راه‌های مقابله با سرطان سینه در زنان/ روغن سرخ کردنی و تشدید التهاب روده

کاهش آمار ابتلا به هپاتیت در میان اهدا کنندگان خون، روغن سرخ کردنی و تشدید التهاب روده، خطرات ابتلا به ویروس آبله مرغان در دوران بارداری، انجام اقدامات لازم هنگام بروز حمله قلبی و راه‌های مقابله با سرطان سینه در زنان را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا اظهار کرد: آبله مرغان یک بیماری ویروسیبسیار مُسری است که اغلب در دوران کودکی به آن مبتلا می‌شویم و مهم‌ترین علامت آن بروز جوش‌های آبدار و تاول‌مانند در سراسر بدن است.

فرهاد یغمایی تاکید کرد: آبله مرغان یک بیماری ویروسیب سیار مُسری است که اغلب در دوران کودکی به آن مبتلا می‌شویم و مهم‌ترینعلامت آن بروز جوش‌های آبدار و تاول‌مانند در سراسر بدناست. عاملاینبیماری ویروس واریسلا- زوستر است که از خانواده ویروس هرپس یا تبخال است.

این متخصص بیماری‌های عفونی درباره ایمنی نسبت به این ویروس گفت: افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، نسبتبه ابتلای مجدد ایمن می‌شوند، زیرا پادتن‌های این ویروس در بدن تولید می‌شوند و باقی می‌مانند. اما اگر خانمی قبلاً به این بیماری مبتلا نشده باشد یا واکسن آن را دریافت نکرده باشد و در دوران بارداری مبتلا شود، هم مادر و هم جنین در معرض خطرات جدی خواهند بود.

یغمایی با بیان اینکه به شیوۀ سرایت این بیماری افزود:این ویروس از طریق تماس با فرد مبتلا منتقل می‌شود و چون دورۀ کمون یا نهفتگی دارد، ممکن است شخص مبتلا هیچ علامتی نداشته باشد، اما ناقل باشد. خطر انتقال بیماری از دو روز پیش از بروز جوش‌ها تا زمان خشک شدن کامل آن‌ها وجود دارد و همین نکته باعث می‌شود این بیماری بسیار واگیر باشد. وقتی ویروس وارد بدن فرد بشود، حداکثر ظرف دو هفته علائم آن، یعنی جوش و تب، بروز پیدا می‌کنند.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا دربارۀ خطرات ابتلا به این بیماری در دوره بارداری اظهارکرد: خطرناک‌ترین دورۀ ابتلا بیست هفتۀ نخست بارداری، به‌ویژه هفته‌های هشتم تا بیستم است. ابتلا به آبله مرغان در این دوره هم با بروز عوارض جدی برای مادر، مانند ذات‌الریه همراه است و خطر ابتلای جنین به سندرم آبله مرغان مادرزادی را به دنبال دارد.

یغمایی سندرم آبله مرغان مادرزادی را برای جنین بسیار خطرناک دانست و افزود:این سندرم می‌تواند موجب بروز عوارضیمثل زخم‌های پوستی، آسیب‌های ماهیچه‌ای و استخوانی، میکروسفالی یا کوچک بودن اندازۀ سر کوری، ناهنجاری ویا فلج دست‌ها و پاها و ناتوانی ذهنی فرزند شود، بنابراین خانم‌های باردار باید از هرگونه تماس با فرد مبتلا به آبله مرغان خودداری کنند.

این متخصص عفونی دورۀ خطرناک دیگر را از پنج روز پیش از زایمان تا دور روز پس از تولد نوزاد دانست و گفت: اگر خانم باردار در فاصلۀ شش تا بیست‌و یک روز پیش از زایمان مبتلا شود، خطر ابتلای نوزاد به آبله مرغان خفیف است. اما اگر در بازۀ زمانی پنج روز پیش از زایمانتا دو روز پس از تولد نوزاد به بیماری آبله مرغان مبتلا شود، خطر بروز سندرم آبله مرغان نوزادی یا نئوناتالظرف پنج تا ده روز پس از تولددر نوزاد وجود دارد که می‌تواند عوارض بسیار جدی، مانند تشنج، فلج شدن وحتی مرگ به دنبال داشته باشد.

