اصفهان خانه جشنواره است

سینمای کودک را به دلیل علاقه اش به ادبیات کودک و نوجوان برگزید و "آهوی پیشونی سفید" را برای کودکان راهی سینما کرد؛ دنیای آنها را شناخت و حال باز هم یک فیلم دنباله دار دیگر را به اصفهان آورده و می گوید که "این شهر خانه جشنواره است."

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید جواد هاشمی از کارگردانان و بازیگران موفق کشور است. او متولد سال ۱۳۴۴ تهران و فارغ التحصیل رشته کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و تاکنون در ۴۳ فیلم و سریال کوتاه و بلند حضوری پرثمر داشته است.

اولین کار جدی او، تئاتر «حج ابراهیم حج عاشورا» در سال ۱۳۵۸ به کارگردانی کمال‌الدین قراب در تئاتر شهر و تالار آزادی بود. او پس از تئاتر «حج ابراهیم حج عاشورا»، تئاتر را در بخش هنری وزارت آموزش و پرورش ادامه داد و کارهای گوناگونی در زمینه سرود و آهنگ‌های انقلابی ارائه کرد تا آنکه در سال ۱۳۶۵ با بازی در فیلم سینمایی «پرواز در شب» ساخته رسول ملاقلی پور رسماً وارد عرصه سینما شد. اولین کار تلویزیونی او «سیمرغ» در سال ۱۳۷۰ و آخرین کارش «دولت عشق» در نقش شهید رجائی بود.

به گفته خودش علاقه فراوانی که به ادبیات کودکان و نوجوانان داشت باعث شد آثار مختلفی در زمینه موسیقی کودکان و نوجوانان خلق کند.

البته کار او در زمینه کودک و نوجوان به موسیقی ختم نشد و آثاری چون آهوی پیشونی سفید را کارگردانی کرد و در سی و دومین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان با فیلم تورنادو به اصفهان آمد. این حضور سبب ساز شد تا خبرنگار ایمنا با این کارگردان گفت و گویی کند که در ادامه آن را می‌خوانید:

سی و دومین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جشنواره فیلم کودک و نوجوان امسال در مقایسه با دوره‌های گذشته پیشرفت کرده و فیلم‌های خوبی را در خود جای داده است؛ فیلم‌هایی که بیشتر در بحث فروش می‌توان به آن‌ها اعتماد کرد.

چرا تهیه کنندگان بر روی آثار کودک سرمایه گذاری نمی‌کنند؟

تمامی فیلم‌های کودک برای جذب سرمایه گذار با مشکلاتی روبرو می‌شوند، زیرا سرمایه گذاران به دنبال بازگشت سرمایه هستند، اما خوشبختانه تهیه کننده فیلم تورنادو به دنبال بازگشت سرمایه نبود و این موارد در سینمای کودک اتفاق بسیار نادری است، اما من نیز سعی کردم فیلم‌های که می‌سازم مخاطب داشته باشد و هزینه آن بازگردد.

کارگردان، نویسنده و تهیه کننده باید به بازگشت سرمایه برای سرمایه گذار وفادار باشند و خرج تراشی برای ساخت یک فیلم را به حداقل برسانند، همچنین باید فیلمی بسازیم که در شان بچه‌های این سرزمین باشد.

شما در سال ۹۱ به انتخاب هیئت داوران جشنواره انتقاد کردید، نظرتان راجع به انتخاب داوران چیست؟

باید از نگاه کودکان وارد سینما شد و با نگاه کودکان پرده را تماشا کرد؛ معتقدم هیئت داوران باید ترکیب فیلم سازان و کسانی باشند که کودکانه نگاه می‌کنند یعنی کسی که تجربه ساخت کار برای کودکان را داشته باشد، برای کودکان باید فیلم ساخته باشد نه درباره کودکان و این خیلی مهم است.

من معتقدم داوران اصلی جشنواره فیلم کودک و نوجوان باید بچه‌ها باشند، باید اجازه دهند هر چه دوست دارند تیک بزنند چراکه بهترین داوران بچه‌ها هستند.

در خصوص فیلم تورنادو که امسال در جشنواره حضور داشت توضیح دهید؟

تورنادو فکر می‌کنم اولین فیلم من است که مستقیم به بچه‌ها مربوط می‌شود و خیلی خانواده‌ها را در نظر نگرفتم اما در سه قسمت آهوی پیشونی سفید نیم نگاهی به بزرگترها نیز داشتم مثل سینمای کودک جهان، اما تورنادو فقط برای بچه‌ها است.

اسم تورنادو سه وجه دارد؛ در ابتدا تورنادو نام سفینه‌ای است که در این فیلم شخصیت‌های داستان با آن به فضا می‌روند، همچنین سفینه‌ای در گذشته داستان به نام تورنا وجود داشته که این سفینه نسخه‌ دیگر آن است و همچنین تورنادو به معنای پرنده تیز پرواز است که به دلیل مشکلاتی که برای انتخاب اسم داشتیم و استفاده نکردن از اسم‌های خارجی مجبور به استفاده از عدد در اسم شدیم.

نظرتان درباره برگزاری جشنواره در اصفهان چیست؟

اصفهان خانه جشنواره فیلم کودک و نوجوان است، اما اگر تبلیغات این جشنواره از مرزهای این شهر خارج نشود فیلم‌ها و جشنواره شکست می‌خورد بنابراین باید تبلیغات جشنواره در سراسر کشور گسترش یابد و خوشحالم که اولین قدم این تبلیغات امسال، در سی و دومین دوره آن رقم خورد.

کد خبر 387171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.