پیش‌بینی طول عمر افراد به کمک آزمایش خون

بررسی‌های اخیر محققان نشان داده است که با کمک علامت‌های زیستی موجود در خون افراد می‌توان طول عمر آن ها را پیش‌بینی کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پیش‌بینی مرگ افراد در سال آخر زندگی آن‌ها برای پزشکان امری امکان‌پذیر است، اما زمانی که مدت طولانی‌تر و حدود ۵ تا ۱۰ سال به پایان عمر آن‌ها باقی مانده باشد، این پیش‌بینی اهمیت بیشتری پیدا کرده و برای اتخاذ تصمیمات پزشکی مهم شامل انجام عمل جراحی به متخصصان کمک می‌کند. در حال حاضر فاکتورهایی نظیر فشار خون و سطح کلسترول می‌تواند به پزشکان کمک کند طول عمر  بیمار را حدس بزنند؛ در واقع فشار خون  و سطح کلسترول بالا در افراد بیش از ۸۵ سال با کاهش خطر مرگ آن‌ها ،ارتباط مستقیم دارد.

گروهی از محققان دانشگاه "Brunel" در انگستان با همکاری محققان دانشگاه "Leiden" هلند، تمام علامت‌های زیستی موجود در خون که ممکن است طول عمر افراد را پیش‌بینی کند، مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، اطلاعات پزشکی ۴۴ هزار و ۱۶۸ فرد با میانگین سنی ۱۸ تا ۱۰۹ سال را ارزیابی کردند. در طی انجام مطالعه، پنج هزار و ۵۱۲ نفر از شرکت‌کنندگان جان خود را از دست دادند. پژوهشگران در ابتدا علامت‌های متابولیکی که با مرگ و میر  افراد مرتبط بود، شناسایی کرده و با استفاده از سیستم امتیازدهی، طول عمر شرکت‌کنندگان را مشخص کردند.

 آن‌ها ۱۴ علائم زیستی را که به طور مستقل با مرگ و میر افراد  ارتباط داشت، تعیین کردند. یافته‌های جدید نشان داد هر چه غلظت بعضی علامت‌های زیستی مانند "هیستیدین" (histidin)، "لئوسین" (leucine) و "والین" (Valine) بیشتر باشد، خطر ابتلا به مرگ و میر در افراد کاهش پیدا می‌کند. از طرف دیگر، هرچه غلظت سایر علامت‌های زیستی مانند "گلوکز" (Glucose)، "لاکتات" (lactate) و "فنیلانین" (Phenylalanine) کمتر باشد، خطر مرگ و میر در آن‌ها افزایش می‌یابد.

به گفته محققان ترکیب علامت‌های زیستی می‌تواند زمان مرگ و میر زنان و مردان را به طور برابر تخمین بزند؛ این نتایج برای گروه‌های سنی مختلف، یکسان بود. 

نتایج این مطالعه در مجله Nature Communication منتشر شده است.

کد خبر 387181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.