۱۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۶
در انتظار تعویض

بخش مهمی از حمل و نقل درون‌شهری بر عهده آن‌هاست، اگر روزی بر سر کار حاضر نشوند مسافران زیادی از رسیدن به محل کار خود باز می‌مانند و کارهای زیادی بر زمین می‌ماند، اما مرکب‌های آنان دیگر مانند گذشته توان کار کردن ندارد و بیش از آنکه مفید باشد برای سلامت شهروندان مضر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان بویین‌میاندشت، ظاهرش رنگ و رو رفته و چراغ‌هایش شکسته‌ است. سالیان درازی است که در خیابان‌ها و کوچه پس کوچه‌های شهر در تردد بوده و حالا دیگر مانند گذشته توان ندارد. دود سیاهی از موتورش خارج می‌شود و درهایش راحت بسته نمی‌شود. ماجرای تاکسی‌های کهنه‌ای که خیابان‌های شهر را اشغال کرده‌ مدت‌هاست نُقل محافل شده و با وجود آنکه هربار وعده تازه‌ای درباره نوسازی آن مطرح می‌شود، اما همچنان در بر همان پاشنه می‌چرخد و هر روز شمار فراوانی از تاکسی‌های فرسوده در گوشه و کنار شهر جولان می‌دهند.

رانندگانی که از خودروی خود ناراضی هستند

رضا فرقانی، راننده تاکسی بویین‌میاندشت می‌گوید: این تاکسی‌ها دیگر توان کار کردن ندارد، کهنه شده و به زحمت روشن می‌شود و هر روز باید به تعمیرگاه مراجعه کنیم. من برای تعویض تاکسی خودم هم اقدام کردم، اما آنقدر شرایطش سخت است که دیگر دنبال کار را نگرفتم.

محمد ایزدی راننده تاکسی دیگری است که اینگونه از وضعیت بد خودروی خود شکایت می‌کند: مسافران دیگر سوار تاکسی‌های کهنه نمی‌شوند، بارها برای دودی که از موتور خارج می‌شود به من اعتراض شده، اما چاره چیست؟ فعلا باید با همین تاکسی کار کنم. وام و تسهیلاتی هم نمی‌دهند که تاکسی نو بخرم. شرایط سختی دارد. چند تا از راننده‌ها هم که تکمیل پرونده کردند در نوبت مانده‌اند.

سهمیه لاستیک رانندگان اختصاص نیافته است

عبدالرضا سپیانی، شهردار بویین‌میاندشت با بیان اینکه در حال حاضر هفت دستگاه تاکسی گردشی و ثابت در این شهر مشغول فعالیت هستند، می‌گوید: بیش از ۵۰ درصد ناوگان تاکسیرانی بویین‌میاندشت فرسوده است.

وی ادامه می‌دهد: سال گذشته در راستای طرح‌ حمایتی ازتاکسی‌های حمل و نقل شهری لیست دریافت سهمیه لاستیک به اتحادیه تاکسی‌داران ارائه شد، اما تاکنون سهمیه‌ای در این زمینه اختصاص نیافته است.

شهردار بویین میاندشت با بیان اینکه اکثر تاکسی‌های شهری بیمه شخص ثالث دارند، اظهار می‌کند: نقاط حادثه‌خیر در ورودی و خروجی شهر قرار دارد و به منظور کاهش تصادفات طرح‌هایی با هدف احداث پل‌های زیرگذر و روگذر از طرف راه و شهرسازی استان، اداره‌کل حمل و نقل جاده‌ای و معاونت عمرانی استانداری ارائه شده است.

سپیانی خاطرنشان می‌کند: بودجه سال گذشته این شهرداری ۳۶ میلیارد و ۸۷۴ میلیون ریال پیش‌بینی شده بود که ۱۰۲ درصد آن تحقق یافته و ۴۸ درصد این اعتبارات در بخش عمرانی و فرهنگی هزینه شده است.

