۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴
همسرتان را کنترل نکنید

دکترای مشاوره و زوج درمانی گفت: همسران نباید نسبت به یکدیگر حس کنترلگری داشته باشند و بخواهند همسرانشان مطابق میل خودشان رفتار کنند چرا که این نگاه خودخواهانه است.

روناک عشقی ‌در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه مهربانی برای سلامت روانشناختی ‌و جسمانی انسان ضروری است، اظهار کرد: همه افراد در طول زندگی ‌با اتفاقات بد، سوگ، بیماری، اضطراب و ناراحتی و غم و غصه مواجه شده‌اند و به طور یقین در این دوران نیازمند مهربانی، درک و پذیرش از سوی اعضای خانواده، اقوام، دوستان و همسر هستند.

وی معتقد است که مهربانی به معنای حساسیت نشان دادن نسبت به رنج خود و دیگران و در عمق وجود و تمایل آگاهانه برای کمک به طرف مقابل است ‌تا رنج او کاهش پیدا کند. همسران در رفتارشان به صورت متعهدانه برای کاهش رنج همدیگر اقدام می‌کنند.

این مشاور و زوج درمانگر ‌با بیان اینکه شخص مهربان باید دارای شش ویژگی باشد، گفت: حساسیت نسبت به رنج و درد دیگران، سرزنش نکردن، همدردی و همدلی کردن، تحمل پریشانی و فرار نکردن از هیجانات منفی از ویژگی‌های اصلی افراد مهربان است.

وی بر این باور است که گاهی اوقات یک تعارض و زخم پنهان بین همسران وجود دارد که از بروز مهربانی جلوگیری می‌کند و ابراز عاطفه، قدردانی و نداشتن حس کنترل شدن باعث بروز مهربانی بین زوجین می‌شود.

عشقی با بیان اینکه معمولا زوجین از احساسات همدیگر آگاه هستند و  به احساسات منفی یکدیگر نیز توجه دارند، اظهار کرد: همسران تلاش می کنند که بر روی عشق ورزی تمرکز بیشتری داشته باشند و از همدیگر مراقبت کنند؛ افراد مراقبت کننده اصولا از احساسات دیگران آگاهی خوبی دارند به دلیل اینکه فقط تمرکز بر خود و احساساتشان ندارند و توجه به احساسات دیگران نیز برای آنها در اولویت است.

عشقی با بیان اینکه باید همسران با چشم مهربانی عشق و موافقت به همدیگر نگاه کنند، گفت: بایستی آنها همدیگر را همان طوری که هستند شناخته و سعی نکنند که یکدیگر را تغییر  دهند و در واقع پذیرش همدیگر به این نحو است که به طرف مقابل این حس را بدهد که او را با همان ویژگی‌های ظاهری و اخلاقی که دارد می‌پذیرد و این  اتفاق باعث احساس امنیت در وجود همسر می‌شود.

 وی تصریح کرد: در مرحله بعدی باید زوج‌ها قدردانی را از رفتارهای خوب همسر نشان دهند و رضایت و حال خوبشان را در کلام بروز داده و در عمل هم اثبات کنند، این اتفاق انگیزه زوجین را افزایش می‌دهد و گام بعدی ابراز عاطفه به یکدیگر است.

دکترای مشاوره و زوج درمانی خاطرنشان کرد: نگاه کنترلگری زوجین باعث می‌شود که آنها بخواهند شخصیت یکدیگر را مطابق معیارهایشان تغییر دهند و با تغییر باورها آنها را مجبور به رفتارهای غیرقابل تحمل و تحقیر آمیز کنند.

وی یادآور شد: زوجین مهربان همدیگر را کنترل نمی‌کنند و با پذیرفتن هم برای تغییر شخصیت طرف مقابل مطابق میل خودشان تلاش نمی‌کنند.

عشقی با اشاره به اینکه در این زمینه خط قرمزها و محدودیت‌ها هم وجود دارد، اظهار کرد: کنترلگری خودخواهانه برای تغییر همسر است و تغییر شخصیت طرف مقابل را نباید با محدودیت‌ها اشتباه بگیریم، محدودیت‌ها خودخواهانه نیست و در راستای مراقبت از همسر بوده و باعث عشق ورزی آگاهانه زوج‌ها توام با مهربانی به همدیگر می شود.

کد خبر 387269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.