۴ ماه از زمان‌بندی چاپ کتب درسی ۹۹ عقب هستیم/از وزرا در کتاب درسی تعریف نمی‌شود

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: بنا نداریم از وزرا در کتب درسی تعریف و تمجیدی کنیم؛ همچنین برجام یک قرارداد است و قرار نیست هر قراردادی به کتب درسی وارد شود.

به گزارش ایمنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم، اظهار کرد: اگر امروز شاهد کم توجهی به تعلیم و تربیت و آموزش هستیم نتیجه کم اهتمامی مزمن به این حوزه است.

وی با اشاره به طرح تربیت جنسی گفت: در سند تحول آموزش و پرورش، تربیت همه جانبه را باید دنبال کنیم که از جمله عرصه‌های تربیت، تربیت جنسی است و به خصوص نحوه مواجهه با مباحث این زمینه برای نوجوانان و جوانان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم تصریح کرد: نگاه به این مسأله در غرب را قبول نداریم ولی برای خودمان در فرهنگ ایرانی اسلامی شاخصه‌هایی داریم که شورای عالی انقلاب فرهنگی به این موضوع ورود کرده است و تا این طرح تصویب شود به آن ورود پیدا خواهیم کرد؛ در حال حاضر مربیان و معلمان مجرب در این زمینه تلاش می‌کنند به این مسأله بپردازند ولی کافی نیست و حتما باید به این بُعد تربیت بیشتر توجه شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مقرر است در کتاب‌های درسی بحث برجام و ظریف وارد شود، عنوان کرد: بنا نداریم از وزرا در کتب درسی تعریف و تمجیدی کنیم؛ برجام یک قرارداد است و قرار نیست هر قراردادی به کتب درسی وارد شود و تاکنون درباره این مسأله هیچ بحثی صورت نگرفته است.

۴ ماه از زمان‌بندی چاپ کتب درسی سال ۹۹ عقب هستیم

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره تأمین مشکل کاغذ اظهار کرد: به دنبال این هستیم که این مشکل حل شود ولی تاکنون اتفاقی نیفتاده است؛ با سازمان‌های مختلف مکاتبه شده و در تلاشیم که این مشکل حل شود؛ در زمینه تولید داخلی کاغذ پیگیری شده و در صدد هستیم که مشکلی در تأمین کتب سال ۹۹ به وجود نیاید ولی تاکنون ۴ ماه از زمان بندی عقب هستیم. 

روزی ۵۰۰ هزار جلد کتاب درسی باید چاپ  شود

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم با بیان اینکه هنوز مصوبه و ابلاغیه‌ای به دست ما برای تأمین ارز نرسیده است، افزود: تولید کننده داخلی فقط توانسته است ۳ هزار تن کاغذ به ما بدهد در صورتی که نیاز ما ۴۵ هزار تن است و در زمینه مقوا برای جلد نیز در داخل اصلا توان تولید نداریم.

وی با تأکید بر اینکه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی حجیم‌ترین کار در زمینه تولید کتب درسی را انجام می‌دهد، اضافه کرد: ۱۴ میلیون دانش‌آموز داریم و در سایر کشورها با این حجم از دانش‌آموز، تولید کتاب متمرکز نیست و اینکه تولید این کتاب‌ها فقط توسط یک سازمان انجام می‌شود، عملیات بسیار سنگینی است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: به صورت متوسط روزی ۵ کتاب باید در سازمان پژوهش تأیید شود و روزی ۵۰۰ هزار جلد کتاب درسی باید چاپ  شود تا بتواند ۱۴۰ میلیون کتاب را به دانش‌آموزان برای اول مهر برساند. 

نگرانی از فهم زبان فارسی در مناطق دوزبانه

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «شما گفته‌اید کتاب دینی دانش‌آموزان کارآمد نیست؟، تصریح کرد: در  یک حرکت رو به جلو باید برنامه درسی ما کارآمدتر و مفیدتر باشد و متناسب با نیازهای دانش‌آموزان باشد که این مسأله شامل همه کتاب‌ها و نه فقط کتاب های دینی است؛ خوشبختانه با باز آرایی که صورت گرفته، این امر تا حدودی محقق شده است.

وی درباره طرح بوم و اینکه آیا قرر است زبان مخصوص هر منطقه به دانش‌آموزان  آموزش داده شود، گفت: آموزش ما زبان فارسی است و  نگران این هستیم که بچه‌های مناطق دو زبانه اگر در فهم زبان فارسی مشکل داشته باشند، در آینده در مواردی مثل کنکور با مشکل مواجه خواهند شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم ادامه داد: در طرح بوم، در مناطق دوزبانه کشور مصوب شده که دانش‌آموزان با ادبیات منطقه و فرهنگ و تاریخ منطقه خود بیشتر آشنا شوند و در صدد هستیم پاسخ به همه نیازهای مغفول بچه ها و نه فقط زبان را بدهیم؛ مدیران مدارس با توجه به اقتضائات و شرایط خودشان تصمیم‌گیری خواهند کرد که آیا زبان مخصوص آن منطقه به دانش‌آموزان آموزش داده شود و آنها خودشان به صلاحدید خودشان تصمیمی‌گیری خواهند کرد.

