در این مدرسه خورشیدی، حتی تنبل‌ها هم نابغه‌اند

در تانگرانگ، شهری در استان بانتن کشور اندونزی، مدرسه‌ای ساخته شده است که به طور کامل از انرژی خورشیدی غیرفعال بهره می‌گیرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سیستم غیرفعال خورشیدی سیستمی است که قسمت‌هایی از جداره پوسته خارجی را تشکیل می‌دهد و به گونه‌ای طراحی شده‌ است که با یک مکانیسم غیرفعال، انرژی خورشید را در خود جمع‌آوری و ذخیره می‌نماید تا در زمان مناسب به فضای داخلی ساختمان منتقل شود.

مدرسه جدید "آلفا امگا" واقع در شهر تانگرانگ به طور کامل از این نوع انرژی بهره می‌گیرد و سازندگان آن به طور جدی بر ایجاد ارتباط بین فضای داخلی وخارجی تمرکز کرده‌اند. هدف از ساخت این مدرسه در واقع فراهم آوردن مکانی برای کودکان است که فارغ از همه سلایق، استعدادها و حتی تنبلی‌هایشان، مفهوم "نابغه بودن" برایشان تداعی شود. 

پروژه ساخت مدرسه "آلفا امگا" باعث ایجاد چالشی بزرگ بین معماران و طراحان آن شد، چرا که این افراد می‌بایست علاوه‌ بر صرف کمترین هزینه ممکن، یعنی مبلغی کمتر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار، در مدت‌ زمانی کمتر از شش ماه از زمان شروع ساخت‌و ساز، مدرسه را تکمیل کنند.

سازندگان مدرسه جدید با تلفیق مصالح ارزان‌قیمت و الهام از طراحی مدولار محلی در کمتر از چهار ماه مرحله اول ساخت "آلفا امگا" را با صرف کمترین هزینه و با موفقیت تمام به پایان رساندند. طراحی مدولار یا پیمانه‌ای از اتصال واحدهای استاندارد (مدول‌ها) به منظور ایجاد ترکیبی بزرگتر با اجزاء سازنده پیچیده‌تر، تشکیل می‌شود.

مدرسه جدید تانگرانگ ظرفیت پذیرش حدود ۳۰۰ دانش‌آموز را دارد و به سه گروه تحصیلی پیش‌دبستانی، ابتدایی و دبیرستان اختصاص داده شده است. معماران برای سهولت ساخت‌وساز، کلاس‌های درس را با اندازه‌های برابر و به صورت طبقه‌بندی شده طراحی کردند.

علاوه‌براین، برای کاهش شرایط باتلاقی محیط اطراف و خطر سیل‌گرفتگی مدرسه، از چهارچوب فلزی و چوبی در ارتفاعی بالاتر از سطح زمین استفاده شد. طراحان برای افزایش مقاومت و پایداری ساختمان از فلز و بتن و برای به حداقل رساندن هزینه و ایجاد هماهنگی بین مدرسه و ساختمان‌های اطراف از مصالح بومی بهره بردند.

ویژگی‌هایی نظیر سقف‌های بلند، دیوارهای آجری منفذدار، بالکن‌ها و فضاهای باز عظیم، سیستم تهویه طبیعی را برای مدرسه به ارمغان آورده است و باعث ایجاد نور طبیعی برای آن شده است. مصالح به کار برده شده برای ساخت مدرسه "آلفا امگا" و هچنین طراحی منحصر به فرد آن باعث حفظ دمای ۲۷ درجه سلسیوس به طور یکنواخت و پایدار در تمام طول سال شده است.

معماران در طراحی مدرسه جدید تانگرانگ تمام جنبه‌های مربوط به دانش‌آموزان را در نظر گرفتند و سعی کردند مکانی طراحی کنند تا در آن دانش‌پژوهان در تمام رشته‌ها حتی خارج از حوزه‌های آموزش و پرورش نظیر صنعتگری، هنرهای کاربردی، زیست‌محیطی و ادراک اجتماعی به فعالیت بپردازند.

کد خبر 387058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.