 یغمایی به خانم‌های باردار توصیه کرد: اگر خانمی مطمئن نیستکه قبلاً به این بیماری مبتلا و در برابر آن ایمن شده است، به هیچ وجه نباید در معرض افراد مبتلا به آبله مرغان قرار گیرد. اگر هم مطمئن است که قبلاً مبتلا نشده است، می‌تواند قبل از اقدام به بارداری واکسن آبله مرغان (VZIG) را دریافت کندتا ایمن شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به تأثیر واکسن آبله مرغان اظهار کرد: این واکسن از سال ۱۹۹۵ به بازار آمده استو اگر خانمی که با فرد مبتلا تماسداشته است، ظرفسه روز این واکسن را دریافت کند، از بروز این بیماری جلوگیری می‌شود یا از شدت آن کاسته می‌شود. همچنین، اگر خانمی در آینده قصد بارداری دارد و گمان می‌کند خطر ابتلایش به این بیماری در دوران بارداری زیاد است، می‌تواند واکسن بزند، ولی بهتر است که دست‌کم یک تا سه ماه بین واکسن زدن و اقدام برای بارداری فاصله باشد.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا دربارۀ امکان جلوگیری از بروز عوارضخطرناک آبله مرغان در نوزادان گفت: اگر احتمال ابتلای نوزاد مطرح باشد و بلافاصله پس از تولد به او VZIG تزریق شود، عوارض بیماری تا حد زیادی کنترل خواهد شد، اما تشخیص و درمان دیر هنگام عوارض جبران‌ناپذیری به دنبال دارد.

یغمایی خاطرنشان کرد: خانم‌های بارداری که قبلاً به آبله مرغان مبتلا نشده‌اند، باید کاملاً مراقب باشند که با افراد مبتلا به آبله مرغان برخورد نداشته باشند. اگر هم مطمئن نیستند که قبلاً مبتلا شده‌اند یا نه، می‌توانند پیش از اقدام به بارداری با انجام آزمایش خون از این مسئله مطمئن شوند.

هنگام بروز حمله قلبی چه کنیم؟

حمله قلبی زمانی رخ می‌دهد که یکی از شریان‌هایی که به عضله قلب خون‌رسانی می‌کنند، دچار انسداد یا تنگی شود و به عضله قلب آسیب برساند.

سکته قلبیبا علائمی شامل درد فشارنده یا احساس سنگینی در قفسه سینه، انتشار درد به گردن، شانه و بازو، تنگی نفس، عرق فراوان، احساس سبکی سر و غش کردن، اضطراب و بی‌قراری و تهوع همراه است.

طرح ۲۴۷ اورژانس

در قالب طرح تحول نظام سلامت و به منظور انتقال سریع بیماران بویژه مبتلایان به بیماری‌های قلبی و از جمله سکته قلبی به مراکز درمانی، از آمبولانس‌های مجهز به سیستم ارسال نوار قلب به صورت آنلاین استفاده می‌شود و امروزه آمبولانس‌های کشور به این دستگاه مجهز هستند.

همچنین ارائه خدمات به بیماران قلبی در قالب طرح ۲۴۷ و یا به عبارتی ارائه خدمات قلبیو عروقی ۲۴ ساعته در هفت روز هفته به اجرا درآمده است که اجرای این طرح در اورژانس پیش بیمارستانی موجب شده مرگ و میر ناشی از سکته‌های قلبیبه میزان زیادی کاهش یابد.

