۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳
"نه" به خودرو در هشت شهر جهان

یکی از مطمئن‌ترین راهکارها برای دستیابی به آب و هوای پاک‌تر، سالم‌تر و  دوری از آلودگی‌های صوتی و جوی، نبود اتومبیل و یا محدودیت تردد آن‌ها است که هشت شهر دنیا گام‌های جسورانه‌ای در این زمینه برداشته‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در دنیای امروز که آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا بیشتر از استعمال دخانیات است بسیاری از شهرها دست به اقداماتی زده‌اند که از میزان تولید آلاینده خود بکاهند. اتومبیل‌ها از جمله اصلی‌ترین منابع ایجاد این گازها به حساب می‌آید و به همین دلیل شهرها با برداشتن گام‌های جسورانه اقدام به مبارزه با این مشکل عمده کرده‌اند که در ادامه به بررسی هشت مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

اسلو

تمام پارکینگ‌های موجود در مرکز این شهر با هدف کاهش آلودگی و استفاده بهینه از فضاهای عمومی، در حال حاضر به خطوط دوچرخه و پارک‌ تبدیل و به نیمکت برای نشستن، پارکینگ معلولین و ایستگاه‌های شارژ اتومبیل‌های برقی مجهز شده‌ است. در کنار این اقدامات اسلو در حال ارتقای سیستم حمل و نقل عمومی خود برای دسترسی به سایر نقاط شهر و رفاه تمامی شهروندان است.

بوئنوس آیرس

بوئنوس آیرس یکی از ثروتمندترین و بافرهنگ‌ترین شهرهای آمریکای لاتین است که از ۲۰ خط ترافیکی و خیابان‌های پرازدحام آن اکنون تنها یک خط مرکزی به‌منظور تردد اتوبوس باقی است. محوطه‌های بزرگی از شهر به تردد عابران‌پیاده اختصاص دارد که با رنگ‌های شاد و گیاهان باطراوت تزئین شده است. در دیگر نقاط نیز حق تقدم با عابران و تردد اتومبیل‌ها ممنوع یا محدود به شش مایل در ساعت است.

لندن

رشد لندن در سال‌های اخیر به حدی سریع بوده است که اگر محدودیت‌های تردد اعمال نشود ترافیک آن هرگز روان نخواهد شد. بنابراین مسئولان شهر لندن در بیش از نیمی از خیابان‌های شهر با اعمال محدودیت‌های فراوان، استفاده از اتومبیل و حتی دوچرخه را با پیاده‌روی جایگزین کرده‌اند. علاوه بر این از دیگر برنامه‌های لندن به منظور کاهش ترافیک و نیز آلودگی هوا ایجاد خطوط دوچرخه حفاظت‌شده با اعمال محدودیت سرعت ۲۴ کیلومتردرساعت، تعیین "جریمه ازدحام" برای اتومبیل‌هایی که در ساعات اوج ترافیک در شهر تردد می‌کنند، ایجاد شاهراه‌های گردشی در جاده‌های شلوغ و استراتژی‌های حمل و نقل جدید است.

سئول

از نخستین اقدامات سئول در این زمینه اختصاص یک بزرگراه پرتردد به تردد عابران‌پیاده بود که در نخستین سال پس از اجرا با تردد ۱۰ میلیون نفر و افزایش فروش ۴۲ درصدی مغازه‌های آن ناحیه مواجه شد. بنابراین سئول تصمیم دارد این طرح را گسترش دهد. علاوه بر این تعدادی از خیابان‌های اصلی شهر به خطوط دوچرخه تبدیل شد و فقط اتوبوس اجازه تردد از آن‌ها را دارد. تا سال ۲۰۲۰ تنها اتومبیل‌های برقی اجازه تردد در شهر را خواهند داشت و تعداد آن‌ها تا سال ۲۰۲۵ به سه‌هزار عدد می‌رسد.

مادرید

در این شهر به استثنای معلولین، ساکنان محلی و رانندگان تاکسی‌های جدید، فقط اتومبیل‌های برقی اجازه تردد دارند. این قانون که در سال ۲۰۱۸ به منظور کاهش آلودگی هوا و رفع مشکلات ترافیکی به مرحله اجرا درآمد تاکنون موفق به کاهش ۳۲ درصدی ترافیک شده است. 

پکن

در ۲۳ خیابان اصلی شهر پکن محدودیت‌های تردد اتومبیل در روزهای خاص و بر اساس پلاک اعمال شده است و در بعضی خیابان‌ها تنها اتومبیل‌های خودران اجازه تردد دارند. علاوه‌براین رانندگانی که تمایل به راندن اتومبیل‌های شخصی ندارند مزایای مالی مختصری دریافت می‌کنند.

پاریس

پاریس یکی از شلوغ‌ترین بزرگراه‌های مجاور رودخانه سین را به تردد عابران پیاده اختصاص داده است. علاوه‌براین تا سال ۲۰۲۴ تردد تمامی خودروهای دیزلی و تا سال ۲۰۳۰ تردد تمامی خودروهای گازسوز ممنوع خواهد شد. اولویت تردد در خیابان‌های پاریس با عابران است و گزینه‌های جدید حمل و نقل و خطوط دوچرخه در شهر در دست اجرا قرار دارد.

چنای

این کلانشهر شلوغ هندی با بهره‌گیری از شیوه‌های موفق دیگر نقاط دنیا اقدام به پیاده‌راهسازی خیابان‌های اصلی و بازارهای خود و نیز راه‌اندازی یک سیستم به‌اشتراک‌گذاری دوچرخه کرده است. چنای برای مبارزه با آلودگی هوا تصمیم دارد تا سال ۲۰۳۰ تمام اتومبیل‌های جدید خود را برقی کند و حتی به منظور تحقق آن و کمک به آغاز فروش اتومبیل‌های برقی و هیبریدی تسهیلات یک‌میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری درنظر گرفته است.

ترجمه از: مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 387135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.