عدالت و آزادی از اصول اولیه‌ اصلاحات است

دبیرکل سازمان عدالت و آزادی گفت: در مجلس آینده این مهم است که اصلاحات به دنبال نیروهای کارآمد توانمند، قوی و امتحان پس داده در مجلس باشد؛ اگر توانستیم اکثریت را به واسطه شرایطی که فراهم می شود به دست بیاوریم، مطلوب است، اما در غیر این صورت به اقلیتی قوی، موثر و کارآمد در مجلس اکتفا می کنیم.

امیر طاهری در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، پیرامون بحث ائتلاف دوباره اصلاح طلبان با احزاب معتدل اظهار کرد: ائتلاف ابزار مهمی در عرصه سیاست است و جریان‌ها و گروه‌های سیاسی و احزاب جهان به واسطه این ابزار سیاسی امکان ایفای نقش و سهم خود در عرصه تصمیم‌گیری و اجرای کشور را پیدا می‌کنند، در ایران نیز این رویه مورد استفاده بوده و هست، به خصوص ظرف سال های ۹۲ تا ۹۴ و ۹۶ این اتفاق در کشور افتاده و اصلاح طلبان توانستند به واسطه ائتلاف با جریانات معتدل و معقول درون نظام این فرصت را پیدا کنند که در عرصه سیاسی نقش و سهم خاص خود را ایفا کنند و بر جریان رقیب توفق پیدا کنند؛ هرچند که این ائتلاف ها اشکالات و ایراداتی داشته ولی به نظر می‌آید در آن مقطع بهترین تصمیم و اتفاقی بود که رخ داد و شاید اگر به عقب برگردیم همین تجربه تکرار شود، لذا نمی توان ائتلاف را به طور کامل نفی و طرد کرد، اما برای تصمیم گیری در مورد انتخابات آینده باید صبر کنیم و ببینیم روند انتخابات و روند اتفاقات به کدام سمت پیش خواهد رفت و متناسب با آن تصمیمات بعدی گرفته شود. امروز نمی‌توان از این صحبت کرد که این ابزار را کنار بذاریم، این مهم است که ما اهدافی کلان و اساسی داریم و به دنبال این هستیم که به این اهداف برسیم. 

وی افزود: از سوی دیگر ائتلافی که درون جریان اصلاح طلبی وجود دارد باید با تاکید بر محوریت آقای خاتمی و بهره‌گیری از ساز و کارهای اجماعی ایشان در قالب شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان آن را پیگیری کنیم و به این توجه داشته باشیم که زمینه را برای ظهور و بروز افراد فرصت‌طلب، مشکوک و آنها که التزامی به اصول و مبانی اصلاحات ندارند، فراهم نکنیم.

دبیرکل سازمان عدالت و آزادی تصریح کرد: در انتخابات پیش رو، هیچ حمایت بی قید و شرطی از افراد، تشکل‌ها، جریان ها و احزاب نخواهیم داشت، در مجلس آینده برای جریان اصلاحات این مهم است که ما به دنبال نیروهای کارآمد، توانمند، قوی و امتحان پس داده  باشیم؛ اگر بتوانیم اکثریت را به واسطه شرایطی که فراهم می شود به دست بیاوریم، به بخش اعظم اهداف خود رسیده‌ایم، ولی اگر این مهم رخ نداد، ما به هر شرایطی تن نمی دهیم بلکه به اقلیتی قوی، موثر و کارآمد در مجلس اکتفا می کنیم. 

طاهری تاکید کرد: درسی را که نباید فراموش کرد این است که لازمه یک ائتلاف قدرتمند، وفاق و اتحاد درون جریانی است و اینکه احزاب، گروه‌ها و چهره ها با ایستادگی حداکثری بر روی مطالبات حداقلی، از خود محوری و رفتارهای دیکتاتور مآبانه پرهیز کنند و به سمت یک خرد جمعی و عقلانی حرکت کنند.