زمانی که گزارشی درخصوص بیمار دچار علائم سکته قلبی به مرکز اورژانس اعلام می‌شود، آمبولانس مجهز به ارسال نوار قلبی به محل اعزام می‌شود و بلافاصله هنگام رسیدن تکنسین‌های اورژانس بر بالین بیمار و بررسی علائم اولیه، نوار قلبی تهیه و به صورت آنلاین به پزشک متخصص قلب که در مرکز اورژانس پیش بیمارستانی مستقر است، ارسال می‌شود. زمانی که پزشک نوار قلب را بررسی می‌کند و متوجه بروز سکته قلبی می‌شود، سریع با بیمارستان‌های حامی طرح هماهنگی لازم را انجام می‌دهد و کد ۲۴۷ را اعلام می‌کند که در نهایت بیمار در کمترین زمان برای بستری و انجام اقدامات تخصصی مانند کارگزاری قلبی، فنر و موارد دیگر به صورت مستقیم به بیمارستان منتقل می‌شود.

اقدامات لازم قبل از رسیدن اورژانس

به توصیه روابط عمومی اورژانس کشور، در صورت مشاهده علام سکته قلبی در فرد، بلافاصله بیمار را بی‌حرکت کنید و به او آرامش دهید. سعی کنید بیمار در وضعیت راحت و ترجیحا نیمه نشسته قرار گیرد. با حفظ آرامش از اورژانس درخواست کمک کنید و برای ارائه خدمات بهتر با اورژانس همکاری کنید.

روغن سرخ کردنی التهاب روده را تشدید می‌کند

مطالعاتجدید محققان علوم تغذیه نشان داد، مصرف روغن‌های سرخ کردنی موجب تشدید التهاب روده بزرگ و افزایش رشد تومور می‌شود وباکتری‌ها یا فرآورده‌های سمی مشتق از آن‌ها را وارد جریان خون می‌کند.

برای نخستین بار در طول تاریخ علم، دانشمندان علوم تغذیه دانشگاه ماساچوست امهرست تصمیم گرفتند با انجام مطالعاتی بر روی حیوانات آزمایشگاهی، اثر مصرف روغن سرخ کردنی را بر بیماری التهابی روده (IBD) و سرطان روده بزرگ بررسی کنند.

نتایج این مطالعاتاز نقش این نوع روغن در تشدید سرطان روده بزرگ و نشت روده، تا افزایش رشد تومورهایسرطانی و وارد شدن باکتری‌ها به جریانخون پرده برداشت.

به گفتهجیانان ژانگ مولف ارشد این پژوهش، «افرادی که به التهاب یا سرطان روده بزرگ دچارند باید نسبت به یافته‌های این مطالعه آگاه شوند.»
پیام این مطالعه آن نیست که روغن سرخ کردنی باعث بروز سرطان روده بزرگ می‌شود، پژوهش مذکور در واقع نشانگر آن است که مصرف غذاهای سرخ کردنی می‌تواند مشکلات مربوط به روده را تشدید کردهیا موجب پیشرفت آن‌ها شود.

گوادونگ ژانگ از دیگر مولفاناین پژوهش که محور فعالیت آزمایشگاه علوم تغذیه وی بر شناسایی و کشف اهداف سلولی جدید در درمان سرطان روده بزرگ و راه کاهش خطر بروز بیماری‌های التهابی روده استوار است، می‌گوید: «تعداد زیادی از مردم آمریکا به این بیماری‌ها دچارند اما بسیاری از آن‌ها هنوز غذاهایحاضری و سرخ کردنی مصرف می‌کنند. اگر کسی به بیماری التهابی روده یا سرطان روده بزرگمبتلا باشد و از این نوع غذاها بخورد، احتمالتشدید بیماری وی وجود دارد.»

با وجود آن که هنوز به انجام تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است، پژوهشگران امید دارند که درک بهتر از تاثیرات روغن‌های سرخ کردنیبر روی سلامتی، به دستیابی به دستورالعمل و سیاست‌های تغذیه‌ای مناسب برایعموم افراد جامعه بیانجامد.

