فرونشست زمین تهدیدی برای بناهای تاریخی دهاقان

دهاقان – رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری شهرستان دهاقان، گفت: مسجد جامع شهر بر اثر نشست زمین که ناشی از رطوبت مدفون در خاک بوده تخریب شده است و با جذب اعتبارات باید بناهای تاریخی که در معرض تخریب هستند حفظ شود.

مرتضی طیاری در گفت وگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان دهاقان، با اشاره به تخریب دیواره های مسجد میر که در قسمت شرقی بازار تاریخی قرار دارد، اظهار کرد: باتوجه به وجود آسیب های مشهود در سازه این مسجد اعم از فرو ریختن قسمت هایی از طاق ها، ستون‌ها، دیوارها و تویزه ها به دلیل نشست زمین خطر تخریب بیشتر محسوس است و نیاز به مرمت دارد.

وی باتوجه به اینکه مرمت این بنا بیش از یک میلیارد ریال هزینه دربردارد، گفت: در طول تاریخ حوادث طبیعی، دگرگونی ها، تغییرات اقلیمی و... بر روی سازه مسجد تاثیر گذاشته است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری شهرستان دهاقان، با اشاره به مرمت مسجد جامع شهر در میانه بازار قدیمی خاطر نشان کرد: این بنا نیز در سال های گذشته بر اثر نشست زمین که ناشی از رطوبت مدفون در خاک بوده تخریب و قسمت هایی از سردر، هشتی و وضوخانه آن مرمت شده است.

طیاری با اشاره به هزینه یکصد میلیون ریالی در مرمت مسجد جامع شهر، افزود: امیدواریم با جذب اعتبارات، کمک های مسئولان ومردم،  به ویژه اداره اوقاف و امور خیریه، مساجد و بناهای تاریخی که در معرض تخریب هستند حفظ شود.

وی با بیان اینکه قسمت سقف و پشت بام مسجد حاج میرزا کماکان نیاز به مرمت دارد، گفت: بیشتر مساجد و بناهای تاریخی در مسیر بازار قدیمی شهر قرار گرفته اند و علت نشست زمین نیز تاسیسات فرسوده آب بوده که منجر به ایجاد رطوبت در زمین شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دهاقان، خاطر نشان کرد: به جهت اینکه بازار قدیمی و اماکن تاریخی شهر به ثبت آثار ملی رسیده است هرگونه مرمت و بازسازی آن نیاز به مجوز سازمانی دارد وتغییر کاربری ها نیز براساس آیین نامه های اجرایی و نظر کارشناسان سازمان انجام می شود.

کد خبر 387190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.