صالحی: شرایط کشور ایجاب می‌کند که تعاملات بین المللی زیادی داشته باشیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:در شرایطی که دشمنان تلاش دارند دیواری از انزوا دور ایران‌ بکشند این‌ فرهنگ و هنر است که‌ از هر دیواری فراتر می رود. شرایط ایجاب می‌کند که تعاملات بین المللی زیادی داشته باشیم و اصفهان می تواند محوریت این مراودات باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید عباس صالحی، صبح‌ امروز _دوشنبه، چهارم شهریور ماه_ در آیین افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌ها و پروژه‌های فرهنگی اصفهان در مجموعه فرشچیان، اظهار کرد: اگر روح زندگی فردی و اجتماعی را در ابعادی چون دین و هنر ببینیم این‌ روح در منطقه اصفهان سرشار است. همچنین این ابعاد چندگانه حیات روحی، ممتد بوده و در قرن‌های مختلف پرنشاط ادامه‌ داشته است.

وی ادامه داد: جوامعی وجود دارند که‌ تنها در یک بعد شاخص هستند، اما ابعاد مایه ساز روح فردی و اجتماعی در اصفهان هم‌پای هم حرکت‌ کرده اند. اصفهان با اینکه در ابعاد و حوزه‌های‌ چهارگانه فعال بوده، توانسته در تمام‌ حوزه‌ها خوب ظاهر شده و شاهد تنوع و تکثر و بوستان‌ رنگارنگی در این‌ شهر هستیم.  

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دو رویکرد دولت‌ تدبیر و امید در حوزه فرهنگ، خاطرنشان‌ کرد: نخست نیاز است که فضاهای فرهنگی و هنری را در محیط های جمعی‌افزایش دهیم، شهر نشینی با سرعت زیاد اتفاق افتاده است و متناسب با این سرعت، باید ویژگی‌های زیست فردی و جمعی شکل گیرد وگرنه شهرها با زندان جمعی فرقی ندارد. شهر نیاز به زیست بوم شهری دارد و خوشبختانه در حوزه های مختلف مانند فضای سبز، فضای آموزشی و ورزشی قدم های خوبی برداشته شده است. اما در حوزه فضاهای فرهنگی نیاز به اقدامات بیشتری وجود دارد.

صالحی درباره فضاهای فرهنگی تاکید کرد: در حوزه سینما، در سال ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ تعداد سالن‌ها کمی بیش از ۲۰۰ سالن بود، اما در سال ۱۳۹۷ این تعداد به بیش از ۵۰۰ سالن رسید. همچنین احداث ۱۰۰ سالن سینمای دیگر در دست اقدام است، ولی همچنان تا تجهیز تمام شهرها به سالن سینما فاصله زیادی وجود دارد.  

سهم قابل توجه اصفهان در دیپلماسی فرهنگی

وی افزود: در حوزه کتابخانه عمومی نیز در سال ۹۷ حدود سه هزار و ۴۰۰ سالن وجود داشت  که ۴۰۰ سالن آن در دولت تدبیر و امید ساخته شده است، همچنین از ابتدای هفته‌ دولت ‌۲۹‌ کتابخانه افتتاح شده است. قدم هایی در راه تقویت زیست بوم فرهنگی برداشت شده است، اما همچنان نیاز فراوانی داریم تا به استانداردهای لازم برسیم. در این راه باید دولت، شهرداری و بخش‌ خصوصی نیازهای مردم در زمینه فرهنگی را بر طرف کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در کنار تقویت فضاهای فرهنگی و هنری، استفاده بهینه از فضای موجود نیز اهمیت بالایی دارد. به عنوان مثال محیط کتابخانه اگرچه با محوریت کتاب است، اما باید در بخش های دیگر هنری چون‌ گالری و نگارخانه فعال باشد و در واقع کتابخانه به یک باشگاه فرهنگی و هنری تبدیل شود. همچنین باید در جهت کاهش آسیب های اجتماعی از کتابخانه ها استفاده حداکثری کرد.  

وزیر ارشاد با بیان‌ اینکه  در کنار دیپلماسی رسمی، دیپلماسی محلی و عمومی نیز مطرح است که‌ دیپلماسی فرهنگی جایگاه خاصی دارد، ادامه داد: سینمای ایران در دنیا ۲۰۰ جایزه بین‌المللی کسب کرده و این بخشی از دیپلماسی فرهنگی است. حجم قابل توجهی از رویدادها با همین دیدگاه دیپلماسی فرهنگی در حال‌ انجام است‌ و تاکنون حدود ۳۷ سند مبادله فرهنگی با کشورهای مختلف داشته ایم.

صالحی افزود: استان اصفهان به‌ عنوان استانی که‌ روح حیات اجتماعی سال های سال با ابعاد و اجزا مختلف در آن جاری بوده، باید بیش از این‌ها پیشگام باشد، در این استان شاخص های فضاهای فرهنگی و هنری باید به گونه ای باشد که با حداقل استانداردهای جهانی برابری کند. استان اصفهان سهم قابل توجهی را در دیپلماسی فرهنگی و هنری دارد، اما اگر بخواهیم در فضای مراودات جهانی قرار بگیریم در بین شهرهای ایران، اصفهان، با نام ایران تداعی می شود. 

وی تاکید کرد: در این شرایطی که دشمنان تلاش دارند دیواری از انزوا دور ایران‌ بکشند این‌ فرهنگ و هنر است که‌ از هر دیواری فراتر می رود. شرایط ایجاب می کند که تعاملات بین المللی زیادی داشته باشیم و اصفهان می تواند محوریت این مراودات باشد. اصفهان ویترین ایران در مراودات بین المللی است.

کد خبر 387230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.