جهاد کشاورزی به جای تغییر کاربری به فکر تامین آب باشد

نماینده نجف‌آباد در شورای اسلامی استان اصفهان گفت: بهتر است به جای تمرکز بر روی تغییر کاربری اراضی خشک و غیرقابل کشت، جهاد کشاورزی برای این اراضی آب تأمین کند .

مهران صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه عمده تمرکز جهاد کشاورزی در خصوص زمین‌های کشاورزی موجود در نجف آباد بر روی تغییر کاربری به بهانه نبود منابع آبی مناسب برای کشت است، اظهار کرد: این در حالی است که عزمی برای برنامه‌ریزی برای احیای دوباره این زمین‌ها وجود ندارد.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات عمده استان به ویژه شهرستان‌های غرب استان از جمله نجف‌آباد، فولاد شهر و فلاورجان، این است که حق‌آبه‌ای داشته و دارند از زاینده‌رود که متاسفانه دریافت نمی‌کردند اما خوشبختانه امسال با تدابیری که اتخاذ شد توانستند این حق آبه را بگیرند و از خسارت سنگین به اشجار قدیمی و خشک شدن آنها جلوگیری کنند. این در صورتی است که یک درخت برای اینکه به ثمر برسد نیازمند سال‌ها زحمت و نگهداری است، اما تنها با یک سال بی آبی به طور کامل خشک می‌شود و از بین می‌رود.

نماینده نجف آباد در شورای اسلامی استان اصفهان ادامه داد: درخواست مردم نجف‌آباد تأمین حق‌آبه‌شان از زاینده رود است و در سطح کلان‌تر درخواست تأمین حق آبه استان را داریم، اگر این موضوع نیازمند سیاست‌گذاری‌های کلان در حوزه آب است، باید در راستای آن اقدامات لازم به عمل آید.

صادقی در خصوص کشت گلخانه‌ای گفت: شاهد این هستیم که باتوجه به خشکسالی‌های اخیر عده‌ای به کشت گلخانه‌ای روی آوردند؛ در این خصوص اکثر شهرهای ما مانند گلدشت، کهریزسنگ و حتی نجف آباد مشکل زمین دارند و متراژ زمین‌های آنان کمتر از پنج هزار متر است و کشاورزان برای دریافت مجوز به مشکل می‌خورند.  درخواست من این است که این متراژ به هزار یا دو هزار متر تغییر یابد تا کشاورزان بتوانند به سهولت مجوز دریافت کنند و به فعالیت بپردازند.

وی با اشاره به استفاده سوخت‌های فسیلی در فعالیت‌های گلخانه‌ای تصریح کرد: شاهد هستیم که بسیاری از کشاورزان در گلخانه از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند، این در حالی است که این امکان وجود دارد که با چند کیلومتر گازکشی، به آنها گاز طبیعی بدهیم. برای مثال در شهر علویجه با لوله کشی گاز گلخانه‌ها می‌توانند در طول سال کشت گلخانه‌ای انجام دهند و خواهان افزایش سرعت سیستم‌های لوله گذاری گاز برای سهولت کشاورزان هستیم.

کد خبر 387211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.