محدوده تولید مشترک در حوزه کودک و نوجوان وسیع‌ است

نماینده بنیاد سینمایی فارابی گفت: سینمای ایران بسیار راغب به پرداختن در موضوعات جهانشمول و موضوعاتی مطرح در سطح جهانی است. هدف از شرکت در پروژه‌های مشترک تنها برای پرداختن به مسائل فرهنگی داخلی نیست، چرا که ما در داخل کشور نیروهای قابل و متخصص برای ساخت و پرداخت مسائل فرهنگی داخلی داریم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پنل «تولید مشترک ایران» صبح امروز _یکشنبه سوم شهریور ماه_ با حضور علیرضا شجاع نوری از تهیه کنندگان سینما و مصطفی احمدی نماینده بنیاد سینمای فارابی، در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد.

مصطفی احمدی ضمن اشاره به حضور بین المللی ایران در پرژه‌های مشترک گفت: لازم است حضور و تولیدات ما در پروژه های مشترک صرفا به سمت تولیدات تجاری و درآمدهای مالی گرایش نداشته باشد. البته شکل حضور چه به عنوان تهیه کننده و چه به عنوان عوامل اجرایی و... باید در فرمتی درست و قانونی انجام گیرد و تولیدکنندگان از پخش کننده عموم بهره مند باشند و نهایتا از سیاست های کلان جمهوری اسلامی ایران در مرحله اکران در سینما و مراحل دیگر تبعیت کنند.

وی ادامه داد: باید در کنار سرمایه گذاری روند اعتماد گذاری برای سینماگران خارجی با جدیت بیشتری صورت گیرد. سابقه ما در این زمینه به دو شکل قابل ارائه است، بخش اول از تولیدات تجاری است و بخش دوم که کمتر اتفاق افتاده است، در شکل بین المللی و رسمی آن است، به صورتی که شما به عنوان عامل اجرایی و ساخت فیلم می توانید از منافع مالی آن اثر نیز بهره‌مند باشید.

نماینده بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به سابقه تولیدات مشترک اخیر ایران با سایر کشورها گفت: طی سال های اخیر پروژه‌های مشترکی با پشتیبانی بنیاد سینمایی فارابی، از جمله  پروژه سینمایی  "یه‌وا"، که با همکاری کارگردان ایرانی و عوامل اجرایی و ساخت ایران و بازیگران ارمنستان انجام شد. همچنین سینمایی "یلدا" که با همکاری کشور ایران، فرانسه، آلمان، سوییس، لوگزانبرگ و لبنان بود. ساخت «درخت گردو» نیز  با حضور کشورهای ایران، ترکیه و بلغارستان انجام شده است. سینمایی«دوقلوها» نیز به کارگردانی علی مصفا در مراحل انتهایی ساخت است. همچنین چند پروژه در دست بررسی هستند، که تولید مشترک بین ایران و صربستان، و در پروژه دیگری میان ایران و لهستان در دست بررسی و در مرحله توافقات اولیه است. بسیار لازم است که این مراحل و فرآیندها به شکل لایق و شایسته ای، معرفی و انجام شود.

احمدی ضمن معرفی و اشاره به منابع تاریخی و فرهنگی ایران گفت: ایران سرزمین پهناوری با منابع غنی زیستی، مناطق کویری وسیع، جنگل‌های مختلف با بافت و موقعیت های جغرافیایی گسترده است که گستره وسیعی از موقعیت های جغرافیایی ویژه‌ای را در اختیار کارگردانان و فیلمسازان جهان قرار می دهد. ایران، با وجود ملیت های گوناگون، اقوام مختلف با گویش‌ها و پوشش‌های متنوع، داستان ها و افسانه های منحصر به فرد برخوردار است. همچنین در این بخش سینمایی، ایران دارای شهرک‌ها و دکورهای از پیش ساخته و همچنین مکان‌های تاریخی حقیقی است که منابع بسیار با ارزش برای ارجاعات معماری و تاریخی در هر دوران هستند.

وی ادامه داد: همچنین عوامل هنری و اجرایی ایران، به عنوان نیروهای انسانی و هنرمند، با حضور در پروژه‌های مشترک بسیاری در جهان، به عنوان افراد متخصص و البته مولف شناخته شده هستند. هم اکنون نیز عوامل ساخت و اجرایی بسیاری در حال شرکت و حضور در پروژه‌های بسیاری هستند که در حقیقت حضور مستقل از بنیاد فارابی و نهادهای دولتی دارند، و با قرارداد های بین المللی شخصا در پروژه‌های بسیاری فعالیت دارند.