وی ضمن اشاره بر اهمیت میزان استقبال و حضور مردم در انتخابات مجلس، تصریح کرد: آنچه مشخص و  روشن است این است که مردم از وضعیت فعلی ناراضی هستند و بخشی از انتظارات و مطالباتی که در انتخابات گذشته مطرح شده بود، فراهم نشده و این دلایلی دارد، از جمله اینکه قدرت "دولت در سایه" و "نهادهای خارج از انتخاب مردم" آنقدر زیاد بود که نهادهای انتخابی را دچار مشکل کرد، همچنین اتفاقاتی که خارج از کشور و در اثر شرایط تحریم در سطح جهان به ما تحمیل شد و نکته سوم البته به ضعف ها و ناکار آمدی دولت و مجلس بر می گردد.

دبیرکل سازمان عدالت و آزادی افزود: در شرایط جنگ اقتصادی موجود، وظیفه نخبگان و چهره های مرجع است که از انحراف و انفعال جامعه خودداری کنند. نباید اجازه داد جامعه به سمت یأس و ناامیدی حرکت کند، باید تلاش کنیم امید را زنده نگه داریم و به مردم اثبات کنیم که اراده جدی برای بهبود از جانب جریان اصلاح طلبی وجود دارد و برنامه خود را برای غلبه بر شرایط سخت فعلی ارائه دهیم.

طاهری تصریح کرد: باید بر این مهم که رای و حضور مردم صرفاً برای دوره‌ای مشخص و کسب منافع و اهداف گروهی و شخصی نیست و همچنین بر اینکه عدالت و آزادی جزو اصول اولیه‌ای است که ما به دنبالش هستیم تاکید کنیم. نباید اجازه دهیم که جامعه تحت تاثیر شرایط امروز بماند.

وی خاطرنشان ساخت: آنچه مشخص است این است که ما هیچ راه دیگری جز انتخابات و صندوق های رای نداشته و نداریم.

دبیرکل سازمان عدالت و آزادی با اشاره به آرایش سیاسی اصولگرایان در انتخابات ۹۸  یادآور شد: با تاملی بر تجربه انتخابات سال‌های گذشته از دهه ۷۰ به این سو، مشخص است  که اصولگرایان تلاش کرده‌اند تا از شکست‌های خود در انتخابات های مختلف درس بگیرند و با شرایط جامعه منطبق شوند، نتیجه آنکه پس از گذشت سال‌ها بسیاری از مواردی را که زمانی اصولگرایان در برابر آن مقاومت می کردند مانند قانونمندی، جامعه مدنی و مشارکت مردم و... را حداقل در شعار پذیرفته اند و از این رو پیشرفت داشته اند،

طاهری افزود: باید انتظار داشته باشیم که در انتخابات آتی اصولگرایان با شرایط جدیدی وارد انتخابات شده و تلاش کنند خطاها و نواقص گذشته را جبران کنند، تصور ما این است که در انتخابات پیش رو با قدرت بالایی وارد انتخابات می شوند و برای پیروزی تلاش خواهند کرد و از همه روش‌های متناسب و نامتناسب که وجود دارد بهره می‌گیرند تا بهترین نتیجه را در انتخابات کسب کنند.

وی تاکید کرد: طبیعتا نباید انتظار داشته باشیم که در شهرهایی مثل تهران از چهره‌های شناخته شده‌ای که بعضاً اقبال عمومی ندارند استفاده کنند،؛ بلکه چهره‌هایی را مطرح می‌کنند که یا شناخته شده نیستند و یا اینکه اقبال عمومی نسبت به آنها وجود دارد.

دبیرکل سازمان عدالت و آزادی در پایان خاطر نشان کرد: اصولگرایان دچار شکاف های درون جریانی هستند و به واسطه تعدد نیروهای تاثیرگذار درون جریانی احتمالاً شاهد ارائه چندین لیست در بین اصولگرایان خواهیم بود که این امر حتماً برای آنها مشکلاتی  به بار خواهد آورد و مسائل جدی را پیش روی اصولگرایان خواهد گذاشت.

کد خبر 387236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.