معادن جایگزین مناسبی برای درآمدهای نفتی نیست

یک کارشناس اقتصاد انرژی گفت: برنامه ریزی برای جایگزین کردن درآمد فروش نفت در بودجه کشور یکی از مهمترین راهکارهای توسعه پایدار است اما براساس تحقیقات، معادن نمی توانند جایگزین مناسبی برای درآمدهای نفتی دولت باشد.

کامران فرحزاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به وابستگی ساختار اقتصادی ایران به فروش نفت و درآمدهای نفتی، اظهار کرد: کاهش میزان فروش نفت و استفاده از درآمدهای نفتی برای از بین بردن وابستگی اقتصاد کشور به انرژی، یکی از دغدغه‌های دستگاه‌های اقتصادی در دولت‌ها بوده است. برخی دولت‌ها در ادوار مختلف نیز سعی کرده اند با تشکیل کارگروه هایی جایگزینی برای نفت و فروش خام این ماده پیدا کنند.

وی افزود: یکی از مواردی که به عنوان یک جایگزین مناسب برای نفت، از سوی کارشناسان و اندیشمندان علم اقتصاد مطرح شده، بهره بردن از معادن کشور است. نه تنها کارشناسان بلکه بسیاری از مسئولان کشور نیز بر این باور هستند که مدیریت صحیح و سرمایه گذاری برنامه ریزی شده در بخش معادن کشور می تواند درآمد هنگفتی را نصیب کشور کند.

 این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: اندیشمندانی که از منابع معدنی به عنوان یک جایگزین مهم و کاربردی برای نفت یاد می کنند، از تجدید ناپذیر بودن این منابع غافل هستند. براساس دسته بندی منابع در زمین شناسی، معادن نیز همچون انرژی های فسیلی همچون نفت و گاز تجدید ناپذیر محسوب می شوند.

فرحزاد اضافه کرد: براساس گزارش‌های رسمی از سازمان ها و نهاد های دولتی، هفت درصد از معادن کل جهان در ایران واقع شده و از این میزان، ۱۲ هزار معدن کشف شده و تنها هفت هزار معدن در ایران فعال است و تقریبا ۱۰۰ هزار نفر از مردم ایران به طور مستقیم در معادن کار می کنند که این نشان دهنده سهم نیم درصدی معادن از مشاغل موجود در ایران است.

وی ادامه داد: آمار دقیقی از شاغلان صنعت نفت و گاز در دست نیست اما بی شک تعداد شاغلان در این صنعت چندین برابر کارکنان معادن در ایران است و جایگزین کردن معادن بجای منابع نفتی می تواند خطری بزرگ برای شاغلان این حوزه باشد. هزینه استخراج منابع از معادن کشور بیش از هزینه استخراج نفت و گاز از میدان های دریایی و زمینی است و نیروی انسانی فعال در حوزه معدن نیز گران است.

این کارشناس اقتصاد انرژی و استاد دانشگاه تصریح کرد: الگوبرداری از کشورهای پهناوری همچون روسیه و کانادا در استفاده از معادن بجای منابع نفت و گاز برای ایران کاربردی نیست زیرا وسعت و جمعیت این دو کشور موجب زیاد بودن حجم فعالیت دولت در بخش طرح‌های عمرانی شده و به همین دلیل بهره برداری از معادن برای تکمیل این طرح ها، یک ضرورت برای دولت محسوب می شود.

فرحزاد افزود: استفاده از منابع معدنی در تجارت بین الملل نیز یکی دیگر از چالش‌های فعال‌تر کردن اقتصاد در این حوزه است زیرا کشورهای مهم خریدار منابع معدنی همچون سنگ، دقت زیادی در کیفیت محصولات می کنند و چین و ایتالیا در این زمینه سرآمد سایر کشورها هستند. این در حالی است که خرید و فروش نفت در دنیای تجارت امروزی به راحتی صورت می گیرد و شاهراه های آبی و کشتی های مخصوص، تسهیلات مناسبی در این زمینه است.

وی ادامه داد: میزان برخورداری ایران از منابع نفتی در جهان بیش از برخورداری کشورمان در حوزه معادن است و بی شک اگر بخواهیم از معادن همچون نفت و گاز بهره برداری کنیم، عمر استفاده آنها کمتر از منابع نفت و گاز خواهد بود.

کد خبر 387123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.