سفر ظریف به فرانسه ارتباطی به گروه ۷ نداشت

سخنگوی دولت گفت: سفر ظریف به فرانسه ارتباطی به گروه ۷ نداشت و این سفر به درخواست فرانسوی ها انجام شده است.

به گزارش ایمنا، علی ربیعی امروز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود در جمع خبرنگاران گفت: سفر محمد جواد ظریف ارتباطی به گروه ۷ نداشت و این سفر به درخواست فرانسوی ها انجام شده است.

وی اظهارکرد: هیچ تمایلی هم برای ملاقات با هیچ مقام آمریکایی نبوده است، ما دخالت و نقشی در مذاکرات فرانسه و آمریکا و گروه ۷ نداریم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در رابطه با عملکرد ظریف بعد از اعمال تحریم های آمریکا علیه این دیپلمات ایرانی، گفت:‌ نمی دانم در این تحریم چه نهفته بود که بعد از تحریم مراوادات بین المللی بیشتر شد و خارجی ها بیشتر از وزیر خارجه ایران دعوت می کردند؛ تحریم ظریف تاثیر معنی دار و معکوسی داشت.

ربیعی با تاکید بر اینکه تحریم تاثیری در کار ظریف ندارد، گفت:‌ ظریف دیپلمات بی بدیلی است که درک وی از مسائل بین الملل کمک خوبی برای جامعه ایران و احقاق حق و حقوق بین المللی است؛‌ هرکسی را که امریکا تحریم می کند نزد مردم عزیزتر می شود.

آلام و دردهای مردم در جلسات دولت در کانون بحث‌ها قرار داشته است

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت متوجه فشارها بر مردم بوده و در جلسات دولت، آلام و دردهای مردم در کانون بحث‌ها قرار داشت، تاکید کرد: هیچ جلسه دولتی نبود که بخشی از مشکلات و رنج‌ها و مشکلات مردم در آن مورد بحث قرار نگیرد.

وی با اشاره به فرارسیدن هفته دولت گفت: هفته دولت امسال، آغازی نیرومند برای ورود به مرحله جدید و ۲۴ ماه آینده است که در پیشرو داریم. ما در کنار مردم ۱۸ ماه سختی را پشت سر گذاشتیم. ترامپ پدیده نامتعارف و نامیمون برای صلح و امنیت جهانی است و فشار بی حد و حصری را برای تسلیم کردن ایران انجام داده است.

وی ادامه داد: او با اعمال بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها بر ملت ایران، اقدامات خود را به محض دستیابی به ریاست جمهوری آغاز کرد. آمریکایی‌ها ایران از درون فرو خواهد پاشید. ایران بزرگ کوچک می‌شود و بر اثر این فشارها، بی‌ثباتی ارز و تنش در بازار پیش آمد اما مردم در کنار دولت و دولت در کنار مردم ایستادند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت متوجه فشارها بر مردم بوده و در جلسات دولت، آلام و دردهای مردم در کانون بحث‌ها قرار داشت، اظهارکرد: هیچ جلسه دولتی نبود که بخشی از مشکلات و رنج‌ها و مشکلات مردم در آن مورد بحث قرار نگیرد.

ربیعی به رایزنی‌های وزیر امور خارجه در هفته گذشته اشاره کرد و یادآور شد: این هفته، هفته شلوغی برای دیپلماسی چندجانبه بود، برای ما اهمیت زیادی داشت. این تحرکات نشان می‌دهد دولت تسلیم فشارهای حداکثری آمریکا نشده و فشار آمریکا نتوانسته نفوذ و دیپلماسی کشور را تضعیف کند. دولت همه توان خود را در به کار گرفته تا بتواند در مرحله اول تحریم‌های غیرانسانی آمریکا را که مصداق تروریسم اقتصادی را رفع کند و در گام دوم، آثار سو آنها را کم کند و در عین حال، دولت‌های اروپایی و سایر اعضای باقیمانده در برجام را وارد کند تا به تعهدات خود عمل کنند.