سند برنامه درسی ملی دارای ۴۰ نوع نوآوری است

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: نظام آموزشی ۳ـ۳ـ۶  که اجرایی و تدوین شد، این سازمان در زمینه همسوسازی برنامه‌های درسی حرکت کرد و بر اساس برنامه‌های سند برنامه درسی ملی شروع به فعالیت کردیم.

وی اضافه کرد: این سند یک سند پیشرو و دارای ۴۰ نوع نوآوری است که با تدوین این سند ۴ حوزه نوآوری به برنامه درسی اضافه شد؛ تلقی اجرای کامل برنامه درسی ملی نیاز به توانمندی و مهارت هایی دارد که به تدریج ایجاد و شکل می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم افزود: در این بازه زمانی ۷ ساله که درگیر برنامه درسی ملی بودیم به نتایج خوبی دست یافتیم و اجرای برنامه‌هایی همچون سبک زندگی، تفکر و پژوهش از آورده‌های همین طرح است؛ از نظرات دانش‌آموزان نیز استفاده کردیم و جامعه دانش‌آموزان و نخبه ما از این طرح به صورت کلی رضایت دارند و کاری که باید انجام دهیم باید عمیق‌تر و جدی‌تر شود. 

خیرین کتب درسی نداریم 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: ارتقای تربیتی در جهان مهم‌ترین نیاز امروز است و هر قدر بتوانیم از توانمندی دیگران استفاده کنیم و به دیگران کمک کنیم، مفید خواهد بود.

وی افزود: خیرین کتب درسی نداریم ولی باید در نظر بگیریم و بیشتر باید خیرین کمک محتوایی را باید دنبال کنیم و در عرصه ارتقای کیفیت و محتوا نیز باید وارد شویم و حتی برخی خودشان در کلاس‌هایی حضور پیدا کنند و به صورت رایگان به دانش‌آموزان در جهت تحقق اهداف تعامل کمک کنند.

اختصاص ۲۰ میلیارد تومان برای تأمین کتب درسی در سیستان و بلوچستان

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم گفت: بیش از ۲۰ میلیارد تومان هزینه در سیستان و بلوچستان برای تأمین کتب درسی امسال دانش‌آموزان صرف خواهد شد و کمترین اقدام برای این مناطق است. 

وی ادامه داد: بودجه سازمان پژوهش سال گذشته کمتر از ۴۰ درصد نسبت به بودجه مصوب تأمین شده است و توان اینکه کتاب رایگان برای تمام مناطق محروم را تأمین کنیم، نداریم. 

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در سطح شورای آموزش و پروش استان‌ها و خیرین محلی و منطقه‌ای باید اقدامی صورت گیرد که نیاز به کتب درسی محرومان تأمین شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم درباره کاهش ساعات آموزشی خاطرنشان کرد: گلایه و نقد سازمان پژوهش در این زمینه در مرحله اجراست و قرار است ۲۵ ساعت برای یادگیری دانش‌آموزان در نظر گرفته شود. 

وی تصریح کرد: باید ۲۵ ساعت ۴۵ دقیقه‌ای باشد و اگر دقیقه‌ای از آن کم شود نمی‌توان از آن صرف نظر کرد زیرا اگر چنین چیزی به وجود بیاید زمینه برای افت دانش‌آموزان فراهم می‌شود اما اگر قرار شد یک بازنگری داشته باشیم باید حتماً به زمان و عنوانین توجه داشته باشیم و به طور کل باید یک برنامه‌ریزی کلی برای اجرای برنامه‌ ملی برنامه درسی داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم افزود: اکنون به این جمع‌بندی نرسیدیم اما انچه که مهم هست، این بوده که ما به اهداف آموزشی‌مان برسیم و اگر این اهداف می‌گوید باید به عناوین اضافه یا از آن کاسته شود، ما به آن عمل می‌کنیم.

وی گفت: باید مصرف کاغذ را در تولیدات کتب خود کاهش دهیم و باید طی پنج سال آینده مصرف کتب درسی را به ۵۰ درصد کاهش دهیم به شرط اینکه به جایگزین مناسب‌تری برسیم که مخالف با مسائل آموزشی نباشد.

منبع: فارس

کد خبر 387175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.