بهبود سلامت قلب با مصرف اسیدهای چرب "امگا ۳"

بررسی‌های اخیر محققان نشان داده است مصرف داروهای امگا ۳، سطح تری گلیسیرید خون را کاهش می‌دهد و نقش موثری در بهبود سلامت قلب و عروق دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تری گلیسیرید به چربی موجود در خون گفته می‌شود که مقداری از آن به طور طبیعی توسط کبد تولید می‌شود و بقیه آن از طریق انباشت کالری‌های مازاد بدن به دست می‌آید. در واقع  هر چه فرد کالری بیشتری دریافت کند، احتمال آن که سطح تری گلیسیرید خون او افزایش پیدا کند، بیشتر است. افزایش سطح تری گلیسیرید خون، بیش از ۲۰۰ ملی‌گرم بر دسی‌لیتر، باعث تنگ شدن سرخرگ‌ها شده و خطر ابتلا به سکته قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد.

خوشبختانه روش‌های زیادی مانند ورزش‌کردن، کاهش مصرف الکل، حذف قند و کربوهیدرات‌های تصفیه شده از رژیم غذایی می‌تواند به بهبود سطح تری گلیسیرید خون کمک کند. گاهی اوقات این روش‌ها تغییر چندانی به وجود نمی‌آورد، در این صورت پزشکان برای کاهش سطح تری گلیسیرید داروهایی برای بیمار تجویز می‌کنند. در حال حاضر دو نوع دارو برای کاهش سطح تری گلیسیرید وجود دارد که هر دو حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است.

یکی از داروها دارای اسید چرب "ایکوزاپنتاییک" (EPA) و داروی دیگر ترکیبی از EPA و اسید چرب دیگری به نام "دوکوزاهگزانوئیک" (DHA) است. گروهی از محققان دانشگاه "Arizon" در آمریکا با بررسی ۱۷ آزمایش بالینی متوجه شدند مصرف روزانه چهار گرم از این داروها، سطح تری گلیسیرید را که بین ۲۰۰ تا ۴۹۹ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر است، حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد. این شیوه برای اکثریت افرادی که تری گلیسیرید بالا دارند موثر واقع شده است؛ مصرف این دارو همراه با داروی استاتین، سطح کلسترول خون را نیز کاهش می‌دهد.

به گفته محققان افرادی که سطح تری‌گلیسیرید خون آن‌ها بسیار بالا است و تنها دارویی که دارای  اسید چرب EPA است را به همراه داروی استاتین مصرف می‌کنند، ۲۵ درصد کمتر از سایرین به مشکلات عمده قلبی عروقی مانند سکته قلبی و مغزی مبتلا می‌شوند.

نتایج این مطالعه در مجله Circulation منتشر شده است.

کد خبر 387026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.