۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۷
فضای سبز، چتر آرامش شهروندان

باغشاد_بخش مهمی از زیبایی شهرها متأثر از فضای سبز آن‌هاست. درختان، گل‌ها و بوته‌هایی که با زحمت فراوان کاشته و نگهداری می‌شود، محیط خشک و بی‌روح شهر را جلوه‌ای دیگر می‌دهد و گاه مأمنی می‌شود برای شهروندان خسته از هیاهوی شهر تا با دمی آسودن در سایه‌سار درختان آن، رنج تلاش روزانه را از تن بدر کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، وجود فضای سبز شهری در چهار فصل سال لازم است. انباشت سنگ و آهن و آسفالت در هر کوچه و معبر سبب خستگی روحی شهرنشینان می‌شود، آنان از مدیران شهری می‌خواهند تا در کنار طرح‌های عمرانی، محیط‌هایی زیبا و فرح‌بخش نیز ایجاد کنند، بنابراین نگهداری و توسعه فضای سبز و صرف هزینه برای مراقبت مستمر از آن، مسئله‌ای اجتناب ناپذیر است.

افزایش سرانه فضای سبز، مقابله با آفات و سم‌پاشی و ایجاد مکان‌هایی ویژه اطفال و سالمندان در پارک‌ها و تدوین برنامه‌هایی برای توسعه فضای سبز شهری با هدف مقابله با آلاینده‌های محیطی و کاستن از بخشی از استرس‌های زندگی شهری، جزء برنامه‌های مدیران شهری است.

برای بررسی وضعیت فضای سبز شهر باغشاد با "میثم بکتاشیان"، شهردار این شهر گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید: 

سرانه فضای سبز شهری باغشاد چقدر است؟

فضای سبز شهری همواره نقش مهمی را ایجاد فضایی چشم‌نواز در محلات مختلف شهر و تقویت روحیه و افزایش نشاط شهروندان دارد از این رو شهرداری باغشاد توجه ویژه‌ای به این مسئله داشته است. براساس نظر کارشناسان وزارت راه و شهرسازی سرانه مطلوب فضای سبز بین هشت تا ۱۲ مترمربع است که البته در شرایط اقلیمی متفاوت این میزان نیز متغیر است. سرانه فضای سبز محدوده درون‌شهری باغشاد همراه با دو پارک کوهستان در محله‌های نوگوران و مدیسه ۸.۵ متر مربع است که این میزان به استانداردهای اعلام شده نزدیک است. نکته مهم و حایز اهمیت در شهر باغشاد مجاورت با بیشه‌زار حاشیه رودخانه است که این مسئله سبب شده این شهر ساحلی از وضعیت آب و هوایی بهتری برخوردار باشد.

مساحت پارک‌های شهر باغشاد چقدر است؟

شهر باغشاد دارای دو پارک اسباب بازی همراه با فضای سبز مشرف و یک مجموعه زیارتی فرهنگی تفریحی شهدای گمنام بوده که جمعا ۵ هزار مترمربع است همچنین دو پارک کوهستانی محلات نوگوران و مدیسه جمعا ۱۶ مترمربع می باشند که در اختیار شهروندان قرار دارد.

مهم‌ترین طرح‌های شهرداری برای بهسازی و ساماندهی پارک‌ها و فضای سبز شهری باغشاد در سال ۹۸ چیست؟

ایجاد فضاهای عمومی مخصوصا پارک‌های محله‌ای همواره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است و حضور شهروندان در این محیط‌ها سبب کاهش استرس و فشارهای روانی آنان می‌شود.

در شهر باغشاد نیز به این مسئله توجه شده است، اما در کنار ایجاد فضاهای سبز شهری باید برای توسعه این گونه فضاها و ایجاد امکانات ورزشی در آن‌ها نیز برنامه‌ریزی شود.

ایجاد چنین امکاناتی باعث تشویق شهروندان به حضور در پارک‌ها و استفاده از فضای سبز طبیعی، پیاده‌روی و بهبود وضعیت سلامت جسمی و روحی آن‌ها می‌شود.

از طرح‌های مدیریت شهری باغشاد در سال ۹۸ در این زمینه می‌توان به تغییر الگوی کشت فضای سبز متناسب با تغییرات اقلیمی و زیست‌محیطی، ادامه اصلاح سیستم آبیاری وسعه سیستم تحت فشار و قطره‌ای و افزایش سرانه فضای سبز با ایجاد پارک‌های محله‌ای اشاره کرد.

آیا پارک‌های شهر برای استفاده معلولان مناسب‌سازی شده است؟

قطعا افراد کم‌توانان جسمی- حرکتی و سالمندان نیز همچون دیگر شهروندان حق استفاده از فضای شهر خصوصا پارک‌ها و فضای سبز شهری را دارند از این جهت مدیریت شهری باغشاد مناسب‌سازی پارک‌ها برای استفاده معلولان و سالمندان را در دستور کار داشته و این هدف تاحدودی محقق شده تا این افراد نیز بتوانند از این اماکن به عنوان مأمنی برای استراحت و تفریح استفاده کنند.

آیا برای آبیاری فضای سبز شهری از آب شرب استفاده می‌شود؟

برای آبیاری بوستان‌ها و فضای سبز درون‌شهری از آب شرب استفاده نمی‌شود و برای حفظ فضای سبز فقط از آب خام غیرشرب استفاده می‌شود و مصرف آب شرب تنها محدود به آبخوری‌ها و سرویس‌های بهداشتی بوستان‌ها است.

با توجه به وضعیت حاکم بر رودخانه زاینده‌رود، جداسازی آب فضای سبز از شرب یکی از مهم‌ترین مسایل در مدیریت بهره‌برداری از منابع و سازگاری با کم‌آبی است از این رو به مراجع ذیربط اعلام شده که در صورت مواجهه با هرگونه استفاده احتمالی از آب شرب در آبیاری فضای سبز ، مجاز خواهند بود تا نسبت به قطع فوری انشعاب واحد مربوطه اقدام و برخورد قانونی را به عمل آورند.

کد خبر 387095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.