وی با تاکید بر اینکه مشی دولت نشان می‌دهد به هیچ وجه تحریم را نمی‌پذیریم و برای برداشتن شدن آن مبارزه کنیم، بیان کرد: ما قائل به این نیستیم که تحریم‌ها را بپذیریم و صرفا برای رفع آثار آنها تلاش کنیم بلکه تلاش می‌کنیم از موضع عزت، حکمت و مصلحت در تلاش برای رفع تحریم‌ها هستیم. ما نخواهیم گذاشت کمک مردم و تحت نظر رهبری تحریم علیه ایران و تروریسم اقتصادی عادی‌سازی شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه برای رفع تحریم‌ها که به معنای وادار کردن آمریکا از رفتار غیرعادی و ضد بشری است، تلاش می‌کنیم، گفت: علت تحریم‌های آمریکا رفتار غیرعادی و ضدمسئولانه آمریکا علیه ایران است و رفع تحریم‌ها به معنای آن است که دولت آمریکا مسئولیت خود را به عنوان یک دولت نرمال بپذیرد و به عنوان یک عضو مسئولا جامعه جهانی تبدیل شود.

ربیعی با بیان اینکه آثار اولیه تحریم بر زندگی مردم بوده است، اظهارکرد: ما برای رفع آثار تحریم در کنار مردم ایستاده‌ایم و از زحمات تیم دیپلماسی و تلاش ظریف تشکر می‌کنیم.  

وی با بیان اینکه دیروز شاهد مواضع بسیار مهمی از سوی سیدحسن نصرالله بودیم، تصریح کرد: این سخنان، پیام روشن و قاطعی برای رژیم صهیونیستی به همراه داشت که تجاوزات بی‌شرمانه آنها بی‌جواب نخواهد ماند. این رژیم در ماه‌های گذشته گستاخی خود در برابر قوانین بین‌المللی را به جایی رسانده که آشکارا و گاهی به دروغ و اغراق از تجاوزات به سایر کشور به افتخار صحبت می‌کند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور با بیان اینکه تل‌آویو نباید از خویشتنداری ملت‌های منطقه سواستفاده کند، خاطرنشان کرد: تجاوزات مکرر به عراق و سوریه اکنون به کارنامه سیاه تجاوز به حقوق مردم فلسطین اضافه شده است. صبر ملت‌ها لبریز شده است. ما هرگونه تجاوز به کشورها را محکوم می‌کنیم و از حق دفاع در برابر تهاجم برای ملت‌های عراق، سوریه و لبنان حمایت می‌کنیم.

ربیعی افزود: حزب‌الله لبنان مستقلا تصمیم‌ می‌گیرد ولی هرگونه پاسخ دفاعی به متجاوزان به حریم و شهروندان لبنان از جانب حزب الله مورد حمایت ماست.

همه تلاش خود را برای کمک کردن آثار تحریم به کار می گیریم

سخنگوی دولت ادامه داد: ما همه تلاش خود را برای کم کردن آثار تحریم و بی اثر کردن آن با مقاومت به کار می گیریم اما به هیچ وجه در عرصه جهانی نمی پذیریم که تحریم برای ما یک تقدیر است و ما باید زیست تحریمی داشته باشیم و کسانی که چنین تحریم های ظالمانه ای ایجاد کردند باید به عقب بازگردند.
ربیعی ادامه داد: ما از این کنش فعال هیچگاه دست نخواهیم کشید. گویی به ما گفته شود بخشی از کشور اشغال شده است و ما باید آثار اشغال را کم کنیم، این قابل قبول نیست  و ما اصلا نمی پذیریم که آمریکا اجازه ادامه این تحریم ها را دارد.

دریابان شمخانی به عنوان یک شهروند ایرانی نظرش را در مورد برجام گفته که نظر دولت نیست

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در رابطه با صحبت ها اخیر دریابان علی شمخانی مبنی بر اشتباه بودن برجام گفت: جناب شمخانی در گفت وگو اخیر خود تاکید کرده است که به عنوان یک شهروند ایرانی نظرش را می گوید و این نظر دولت نیست؛ دولت معتقد است که برجام کار مهمی برای سهل و امنیت جهانی بود.

ربیعی همچنین در رابطه با اعلام لیست بدهکاران دانه درشت بانکی نیز گفت: این بدهکاران در ۲۰ سال گذشته اقدام به اخذ وام کرده و به عناوین مختلف از ایفای تعهدات سر باز زده اند.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد مجموع اصل سوء بدهی این بدهکاران بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان باشد، افزود: بانک مرکزی پرونده ها را به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی اعلام کرده و همزمان در قوه قضاییه نیز موضوع دنبال خواهد شد.

برخی بی مهرهای های داخلی از ناحیه محدودی از مخالفان دولت وجود دارد

ربیعی با بیان اینکه تورم ناشی از فشارهای اقتصادی، کمبود دارو، کمبود مواد اولیه و فشار روی تولیدگران تلخ‌هایی بود که پس از یک دوران موفق و خوب ۵۵ ماهه دولت بر کام مردم نشست، تصریح کرد: متاسفانه برخی از بی‌مهری‌های داخلی از ناحیه محدودی از مخالفان دولت بر این تلخی‌ها افزود. با این همه با لطف خدا، صبوری و همراهی مردم، رهنمودها و حمایت‌های رهبری توانستیم در همین وضعیت و شرایط بسیار وخیم یک شرایط ثبات را برای مردم ایجاد کنیم.