نماینده بنیاد سینمایی فارابی با بیان این مطلب که رعایت موازین سینمای ایران برای تمامی عوامل ایرانی و خارجی در زمان ساخت و اجرا فیلم در ایران لازم است، تصریح کرد: برای تولید و ورود به هر پروژه تولید مشترک نیازمند دانش و قوانین بین المللی هستیم تا روند مراحل قانونی درست خود را طی کنند و شرایط لازم به صورت جدی قابلیت پیگیری داشته باشند. به همین جهت به نوعی راهنما برای تولید مشترک لازم داریم که البته این راهنما در بنیاد فرهنگی فارابی تبیین و تعریف شده است و هر پروژه مشترکی برای ساخت و اجرا در ایران ملزم به اجرا و پیروی از این راهنما است. از جمله این قوانین رعایت موازین سینمای ایران برای تمامی عوامل ایرانی و خارجی در زمان ساخت و اجرا فیلم در ایران است.

وی در پاسخ به این پرسش که در بنیاد فرهنگی فارابی چه برنامه‌هایی و در چه ابعادی برای مشارکت فرهنگی صورت گرفته است، گفت: مشارکت فرهنگی پیش نیاز اصلی و بنیان تولید مشترک است. بنیاد سینمایی فارابی خود را موظف به حفظ دستاورد های فرهنگی دانسته و صیانت خود را در پاسداری از هنر سینما می‌داند.

احمدی با اشاره به برنامه ریزی برای ساخت تولیدات مشترک با مخاطب کودک و نوجوان گفت: این یک برنامه کلی است، و قوانین و ساختارها را برای همه فعالان سینما در همه حوزه های فعالیت سینمایی برنامه ریزی و مشخص کرده است. پس مشمول تولیدات در حوزه کودکان و نوجوانان نیز خواهد بود. البته هم اکنون نیز در حال بررسی و مطالعات اولیه‌ای برای مشارکت با چینی ها در همین حوزه هستیم. نکته‌ای که لازم است اینجا به آن اشاره کنم این است که اتفاقا در حوزه کودک و نوجوان به دلیل محدودیت‌های کمتر در مسائل و اشتراکات فرهنگی و تنوع داستان بستر لازم برای تولید و خلق اثر بیشتر و بهتر از بزرگسالان است.

نماینده بنیاد سینمایی فارابی خاطرنشان کرد: سینمای ایران بسیار راغب به پرداختن در موضوعات جهان شمول و موضوعاتی مطرح در سطح جهانی است. هدف از شرکت در پروژه‌های مشترک تنها برای پرداختن به مسائل فرهنگی داخلی نیست، چرا که ما در داخل کشور نیروهای قابل و متخصص برای ساخت و پرداخت مسائل فرهنگی داخلی داریم.

همچنین در این جلسه علیرضا شجاع نوری ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جشنواره گفت: من تا امروز چندین پروژه تولید مشترک را انجام داده ام، بی آنکه از حمایت های مالی دولتی برخوردار باشم. پروژه ای با ژاپن و همینطوری پروژه دیگری با همکاری کشورهای آلمان، سوئیس، انگلستان و چند کشور اروپایی با حضور کارگردان تونسی به نام ناصر خمیر داشته ام. درست است که بخش اقتصادی به ویژه در بخش تولید مشترک اهمیت بسیاری دارد اما اینطور نیست که صرفا آینده‌نگری‌های اقتصادی در انتخاب موثر باشد. انگیزه و ویژگی‌های مشترک میان طرفین پروژه بسیار بیشتر از مسائل مالی مطرح هستند، در واقع این اشتراکات فرهنگی، اجتماعی و .. هستند که میزان درآمدهای مالی را تحت تاثیر قرار می دهند.

این تهیه کننده سینما ادامه داد: اولین نکته در شکل گیری یک پروژه تولید مشترک در پیدا کردن وجوه و نقاط مشترک هستند و در مرحله دوم انگیزه و تخصص طرفین است که بسیار اهمیت دارد. همین نکته موجب می‌شود تا تولید حاصل از پروژه مخاطب بیشتری داشته باشد و با ملیت های بیشتر، و البته مخاطب های فراملیتی ارتباط برقرار سازد. اگر ما بتوانیم نقاط مشترک فرهنگی و البته نیاز و تخصص های خود را پیدا کنیم موفق خواهیم بود. باید بدانیم در چه زمینه ای دارای سرمایه و در چه زمینه ای نیازمند هستیم. تهیه کننده نباید صرفا به بازده مالی توجه داشته باشد . تهیه کننده یک شخصیت فرهنگی و اقتصادی است و باید پیامی برای گفتن داشته باشد تا انگیزه کافی برای سرمایه گذاری و تهیه یک اثر پیدا کند.

کد خبر 387116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.