کاهش آمار ابتلا به هپاتیت در میان اهدا کنندگان خون

سخنگوی سازمان انتقال خون،  با اشاره به کاهش آمار ابتلا به هپاتیت در میان اهدا کنندگان خون  اظهار کرد:درصد موارد مثبت تاییدی هپاتیت B در خون های اهدایی کشور و در میان اهدا کنندگان، در سال ۱۳۸۲ برابر با ۸۰۰ در ۱۰۰ هزار اهدا کننده خون بود که در سال ۱۳۹۷، به ۴۵ در ۱۰۰ هزار اهدا کننده خون رسیده و شیب کاهشی پیدا کرده است.

بشیر حاجی بیگی افزود: امیدواریم با اجرای کامل طرح واکسیناسیون هپاتیت B که از مهر ماه امسال اجرا می شود، میزان شیوع این ویروس در میان اهدا کنندگان مستمر خون تا سال ۱۴۰۰ به صفر برسد.

سخنگوی سازمان انتقال خون تاکید کرد: فاز اول این طرح در مهر سال ۱۳۹۶ شروع شد و ۴۵ درصد موفقیت داشته است. حاجیبیگی با تاکید به وضعیت هپاتیت C در میان اهدا کنندگان خون گفت: درصد موارد مثبت تاییدی هپاتیت C در خون های اهدایی و در میان اهدا کنندگان خون در سال ۱۳۸۲ معادل ۱۸۰ مورد در ۱۰۰ هزار اهدای خون بود که در سال گذشته به ۱۷ مورد در ۱۰۰ هزار اهدا رسیده است که این میزان شیوع، گویای شیب کاهشی ابتلا به این ویروس در میان اهدا کنندگان خون و ارتقای سلامت و امنیت خون است.

وی تصریح کرد: شیب کاهشی هپاتیت B در میان اهدا کنندگان خون، ناشی از شروع واکسیناسیون این ویروس در سال ۱۳۷۲ توسط وزارت بهداشت و انتخاب اهدا کنندگان سالم توسط مراکز انتقال خون و همچنین، افزایش اهدا کنندگان مستمر خون در طی این سال ها بوده است.

راه‌های مقابله با سرطان سینه در زنان

متخصص رادیوتراپی انکولوژی با اشاره به اینکه عوامل ژنتیکی و محیطی می‌تواند سبب ابتلای زنان به سرطان سینه شود، اظهار کرد: همه زنان باید نسبت به انجام غربالگری از سن ۴۰ سال به بعد اقدام کنند.

آنیا ‌جعفری با بیان اینکه سرطان‌پستان امروزه زنان بسیاری را در جهان از جمله کشور ما گرفتار می‌کند، افزود: علل مختلفی می‌تواند سبب بروز این بیماری شود. همچنین احتمال مبتلا شدنشان به این سرطان در زنانی که سابقه فامیلی ابتلا به سرطان پستان دارند، بیشتر است.

وی تصریح کرد: همه زنانباید نسبت به انجام غربالگری از سن ۴۰ سال به بعد اقدام کنند؛ به ویژه زنان دارای سابقه فامیلی که باید نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری داشته باشند.

این متخصص رادیوتراپی انکولوژی گفت:عوامل ژنتیکی و محیطی می‌تواند سبب ابتلا به سرطان پستان شود که با اقدامات پیشگیرانه هم چون ماموگرافی سالانه و درمان به موقع، می‌توان با این بیماری مقابله کرد.

جعفری در آستانه برگزاری گراندراند یک‌روزه سرطان پستان، گفت: این برنامه هفتم شهریورماه سال جاری با حضور اساتید و صاحب نظران برجسته در هتل پارسیان اوین برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد:این برنامه دارای امتیاز بازآموزی برای گروه‌های رادیوانکولوژی، جراحی عمومی، رادیولوژی، آسیب شناسی خون و سرطان بالغین، پزشکان عمومی و پزشکی هسته‌ای است که به همت انجمن رادیوتراپی و انکولوژی ایران برگزار خواهد شد.

این متخصص رادیوتراپی انکولوژی خاطرنشان کرد: این برنامه به صورت سوال و جواب برگزار می‌شود و موضوعاتی همچون چالش‌های درمانی در بیماران سرطان و هورمون درمانی مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت.

کد خبر 387136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.