فقدان برنامه‌ریزی مناسب در حوزه حمل و نقل شهری

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که حسین علی‌محمدی، کارشناس شهرسازی، حمل و نقل درون‌شهری را یکی از چالش‌های پیش‌ روی مدیریت شهرها و کلانشهرهای کشور می‌داند و می‌گوید: فقدان برنامه‌ریزی مناسب در حوزه حمل و نقل شهری موجب سرمایه‌گذاری‌های مجدد در زیرساخت‌های شهری می‌شود و ناهماهنگی و ناسازگاری بین زیرساخت‌های شهری ایجاد می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: تراکم فراوان وسایل نقلیه در معابر شهری موجب مصرف بالای سوخت‌های فسیلی و انتشار آلایندهای مخرب زیست‌محیطی شده است.

این کارشناس شهرسازی می‌افزاید: براساس آمارها تا سال ۲۰۲۵ مصرف انرژی در بخش حمل و نقل و انتشار گازهای گلخانه‌ای نسبت به سال ۲۰۰۰ تا دو برابر افزایش خواهد داشت و سالانه به طور میانگین ۵۰۰ هزار نفر در کشورهای در حال توسعه در اثر آلودگی ناشی از حمل و نقل دچار مرگ زودرس می‌شوند.

علی‌محمدی خاطرنشان می‌کند: اهمیت حمل و نقل و تاثیرگذاری آن بر بسیاری حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، توسعه راهبردی و سیاستگذاری محیط‌زیستی باعث شده که مدیران تلاش کنند این حوزه را در قالب طرح مدیریت جامع حمل و نقل سازماندهی کنند و با استفاده از جدیدترین روش‌های طراحی و برنامه‌ریزی و با در اختیار گرفتن همه ابزارهای ممکن و فراهم آوردن زمینه لازم برای رسیدن به یک راه‌حل پایدار و متعادل در این زمینه وارد عمل شوند.

ضرورت حمایت دولت از نوسازی ناوگان تاکسیرانی

وی می‌افزاید: این موارد بخشی از راهکارهای پیشنهادی برای اصلاح حمل و نقل شهری است که اهمیت برنامه‌ریزی و مطالعات کارشناسی را دوچندان کرده است، اما با توجه به تاثیرگذاری حمل و نقل عمومی بر بسیاری حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، انتظار می‌رود مدیران شهری در سیاستگذاری‌های شهری توجه ویژه‌ای به این بخش داشته باشند و زمینه بالا بردن کارایی و اثربخشی آن را فراهم کنند.

کارشناس شهرسازی اظهار می‌کند: رانندگان ناوگان فرسوده شهری باید برای نوسازی اقدام کنند و دولت نیز باید با در اختیار قرار دادن تسهیلات کم‌بهره از آنان در نوسازی تاکسی‌های فرسوده حمایت کند، البته برای شهرهای کوچک تاکسی پژو و سمند برای جابجایی مسافران درنظر گرفته شده که ۱۰ درصد مبلغ آن را دولت کمک می‌کند و مابقی را به صورت اقساط پنج ساله به صورت تسهیلات کم‌بهره در اختیار آنان قرار می‌دهد، اما در دو سال اخیر سایت برای ثبت نام متقاضیان مسدود شده است.

علی‌محمدی می‌گوید: رانندگان تاکسی‌هایی که در شهرهای کوچک به جابجابی مسافران مشغول هستند به دلیل تعداد کم مسافر، پس‌اندازی ندارند که بتوانند برای نوسازی تاکسی‌های خود اقدام کنند.

وی تصریح می‌کند: در گذشته برای خرید خودرو پژو و سمند حدود ۴۰ میلیون تومان باید پرداخت می‌شد در صورتی که قیمت‌ها به ۷۰ میلیون تومان رسیده است که این مسئله هم مشکل دیگری در این زمینه ایجاد کرده است.

کد خبر 387027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.