وی افزود: هرچند شوک‌ها و گرانی‌های ناشی از تحریم‌ها آثار و علائمی بر جامعه تا مدت‌ها برجا خواهد گذاشت اما علائمی از بهبود وضعیت امروز هویدا شده و این علائم مثبت با یک تاخیر زمانی کوتاه در زندگی مردم آثار مثبت خود را خواهد گذاشت.
سخنگوی دولت با بیان اینکه در دوران ثبیت بعد از شوک‌ها و فشارهای اولیه هستیم، خاطرنشان کرد: امسال در هفته دولت با یک برنامه ۲۴ ماهه و با یک تعهدی برای آینده بهتر برای همه و کم کردن فشارهای تحریم و مبارزه با این تحریم‌ها، دوران دو ساله خود را آغاز می‌کند.

از چین برای آغاز بازطراحی راکتور اراک متشکریم

ربیعی درخصوص اینکه سفیر چین در ایران گفته برای بازطراحی راکتور اراک تلاش دارد این امر چه زمانی عملیاتی می شود، گفت: این توافق در چهارچوب های برنامه برجامی صورت گرفته و ما مدام خواهان این بودیم که این با سرعت بیشتری انجام شود. البته  زمان آن زمانی است که بر اساس پروژه‌های یک زمان واقعی پروژه می برد. ما خواهان این بودیم که زمان فشار آمریکا همواره کاهش پیدا کند و همواره ادامه پیدا کند.

وی گفت: زمان اتمام این پروژه مربوط به متغیرهای زیادی است که الان نمی توانم در این زمینه صحبت کرد. ما استقبال و سپاسگزاری می‌کنیم از کشور چین که به تعهدات خود در زمینه بازطراحی راکتور اراک اقدامات خود را آغاز کرده است.

در زمین ترامپ بازی نمی کنیم

سخنگوی دولت درباره سفر ظریف به بیاریتز فرانسه که یک جریان سیاسی خاص این سفر را نابجا خوانده است و آن را برنتابیده و آن را ترامپ عنوان کرده و موضع دولت گفت:‌ من به روشنی مواضع خود را در این زمینه گفتم، نه ما در زمین ترامپ بازی می کنیم بلکه می خواهیم وادار کنیم که آنها در موضوعی که ما احقاق حق خودمان می دانیم بیایند و بنشینند.

وی افزود: اتفاقا ما در این زمینه واکنشی عمل نکردیم و کنشگر فعال بودیم و قضاوت رسانه های خارجی حداقل از برخی رسانه های داخلی منصفانه تر در این زمینه است

سخنگوی دولت بیان کرد: رسانه های خارجی شهادت داده اند که ایران در این زمینه برگ برنده با ایران است و چهارچوب های منطقی بحث را دنبال می کند و هر آنچه که در تعهد بوده را دنبال می کند، به هر حال آزادی است و دوستان می توانند دیدگاه‌های خودشان را در این زمینه بیان کنند.

حقوق دریافتی مدیران باید در سایت ارگان‌های مربوطه بارگذاری شود

وی در در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در رابطه با انتشار حقوق مدیران نیر گفت: بر اساس مصوبه دولت و متن ماده ۲۹ برنامه ششم، حقوق دریافتی مدیران در همه سطوح باید در سایت ارگان های مربوطه بارگذاری شود.

سخنگوی دولت ادامه داد:‌ سازمان اداری استخدامی اعلام آمادگی کرده است که در صورت در خواست وزارت اقتصاد و دارایی آمادگی برخط کردن را دارد؛ دولت بخش های باقی مانده را به سرعت جلو می برد.

ربیعی عنوان کرد: تعدادی از دستگاه ها با سامانه حقوق و مزایا که از سال ۹۷ راه اندازی شده است همکاری نکرده اند؛ انتظار داریم سایر دستگاه ها نیز به قانون عمل کنند، این کار بخشی از قانون شفافیت دولت است.

وی در رابطه با ابهام در رتبه بندی معلمان اظهارکرد: رتبه بندی معلمان بر اساس قانون برنامه ششم باید با تصویب مجلس در قانون بودجه سالانه پرداخت شود؛ در این راستا ۲ سال قبل کمتر از ۳ هزار میلیارد پرداخت شد و امسال نیز ۲ هزاز میلیارد تومان پرداخت خواهد شد.

