نفوذی‌ها داغ‌ترین شعارها را می‌دهند

سفر ناگهانی وزیر خارجه تحریم شده ایران به محل اجلاس گروه «هفت»، تحلیل رفتار نفوذی ها توسط وزیر اطلاعات، توهمات احمدی نژادی‌ها و ثبات بازار ارز و طلا از جمله مهمترین عناوین مطرح شده در روزنامه‌های امروز _دوشنبه ۴شهریورماه _ است.

مطبوعات و رسانه های آزاد و شفاف در هر جامعه ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می شوند، لذا خبرگزاری ایمنا، انعکاس بخشی از برجسته ترین عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، صفحه نخست امروز خود را به  بررسی سفر ناگهانی وزیر خارجه تحریم شده ایران به محل اجلاس گروه «هفت» اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «گفت وگوهای برجامی در چند قدمی ترامپ» روزنامه ایران در ادامه توضیح داده است: در حالی که روز گذشته وزیر امور خارجه ایران خود را برای سفر به سه کشور آسیایی مهیا می کرد، پیامی از فرانسه به تهران مخابره شد که سفر فوری او به شهر میزبان سران قدرت‌های بزرگ جهان از جمله امریکا را ضروری کرد. اما ماجرا از چه قرار بود؟ درست پس از دیدار روز جمعه ظریف با امانوئل مکرون که در خلال آن وزیر خارجه ایران به بسته پیشنهادی فرانسه پاسخ شفافی داد و در عین حال بسته ابتکاری خود را روی میز طرف فرانسوی گذاشت، این مکرون بود که فردای این دیدار در خلال یک نشست ویژه با دونالد ترامپ در شهر «بیاریتز» فرانسه، او را در جریان آخرین جزئیات گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی قرار داد تا دست‌کم مقدمات حضور او را برای مشارکت سازنده جهت نجات برجام ترغیب کند. پیش‌تر فرانسه با این فرض که قادر به متقاعد کردن ترامپ برای لغو تحریم‌های ضد ایرانی نیست، پیشنهادی مبتنی بر کمک مالی به ایران در ازای پذیرش شروطی از سوی تهران مطرح کرده بود که با مخالفت مقامات کشورمان با اجرای دست‌کم دو بند از این شروط مواجه شده بود.اینچنین بود که وقتی ظریف در ملاقات روز جمعه با مکرون خواستار تمرکز گفت‌وگوها بر موضوع برجام و یافتن راهکارهای تحقق منافع اقتصادی ایران در چارچوب این توافق شد و در عین حال راهکارهایی عملیاتی را هم به پاسخ ضمیمه کرد، توپ در زمین فرانسه افتاد تا برای عملی کردن این پیشنهادات چاره‌جویی کند.
پیشنهاداتی که وجوه مشترک و قابل قبولی برای هر دو طرف داشت تا مکرون را برای گفت‌وگو با ترامپ امیدوار کند. گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که اعمال معافیت محدود برای شماری از مشتریان نفتی ایران در ازای خودداری تهران از برداشتن گام سوم مبنی بر متوقف کردن بخش دیگری از تعهدات برجامی‌اش، از محورهای مهم پیشنهادات روی میز مذاکرات ایرانی – فرانسوی است که طرح این پیشنهادات از سوی مکرون در شام کاری ۲ ساعته با ترامپ  با چراغ سبز او مواجه شده و پاریس را برای دستیابی به نتیجه جهت نجات توافق هسته‌ای امیدوار کرده است. 

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود به ادعای اخیر اصولگراها مبنی بر اینکه احمدی‌نژاد نقطه اتصالی بین حاکمیت و مردم  است پرداخته و در تیتر یک خود نوشته است: «متهمان مدعی» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داده است: آنها که هشت سال فرصت داشتند و کشور در اختیارشان بود نه تنها آباد نکردند بلکه یک ویرانه را تحویل دولت بعدی دادند، حالا مدعی هستند که می‌توانند کشور را سامان بدهند. در حالی که با گذشت سال‌ها همچنان کشور درگیر سیاست‌های غلط و مدیریت‌های دولت احمدی‌نژادی‌ها است، اما همین متهمان که کشور را با وعده‌های پوپولیستی به این حال و روز انداختند مدعی شده‌اند و معتقدند فقط آنها ناجی کشور در این شرایط هستند. گویا از یاد برده‌اند که هشت سال که مدیر بودند و در راس تصمیم‌گیری‌ها قرار داشتند، چرا نتوانستند کشور را نجات دهند. مردم از یاد نبرده‌اند که آن بهاری را که وعده‌اش را می‌دادند به خزان تبدیل کردند. آیا مردم فراموش‌کار شده‌اند یا شرایط کشور تغییر کرده است یا آنها به اشتباه خود پی برده‌اند و قرار است جبران مافات کنند؟ از سخنان و اظهارات این افراد متوجه می‌شویم که هیچ کدام از این موارد نیست بلکه به نوعی توهم منجی بودن برداشته‌اند. 
اگر عملکرد دولت حسن روحانی چندان قابل قبول نیست و یا مردم از جریان‌های سیاسی و انتظاراتی که از آنها داشته و دارند ناراضی هستند نشان دهنده تمایل به سمت احمدی‌نژادی‌ها نیست. نباید از یاد ببریم که یکی از مطالبات همین افکار عمومی برخورد با متخلفان و برخی نهادها بود که در دولت نهم و دهم بیشترین صدمات را به کشور و به‌خصوص چرخه تولیدی وارد کردند. کشور و مردم هنوز هم تاوان تصمیمات اقتصادی اشتباه او، مانند منحل کردن سازمان مدیریت و برنامه ریزی، سهام عدالت، مستقیم سازی یارانه ها، مسکن مهر و... را پس می‌دهند. در واقع احمدی‌نژاد سر اقتصاد کشور بلایی آورد که سال‌ها قابل مداوا نیست.

