیاز دارد و به همین منظور عملکرد مغز کودکان را بهبود می‌بخشد.

- اگرچه افراط در بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند تأثیرات مخربی بر روی مغر بگذارد اما استفاده کنترل‌شده از این بازی‌ها می‌تواند باعث تقویت مغز کودکان شود. در بازی‌های یارانه‌ای هماهنگی اعضای بدن کودک مانند چشم و دست افزایش پیدا می‌کند و کودک بهتر می‌تواند حرکات را کنترل کند. همچنین بازی‌های کامپیوتری به کودکان کمک می‌کند تا قدرت استدلال و حل مسئله‌شان افزایش یابد.

- بازی‌های ریاضی از جمله بازی‌های تقویت‌کننده مغز هستند. مثال: من ۵ تا تیله‌ بازی دارم. اگر ۲ تا از این‌ها را به شما بدهم، چند تیله دارم؟ یا بیست آب‌نبات از فروشگاه خریدم و ۳ تا از آنها را خوردم. چند آب‌نبات مانده است؟ بهتر است از فرزندتان بخواهید که از نظر رشد ذهنی از انگشتان دست خود استفاده نکند.

۴- تنفس عمیق از راه بینی

محققان دانشگاه نورث وسترن می‌گویند تنفس عمیق از راه بینی مغز را تقویت می‌کند. بنابراین هر روز صبح زود یا قبل از رفتن به خواب ۱۰-۱۵ دقیقه، این کار را با کودکتان تمرین کنید و شاهد تفاوت عملکرد ذهنی کودک خود باشید.

۵- به چالش کشیدن ذهن

حافظه فرزندتان را به چالش بکشید. مثلاً پس از خواندن کتاب، از کودکتان بخواهید که داستان را به زبان خودش بازگو کند یا با استفاده از حلقه‌های میوه یا مهره‌های رنگی، الگوهایی ایجاد کنید، سپس آنها را به هم بریزید و ببینید که آیا کودکتان می‌تواند آنها را از نو بسازد. این فعالیت‌ها باعث قوی‌تر شدن حافظه کلامی و بصری فرزند شما می‌شوند.

کد خبر 387274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.