۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰
وقتی جایی برای مُرده‌ها نیست

آرامستانی که دیگر آرامش ندارد و صف طولانی امواتی که در انتظار دفن هستند به معضل این روزهای کلانشهر اراک تبدیل شده است.

به گزارش ایمنا، ظرفیت آرامستان کلانشهر ۶۰۰ هزار نفری اراک تکمیل است و حتی باوجود استفاده از دو آرامستان کوچک‌تر در دو شهر "سنجان" و "کرهرود" در نزدیکی این کلانشهر، جای کافی برای اموات نیست.

برای بررسی بیشتر وضعیت آرامستان اراک با "محمد جعفرپور"، رییس سازمان آرامستان‌های این کلانشهر گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

ظرفیت آرامستان اراک تا چه زمانی تکمیل می‌شود؟

فاز اول آرامستان اراک به مساحت ۴۲ هکتار و ۸۰۰ مترمربع، ظرفیت دفن کمتر از ۲۵۰۰دو هزار و ۵۰۰ نفر را دارد. در این آرامستان روزانه هشت نفر به خاک سپرده می‌شوند و نهایتا تا یک سال آینده قادر به پذیرش پیکر درگذشتگان شهروندان اراکی خواهد بود.

چرا باوجود الحاق آرامستان دو شهر باز هم به مکان بیشتری نیاز است؟

آرامستان کرهرود مساحتی برابر با پنج هکتار و شش هزار مترمربع زمین خالی با ظرفیت دفن سه هزار متوفی دارد و آرامستان سنجان نیز به مساحت شش هکتار با پنج هزار مترمربع زمین خالی و ظرفیت دفن دو هزار و ۵۰۰ متوفی است. این دو محل برای جمعیت این دو منطقه کوچک مناسب است و امکان پذیرش جمعیت متوفی کلانشهر اراک را ندارد.

با توجه به اینکه بزودی فاز نخست ظرفیت آرامستان اراک تکمیل می‌شود، اجرای طرح توسعه این مکان در دستور کار مسئولان ذیربط قرار گرفته است. فاز دوم به وسعت ۳۲ هکتار در مجاورت فاز نخست  با اختصاص بودجه‌ای معادل دو میلیارد تومان و با ظرفیتی در  حدود ۱۵۰ هزار نفر درنظر گرفته شده که می‌تواند تا ۵۰ سال آینده را پوشش دهد. اقدامات اولیه طرح توسعه آرامستان از سال ۹۵ آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

برنامه سازمان آرامستان‌های اراک برای احداث فاز دوم چیست؟

اجرای فاز دوم آرامستان مهم‌ترین اولویت و برنامه کاری سازمان آرامستان‌ها است که شهرداری برای احداث آن دو پلاک گرفته است. در حال حاضر در زمینی به مساحت ۳۲ هکتار در حال برداشت، طراحی و جانمایی قبور است.

این طرح از چه سالی تدوین شده است و در چه مدت زمانی به بهره برداری خواهد رسید؟

در دوره قبلی از سال ۹۵ تا ۹۷ کارهای ابتدایی این پروژه انجام شده و طبق پیش‌بینی‌ها عملیات اجرایی فاز دوم آرامستان تا یک‌ماه آینده آغاز و سپس مرحله قطعه قطعه انجام می‌شود.

چه پروژه‌های دیگری در دست اقدام است؟

 دو پروژه دیگر هم در دست اقدام است. یکی راه‌اندازی دستگاه تصفیه‌خانه غسالخانه است. از سال ۵۴ که آرامستان افتتاح شده، پساب آن داخل چاه می‌رفته که آلوده‌کننده محیط‌زیست است. با راه‌اندازی این دستگاه، پساب تصفیه و در فضای سبز استفاده می‌شود؛ این طرح تا دو هفته دیگر اجرا می‌شود. پروژه دیگر نیز نصب دستگاه البسه‌سوز اموات است که با نصب آن لباس‌های اموات به طور کامل پودر می‌شود.

سازمان آرامستان‌های اراک با چه مشکلاتی مواجه است؟

مهم‌ترین مشکلی که این سازمان دارد همکاری نکردن مردم در رعایت نظافت و ساعت‌های حضور در آرامستان است، بیشترین وقت پرسنل خدماتی صرف نظافت و پاکیزگی آرامستان می‌شود. 

حضور مردم در فاصله ساعات ۱۴ الی ۱۷ روزهای پنجشنبه منجر به ایجاد ترافیک می‌شود این در حالی است که می‌توانند برای قرائت فاتحه در صبح روزهای جمعه نیز در آرامستان حضور یابند.

برای رفع مشکلات مذکور این سازمان چه برنامه هایی را تدوین کرده است؟

برای نخستین بار در کشور سازمان آرامستان های اراک، طرح "فاتحه مجازی" را اجرا کرد که شهروندان می‌توانند با دانلود و نصب نرم‌افزار آن برای فرد متوفی فاتحه قرائت کنند. اجرای این طرح باعث کاهش ترافیک می‌شود و دسترسی آسان را برای قرائت فاتحه به قبر متوفی را فراهم می‌کند.

این نرم‌افزار تا دو ماه آینده روانه بازار می‌شود. تا به حال شهرهای همدان، کرج و قم نیز برای خرید این نرم‌افزار اقدام کرده‌اند. 

همچنین برای کاهش مشکلات نظافتی نیز در قطعات جدید ۵۰ سطل زباله مکانیزه و کوچک تهیه و به زودی در این قطعات نصب خواهند شد.

کد خبر 387250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.