روزنامه مردم سالاری، صفحه نخست امروز خود را به بررسی ثبات بازار ارز و طلا اختصاص داده و در تیتر خود نوشته است: «ارز در مسیر ارزانی» روزنامه مردم سالاری در ادامه توضیح داده است: بازار طلا و ارز مدتی است با ثبات پیوند خورده و نه تها دیگر از هیجان های شوک آور این بازار خبری نیست، بلکه اتفاقا در مسیر سقوط قیمت هم افتاده است. بازاری که گویا دیگر تحت فشار های سیاسی بین المللی نیست و راهش را از مسیر جدا کرده و به مسیر ارزانی افتاده است. به طوری که دیروز هم در بازار ارز، طلا و سکه شاهد کاهش قیمت‌ها بودیم. رئیس‌کل بانک مرکزی هم با اشاره به ایجاد ثبات نسبی در بازار ارز و به تبع آن در سایر بازارها، گفت: ثبات بازار ارز قطعا به معنای توقف یا کاهش قیمت‌ها و رفع فشار اقتصادی بر طبقات درآمدی متوسط و پایین جامعه نیست و صرفا شکست فشار حداکثری آمریکا در نیل به اهدافش را نشان می‌دهد.

عبدالناصر همتی در پستی اینستاگرامی با بیان اینکه حمایت از اقشار با درآمد ثابت و پایین باید با جدیت پیگیری شود، گفت: در کنار برنامه‌ریزی‌های دولت، امید به بهبود شرایط با توجه به عزمی که در تولیدکنندگان و اخبار واصله از گوشه و کنار کشور در تلاش برای رونق تولید ملی می‌رسد، به شدت نسبت به شش ماه پیش فزونی یافته است.رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: تلاش برای افزایش درآمدهای ارزی ناشی از صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی و مهم‌تر از همه صادرات غیرنفتی به روش‌های مختلف در حال گسترش است.

همتی تاکید کرد که تلاش کشورهای همراه با تحریم، برای فاصله گرفتن از اشتباه خود و از همه مهم‌تر ارائه برخی از پیشنهادها برای کسب رضایت ایران، جهت پذیرش مذاکره، سیگنال‌های مهمی از پیروزی مردم ایران در صحنه مقاومت اقتصادی و نیز قدرت‌نمایی‌اش در منطقه است.

روزنامه همدلی، صفحه نخست امروز خود را به انعکاس اظهارات حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «وزیر اطلاعات نقاب از چهره نفوذی‌های اصلی برداشت» علوی در میانه این برنامه در پاسخ به سئوال مجری در خصوص واکنش وزارت اطلاعات نسبت به جریان نفوذ در کشور گفت: «موضوع نفوذ، مساله کاملا فنی و حرفه‌ای و کارشناسی است، به این منظور تشکیلاتی به نام اداره‌کل نفوذ [در وزارت اطلاعات] آن هم در سه قسمت شکل گرفته است. نفوذ توسط سرویس‌های خارجی، اما با تابلوی بازرگانی و اقتصادی و ... انجام می‌شود (اما) نفوذی‌ها در لایه‌های متغیر حکومت مستقر نمی‌شوند، بلکه در لایه‌های ثابت (مستقر می‌شوند) وسرمایه‌گذاری بلندمدت ۲۰ ساله انجام می‌شود.»

اما سخنان تامل‌برانگیز وزیر اطلاعات در جایی خود را نشان می‌دهد که می‌گوید: «افرادی که نفوذ می‌کنند معمولا داغ‌ترین شعارهای حکومت را می‌دهند. خیلی زود دیگران را متهم می‌کنند، پیش از اینکه خودشان در معرض کوچک‌ترین توهم و شبهه‌ای قرار گیرند. [به همین دلیل] پیدا کردن عوامل نفوذی بسیار مشکل‌تر از جاسوسان است. نفوذی‌ها در راستای دفاع از نظام مسائلی را مطرح می‌کنند که به باورهای مردم آسیب می‌زند.»

کد خبر 387193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.