اصلاح قوانین مناطق آزاد تجاری بسترساز توسعه پایدار کشور است

یک کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه گفت: اصلاح قوانین کشور در زمینه استفاده از ظرفیت مناطق آزاد تجاری و مناطق ویژه اقتصادی و تبدیل آنها به پناهگاه های مالیاتی می تواند بستر توسعه پایدار کشور را به خوبی فراهم کند.

مصطفی ایمانی پور در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نقش مالیات در ساختار اقتصادی جامعه، اظهار کرد: مالیات یکی از مهم ترین روش های تعدیل سازی رفاه و آسایش برای مردم در جامعه است و توجه به راهکار های تشویقی آن می تواند توسعه پایدار را برای یک کشور به همراه داشته باشد، به همین دلیل بسیاری از دولت ها در جهان، سیاست های تشویقی بسیار زیادی در حوزه مالیات اتخاذ می کنند.

وی افزود: نگاه دولتی و سیاسی به نحوه پرداخت و دریافت مالیات معضلی در این حوزه است زیرا تنها یک فعال اقتصادی با تجربه می تواند تشخیص دهد که چه کسی و چه میزان باید مالیات پرداخت کند تا بهبود وضعیت اقتصادی همه مشاغل و اصناف توسعه پایدار کشور را در پی داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به فعالیت شرکت های تجاری بین المللی در مناطقی با قوانین مالیاتی مناسب، خاطر نشان کرد: پناهگاه های مالیاتی یا tax haven ها، مناطق جغرافیایی است که اکثرا در قالب کشور یا ایالت به تاجران بین المللی معرفی می شود و دریافت حداقل مالیات از کسب و کار های خارجی به جهت استفاده از ظرفیت آنها در مسیر توسعه، اولویت اصلی دولت سیاست گذار در این منطقه جغرافیایی است.

ایمانی پور اضافه کرد: یکی دیگر از مهم ترین قوانین اتخاذ شده از سوی دولت ها در پناهگاه های مالیاتی، امنیت و ثبات اقتصادی و لازم نبودن ارائه اطلاعات دقیق مالی به دولت است و بسیاری از این پناهگاه ها، فعالیت بنگاه های کوچک و بزرگ تجاری در منطقه خود را با اعمال مالیات صفر درصد، تسهیل می کنند که ویژگی رغبت برانگیزی برای صاحبان صنایع و شرکت های بین المللی محسوب می شود.

وی ادامه داد: برای کشور ها و ایالت هایی که قوانین خود را بر اساس تشکیل یک پناهگاه مالیاتی شکل می دهند، ورود سرمایه گذار به منطقه جغرافیایی شان آخرین مرحله نیست، بلکه دولت حاکم در آن منطقه سعی می کند بلافاصله پس از ورود سرمایه گذاران برای ارزیابی بازار های معاملاتی، با مذاکرات تسهیلگرانه موجب انتقال سرمایه و اعتبارات به اقتصاد منطقه شود.

 این کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه با بیان اینکه تعداد این مناطق در جهان انگشت شمار است و تاسیس پناهگاه های مالیاتی جدید، استقبال سریع سرمایه گذار از آنها را به همراه خواهد داشت، تصریح کرد: آندورا، برمودا، بلیز، موناکو و پاناما مهم ترین پناهگاه های مالیاتی جهان است که بیشتر افرادی که قصد دارند، ثروت خود را پنهان کنند در آنجا اقامت می کنند. در حقیقت دولت حاکم در این مناطق از ثروتمندان مالیاتی طلب نمی کند، بلکه از آنها می خواهد سرمایه شان را در جهت توسعه صنایع و بدست آوردن سود استفاده کنند و سرمایه گذاران با آغوش باز از این خواسته دولت، استقبال می کنند و اشتغال و درآمد کافی برای مردم از این طریق تامین می شود.

ایمانی پور افزود: در حقیقت دولت با مجبور کردن سرمایه گذاران به توسعه صنایع و ایجاد اشتغال در پناهگاه های مالیاتی، تشکیلات قانونی به وجود می آورد که ارتباط ثروتمندان با سرمایه و نقدینگی آنها قطع می شود و تنها صنایع آنهاست که می تواند برای درآمد ایجاد کند. مالیات صفر درصد در این مناطق موجب ترغیب سرمایه گذار به استفاده از درآمد صنایع قبلی برای توسعه و ایجاد زیرساخت های صنعتی جدید می شود و توسعه کشور بدون هرگونه دخالت دولت با سرعت پیگیری می شود.

وی اضافه کرد: مناطق آزاد تجاری و مناطق ویژه اقتصادی یکی از مدل های پناهگاه مالیاتی است، با این تفاوت که منطقه جغرافیایی محدودی دارد و ارتباط اهالی آن با سایر مناطق جامعه به حداقل می رسد.

کد خبر 387126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.