حبیبی: زیرساخت‌های بیشتری برای حقوق قضایی کودکان لازم است

رئیس کل دادگستری استان اصفهان گفت: قانون خوب زمانی موثر واقع می شود که زیرساخت ها و امکانات لازم و کافی در دسترس مجریان قانون باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا حبیبی صبح امروز_دوشنبه_چهارم شهریور ماه در هفتمین کنفرانس تخصصی حقوق کودک با حضور معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در محل کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان، اظهار کرد: توجه به حقوق کودکان در سطوح مختلف بسیار مهم است، زیرا کودکان امروز جامعه ما پدران و مادران آینده هستند و داشتن جامعه قانون مداری و عاری از جرم، جز با احترا علمی و حقوقی به کودکان میسر نمی‌شود.

وی افزود: کودکان از لحاظ جسمی و روحی به مراتب بیشتر از بزرگسالان آسیب پذیر هستند. کنوانسیون حقوق کودک مجمع عمومی سازمان ملل متحده یکی از مهم‌ترین اسناد بین المللی در زمینه حقوق کودکان است و جمهوری اسلامی ایران بر اساس پایبندی به آموزه‌های دینی و قرآنی به این کنوانسیون پیوسته است.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان خاطر نشان کرد: شریعت مقدس اسلام بیش از ۱۵ قرن قبل در زمینه حقوق کودکان و احترام ویژه به آنها دستوارت و ضوابطی را تدوین کرده است. مواد ۲۸۵ الی ۲۸۷ آئین دادرسی کشوری مربوط به حقوق کودکان و برخورد ویژه با آنها در مراجع قضایی کشور است.

حبیبی ادامه داد: بر اساس قانون مقرر شده است که رسیدگی به پرونده قضایی افراد زیر ۱۸ سال در شعب ویژه و تحت مدیریت قضات مجرب و کارکشته و با حضور مددکاران اجتماعی صورت بگیرد و معرفی اطفال و نوجوانان به زندان ممنوع است، در صورت ضرورت کودکان و نوجوانان سنین ۱۵ تا ۱۸ سال در کانون‌های اصلاح و تربیت نگهداری می‌شوند.

وی اضافه کرد:  ماده ۱۴۶ قانون مجازات اسلامی می گوید افراد نابالغ مسولیت کیفری ندارند و قانون خوب زمانی موثر واقع می شود که زیرساخت ها و امکانات لازم و کافی در دسترس مجریان قانون باشد.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان تصریح کرد: قوه قضاییه نهایت تلاش خود را برای احقاق حقوق کودکان در ابعاد مختلف بکار گرفته است. هفت شعبه ویژه رسیدگی به جرایم افراد زیر ۱۸سال در اصفهان تشکیل شده است و انتظار داریم دولت کمک بیشتری برای احقاق حقوق قضایی کودکان به قوه قضاییه بکند. کمبود مددکار اجتماعی در دادگاه‌های ویژه کودکان یکی از معضلات قضایی است و تاکنون اعتباری در این زمینه تخصیص داده نشده است.

کد خبر 387251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.