فاضلاب کارخانه کاغذسازی کیفیت آب زاینده رود را تهدید می‌کند

فاضلاب‌های میکروبی حوضچه‌های خاکی بزرگترین کارخانه تولید کاغذسازی اصفهان سلامت آب رودخانه زاینده رود و سفره‌های آب زیر زمینی را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بزرگترین کارخانه کاغذسازی اصفهان از اواخر سال ۱۳۸۸ با سرمایه‌گذاری شرکت خارجی، در زمینی به مساحت ۲۰۰ هکتار در شهرک صنعتی فولاد زرین شهر  تاسیس شد؛ این کارخانه علی رغم دستیابی به بهترین استاندارهای جهانی و کیفیت برتر در تولید خمیر کاغذ و مقوا و همچنین تبدیل ضایعات کاغذ به مواد بازیافتی، همچنان در لیست صنایع آلاینده قرار دارد. 

خالی شدن فاضلاب این کارخانه در سه حوضچه خاکی و احتمال نفوذ این فاضلاب‌ها به آب‌های زیر زمینی و یا سرریز شدن آن به آبراهه منتهی به رودخانه زاینده رود دغدغه‌ای که شهروندان و فعالان محیط زیست را نگران کرده است.

حمیرا صفی قلی، رئیس اداره محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص آلاینده بودن این کارخانه اظهار کرد: این واحد صنعتی که۱۰ سال پیش به بهره‌برداری رسیده، مشکلات زیست محیطی بسیاری داشته است، حوضچه‌هایی که فاضلاب کارخانه در آنها تخلیه می‌شد، تهدیدی بر آب‌های زیرزمینی بود چرا که آلودگی‌های زیادی را برای منطقه اطراف خود ایجاد کرده بود.

وی افزود: تصفیه‌خانه این واحد صنعتی که پس از احداث کارخانه ساخته شد، کارایی نداشت و حتی در حال حاضر به رغم تجهیز به تیکر ( سیستم تغلیظ کننده ثقلی لجن)، بخشی از فاضلاب تصفیه می‌شود اما به تصفیه استاندارد نمی‌رسد و هنوز توان  تصفیه فاضلابی که مد نظر محیط زیست است را ندارد. 

رئیس اداره محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: مشکلی که واحدهای کاغذسازی دارند وجود درصد زیادی از مواد معلق، ضایعات تصفیه خانه در فاضلابشان است. 

وی اظهار کرد: در حقیقت بخش فیزیکی فاضلاب این واحدها معضل است، از یک سو فرآیند تخمیر در واحدهای کاغذسازی شیرابه غلیظ آلاینده تولید می‌کند و از سوی دیگر در این فرآیند واحدهای کاغذسازی آب فراورانی استفاده می‌کنند که در مدیریت پساب اختلال ایجاد می‌کند. 

مصرف بخشی از فاضلاب کارخانه کاغذسازی برای آبیاری فضای سبز

صفی قلی افزود: اداره کل محیط زیست مسئله مدیریت و بازچرخانی پساب از سوی این کارخانه را پیگیری کرد، اما متاسفانه این واحد صنعتی اعلام کرد که به دلیل بالا بودن هزینه‌ها بازچرخانی آب به صرفه نیست و برای همین بخشی از پساب را در فضای سبز استفاده می‌کنند و بخشی را نیز در حوضچه‌ها نگهداری می‌کنند که مورد تایید ما نیست. 

رئیس اداره محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه این واحد صنعتی در لیست صنایع آلاینده قرار گرفت و به دادگاه معرفی شده است، ادامه داد: در حقیقت اقداماتی که در مورد رفع یا کاهش آلودگی بر عهده ما بود، انجام دادیم اما تصفیه بیولوژیکی مقداری از پسابی که در حوضچه‌ها وجود دارد، از نظر ما کافی نیست. 

وی تصریح کرد: این حوضچه‌ها حدود یک کیلومتر با رودخانه فاصله دارد و در شیب قرار گرفته است که در صورت سرریز شدن فاضلاب در آبراهه‌ها به سمت رودخانه جریان پیدا می کند؛ این وضعیت مقایر با ضوابط زیست محیطی است. 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه وقتی فعالیت این واحد صنعتی بیشتر شود، فاضلاب از حوضچه‌ها سرریز خواهد شد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه محلی که این پساب‌ها سرریز می‌شود پایین دست برداشت آب شرب است، یعنی مشکلی برای آب شرب ندارد با این حال با استانداردهای رودخانه مقایسه می‌شود که در برخی مواقع استاندارد است، اما بیشتر مواقع به دلیل وجود بار میکروبی با استانداردهای زیست محیطی مقایرت دارد. 

مهلت دستگاه قضایی برای رفع آلاینده‌های کارخانه کاغذسازی

رئیس اداره محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود: براین اساس پیگیری قضایی که داشتیم، این کارخانه جزء صنایع آلاینده محسوب می‌شود، دادگاه برنامه زمانبندی برای رفع آلایندگی واحدهای صنعتی می‌دهد، اما متاسفانه برخی مواقع به دلیل مسائل اقتصادی که این واحدها عنوان می‌کنند، برنامه‌ها خوب جواب نمی‌دهد و ضروری است این روند را اصلاح کنند. 

وی گفت: مسئله مورد اختلاف محیط زیست با این کارخانه این است که این واحد صنعتی از نظر ما یک صنعت آلاینده محسوب می‌شود، تخصیص آب این واحد صنعتی با شرکت آب منطقه ای است، آنها منابع آب و تخصیص در اختیارشان است، اما ما هیچ بهره‌برداری نداریم و تنها مشکلی که داریم آلاینده بودن این واحد صنعتی است.

صفی قلی افزود: دادگاه به این واحد صنعتی برای رفع آلایندگی مهلت داده است که به زودی وضعیت آن مشخص خواهد شد. 

کد خبر 387186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.