تامین اعتبار قطار شهری با اختصاص بخشی از عوارض ساختمانی

یک کارشناس اقتصاد شهری و استاد دانشگاه گفت: اختصاص درآمد های شهرداری از محل عوارض ساختمانی تا شعاع ۳۰۰ متری ایستگاه و خطوط ریلی قطار شهری موجب افزایش سرعت توسعه خطوط مترو در سراسر شهر می شود.

علیرضا مروج الاحکامی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه توسعه مترو و خطوط ریلی قطار شهری یکی از مهم ترین نیاز های شهرهای بزرگ است، اظهار کرد: بسیاری از کارشناسان معتقدند، توسعه خطوط ریلی قطار شهری در شهر موجب از بین رفتن مشکلات شهری زیادی همچون ترافیک، آلودگی هوا و ... می شود و بستری برای توسعه اقتصاد شهری فراهم می کند.

وی افزود: توسعه مترو در سرتاسر شهر هزینه زیادی را به سیستم مدیریت شهری به ویژه شهرداری تحمیل می کند و وضعیت درآمد شهرداری ها اجازه نمی دهد که سیستم مدیریت شهری بتواند، خطوط مترو را با سرعت توسعه دهد. بر این اساس باید قسمتی از مهم ترین درآمدهای شهرداری که مربوط به مسائل تغییر کاربری و صدور پروانه می شود را برای توسعه خطوط ریلی قطار شهری در نظر بگیریم تا این کار با سرعت بیشتری انجام شود.

این کارشناس اقتصاد شهری و استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: یکی از سیستم های مدیریت شهری که به اهمیت سرعت توسعه خطوط ریلی قطار شهری پی برده، شورای شهر تهران است زیرا بر اساس یک مصوبه از این شورا مقرر شده تا هزینه و درآمد صدور پروانه و مجوز تغییر کاربری در شعاع ۳۰۰ متری ایستگاه ها و خطوط قطار شهری، به توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص داده شود و همین امر موجب افزایش درآمد بخش حمل و نقل عمومی شهرداری تهران شده است.

استقبال مردم اصفهان از خط یک مترو نشان از اهمیت آن دارد

مروج الاحکامی اضافه کرد: اصفهان نیز یکی از شهرهای بزرگ کشور است که توسعه خطوط قطار شهری در آن بسیار مهم و ضروری است و میزان استقبال مردم اصفهان از خط یک متروی این شهر نشان دهنده نیاز جامعه شهری اصفهان به خطوط و ایستگاه های بیشتری در حوزه قطار شهری است. البته سیستم مدیریت شهری در اصفهان پیشرفت های مناسبی در حوزه حمل و نقل عمومی داشته و با اصلاح برخی از قوانین درآمدی شهرداری می تواند، سرعت توسعه خطوط ریلی قطار شهری را افزایش دهد.

وی ادامه داد: برخی از کارشناسان شهرسازی و برنامه ریزی شهری معتقدند اختصاص این درآمد به توسعه حمل و نقل عمومی برای شهروندان، اقدام اشتباهی است زیرا حجم زیادی از درآمد های شهرداری مربوط به این حوزه درآمدی می شود و این کار، شهرداری و سیستم مدیریت شهری را در برنامه ریزی اقتصادی برای توسعه شهر تحت فشار قرار می دهد.

این کارشناس اقتصاد شهری و استاد دانشگاه یادآور شد: اختصاص این قسم از هزینه های شهرداری به توسعه خطوط ریلی اشتباه نیست، زیرا بر اساس تحقیقات، مرکز پژوهش های شورای شهر تهران، میزان آسیب های زیرساختی ساخت و ساز تا شعاع ۳۵۰ متری خطوط مترو موجب کاهش طول عمر خطوط ریلی می شود و در حقیقت شهرداری قصد دارد که با اخذ هزینه این آسیب ها از سازندگان، به جبران خسارت بلند مدت در آینده و توسعه حمل و نقل عمومی بپردازد.

مروج الاحکامی افزود: موضوع دیگری که در این حوزه قابل توجه است، افزایش قیمت املاک و مستغلات در اثر تاسیس ایستگاه های قطار شهری در نزدیکی آنها است و میزان این افزایش قیمت بر اساس دسترسی ملک به این ایستگاه در نظر گرفته می شود. در صورتی که این قانون اجرایی شود، شهروندان ملزم به پرداخت هزینه ای هستند که بر قیمت مسکن آنها بر اساس ایجاد دسترسی های شهری از سوی سیستم مدیریت شهری افزوده شده است.

وی اضافه کرد: مترو یکی از مهم ترین ارکان توسعه حمل و نقل عمومی پایدار و در ادامه توسعه اقتصاد شهری است و اجرای این قانون در سیستم های مدیریت شهری نه تنها موجب افزایش میزان رغبت مردم برای پرداخت هزینه صدور پروانه و تغییر کاربری می شود، بلکه برنامه ریزی دقیق و مشخصی برای بخشی از درآمد های شهرداری صورت می گیرد و این درآمد در راستای توسعه حمل و نقل عمومی برای شهروندان هزینه می شود.

کد خبر 387120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.