ابتکار: دولت با ازدواج در سنین پایین مخالف است

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: دولت با ازدواج در سنین پایین مخالف است و در برخی از موارد کودک همسری، دادستان‌های استان‌ها مانع این بردگی شده‌اند. رعایت حقوق کودکان به پشتوانه فرهنگ  و آموزه های دینی می تواند به یک فرهنگ عملیاتی تبدیل شود و این وظیفه آحاد جامعه اسلامی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معصومه ابتکار صبح امروز -دوشنبه چهارم شهریور ماه- در هفتمین کنفرانس تخصصی حقوق کودک در محل کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان، اظهار کرد: نگاه خوبی به حقوق کودک در استان اصفهان وجود دارد و اصفهان از دیرباز به حقوق کودکان توجه ویژه ای داشته و خوشبختانه این شهر به عنوان شهر دوستدار کودک شناخته و مقرر شده به این عنوان در سی امین سالگرد یونیسف معرفی شود. 

وی افزود: در جلساتی که در حوزه حقوق کودک و فرهنگ سازی در این باره تشکیل می شود، خود کودکان حضور ندارند و همین امر موجب درک ناصحیح ما از حقوق و خواسته‌های کودکان می شود زیرا باید حقوق کودکان در بیان نظرات و مشکلاتشان را به رسمیت بشناسیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده خاطر نشان کرد: فراهم سازی بستر رشد سالم در همه ابعاد برای کودکان بسیار حائز اهمیت است. باید فضای کودکی به گونه ای باشد که بتوانند دورانی توام با نشاط و شادی را تجربه کنند. وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی از نقش مهمی در این زمینه برخوردار هستند اما نقش محوری شهرداری ها نیز غیرقابل انکار است و سازمان های مردم نهاد مساعدت زیادی در این زمینه به دولت می کنند.

ابتکار ادامه داد: دولت تدبیر و امید برنامه های مختلفی را در جهت حمایت از سازمان های مردم نهاد در نظرگرفته است و یکی از مهم‌ترین حوزه فعالیت سازمان های مردم نهاد تربیت کودکان است زیرا کودکان زیادی در معرض آسیب و نیازمند کمک هستند. سرمایه های عظیم نهاد های اجتماعی می تواند به تحولات اجتماعی در کشور کمک کند.

وی اضافه کرد: کودکان مایه امید و نشاط در جامعه هستند و ساخت آینده ای امن برای آنها دلیل خوبی برای صبر و ایستادگی در برابر مشکلات است. یکی از مهم ترین اولویت های معاونت امور زنان و خانواده دولت تدبیر و امید، حمایت از اورژانس اجتماعی ۱۲۳ بوده است. خشونت علیه کودکان یک تهدید جدی است که سعی می کنیم با ایجاد هماهنگی و انسجام میان دستگاه ها آن را به حداقل برسانیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: خانواده یکی دیگر از مسائلی است که دولت تدبیر و امید همواره بر آن تاکید داشته و تلاش برای انسجام خانواده را در اولویت برنامه ها قرار داده است. ترویج گفت و گوی بین نسلی یکی دیگر از سیاست های دولت در مدارس است که یکی از مهم ترین طرح های ملی و مرحله نخست آن در استان اصفهان اجرایی شده؛ دولت آمادگی کامل دارد تا قوانین فرابخشی در حوزه کودکان را اجرایی کند.

ابتکار افزود: میزان کودک همسری و ازدواج زیر ۱۳ سال در کشورمان نشان می‌دهد که این معضل جدی و عمده نیست و مردم در این زمینه آگاه هستند. ازدواج در دوران کودکی باعث طی نشدن کودکی فرد به صورت کامل می‌شود و لایحه مقابله با این امر از سوی معاونت امور خانواده و زنان در اسفند ماه سال گذشته برای دولت ارسال شده و مجلس شورای اسلامی نیز در این باره طرح هایی را ارائه کرده که دولت با آنها موافق است.

وی یادآور شد: دولت با ازدواج در سنین پایین مخالف است و در برخی از موارد کودک همسری، دادستان های استان ها مانع این بردگی شده اند. رعایت حقوق کودکان به پشتوانه فرهنگ و آموزه های دینی می تواند به یک فرهنگ عملیاتی تبدیل شود و این وظیفه آحاد جامعه اسلامی است.

کد خبر 387241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.