سخنگوی دولت با اشاره به کاهش بودجه کشور گفت:‌ بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه این ۲ هزار میلیارد تومان افزایشی ۱۰ درصدی خواهد داشت.

ربیعی توضیح داد:‌طرحی را وزارت آموزش و پرورش دنبال خواهد کرد تا معلمانی که تمایل به تدریس بیش از ۱۰ ساعت دارند بتوانند این کار را انجام دهند و هزینه آن را دریافت کنند.
به گفته ربیعی این وزارتخانه در حال اقدام در زمینه مدارس دارای بخاری نفتی است.

وی تصریح کرد: آرمان جامعه پویا با معلمان پویا و راضی میسر می شود زیرا معلمان پویا آرامش را به فرزندان می دهند.
سخنگوی دولت همچنین در رابطه با منابع حاصل از حذف ارز دولتی نیز گفت:‌ منابع حاصل از حذف ارز دولتی صرفه یارانه های کشاورزی و تولیدی شد و به نظام اداری بازنگشت.

مقصد نهایی آدریان دریا را خریدار نفت مشخص می کند

ربیعی درباره سرنوشت نفت کشتی ایرانی آدربان دریا (گریس ۱) و مقصد نهایی آن گفت: مقصد این کشتی را صاحب خریدار نفت مشخص می‌کند؛ با ما هم چک نمی کند  و همان خریدار هم تصمیم می گیرد نفت را به کجا و چطور منتقل  کند.

سخنگوی دولت گفت: آمریکا با سیاست های نادرستی که اعمال می کند و این کشتی را رصد می کند و سایر کشورها را برای نپذیرفتن این کشتی تهدید می‌کند سند برای مداخله گری آنها در سطح جهانی است.

وی با اشاره به این که ایران نفت را فروخته است و خریدار مقصد نهایی را تعیین خواهد کرد گفت: مطمئنم هستیم صاحب این کشتی آن را به جایی که باید برساند می رساند و ما از مقصد نهایی آن اطلاعی نداریم وکسی که نفت را خریده کشتی به صاحب ان تحویل می شود. ولی اول باید محمولان آن تعیین  تکلیف شود که قطعا برنامه ای برای آن خواهند داشت.

موسسه اف دی دی پشتیبان و مشاور تروریسم اقتصادی  آمریکا بر ضد ایران است

ربیعی درباره واکنش دولت آمریکا برای تحریم بنیاد اف دی دی  گفت: واکنش آنها برای ما هم عجیب بود. از نظر ما تحریم ها چثزی جزی تحریم تروریسم اقتصادی و تلاش برای اسیب رساندن و به وحشت انداخت معیشت مردم نیست.
وی گفت: این موسسه در حامی خود را یک موسسه حامی دموکراسی معرفی می کند، اما تمام شواهد و قرائن نشان می دهد مهمترین پشتیبان تروریسم اقتصادی در مشورت دادن به آمریکا است.

ترور فیزیکی در ایده ها و فکر ایرانی و سیاست های جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد

وی با بیان این که از این پس با این موسسه اف دی دی واعضای ان را به عنوان حامیان تروریسم تلقی می کنیم افزود: بخش دیگر ماجرا بزرگ کردن ماجرا و به دروغ ادعای تهدید فیزیکی برای اعضای این موسسه از سوی ایران را مطرح می کنند که این کارها را خود آمریکا و رژیم صهیونیستی انجام می دهند و سیاست های آن ها است که افراد را ترور می کنند و تهدید فیزیکی اعضای این موسسه یک دروغ  مضحک از سوی آمریکایی ها است.

سخنگوی دولت گفت: موسسه باید مطمئن باشد که ایران در چهارچوب قوانین داخلی در مواجه با موسسات و نهاد خارجی تحت تحریم و حامی تروریسم با آنها رفتار خواهد کرد.

ربیعی با بیان این که «ترور فیزیکی نه در سیاست های جمهوری اسلامی ایران نه در ایده ها و فکر ایرانی وجود ندارد» افزود: ترور فیزیکی و روانی شهروندان ایران دقیقا همان کاری است که این روزها ایالات متحده انجام می دهد و برای وزارت خارجه ایران کاملا مسجل شده است این موسسات مشاوره های زیاد را برای اعمال تحریم ها به سیاستگذاران و تصمیم گیرندگان آمریکا ارائه می کنند.

کد خبر 387252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.