الگوی کشت، اجبار کشاورز به کاشت نیست

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی اصفهان گفت: الگوی کشت با در نظر گرفتن پارامتر های مختلف، به کشاورز توصیه می­کند که کاشت چه محصولی به نفع اوست اما اجبار به کاشت نیست.  

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصغر رستمی در جلسه شورای اسلامی استان اصفهان اظهار کرد: برای بررسی الگوی کشت پارامتر های مختلفی مثل پتانسیل های شهرستانی، بخشی، روستایی و مزرعه­ای بررسی می­شود و با امکانات موجود تعریف می­ کنیم که شرایط آب و هوایی، خاک منطقه و آب موجود به چه شکل است و براساس آن الگویی را به کشاورزان ارائه می­ دهیم. هرچند که خشکسالی ها باعث شده است برنامه ریزی ها در چند بخش با مشکل مواجه شود. این در شرایطی است که اگر اجبار به کاشت برای کشاورزان تعریف کنیم، متاسفانه کشاورزان تبعیت نمی­ کنند.

وی اظهار کرد: خرید تضمینی دولت زمانی انجام می­ شود که قیمت محصول در بازار پایین ­تر از قیمت تضمینی شود که طبیعتاً این قیمت به نفع کشاورزان نخواهد بود. برای مثال پیازی که پیش از عید بالای ۱۰ هزار تومان بوده است، قیمت خرید تضمینی آن در حال حاضر حدود ۴۰۰ تومان است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: مدتی بود مطالب آموزشی در خصوص کشاورزی در صدا و سیما کم رنگ شده بود اما اخیراً با امضای تفاهم نامه ­ای با سازمان صدا وسیما، مجدداً مطالب آموزشی ما در قالب برنامه های مختلف روی آنتن می­ رود.

رستمی تصریح کرد: دولت مصمم است که تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی را نوسازی کند و در این راستا ۸۵ درصد از هزینه اجرای شبکه های آبیاری تحت فشار را به صورت تسهیلات بلاعوض پرداخت می­ کند و در باقی موارد کشاورزان برای دریافت تسهیلات بانکی باید وثایق لازم را تهیه و ارائه دهند.

وی با اشاره به کاهش بوروکراسی های اداری و استعلامات در خصوص احداث گلخانه خاطرنشان کرد: بخش اعظم استعلام ها توسط دستور مستقیم وزیر جهاد کشاورزی حذف شده است، اما در مواردی بانک ­ها برای پرداخت تسهیلات به کشاورزان باید از سوددهی فعالیت آنان مطمئن شوند و در این موارد کشاورزان باید نسبت به فراهم بودن شرایط به بانک ها تضمین ارائه کنند که البته این مورد هم طی جلساتی با رییس بانک کشاورزی، تعدیل شده است. کشاورزان باید توجه کنند که ضمن حذف استعلامات، توصیه های سازمان را جدی بگیرند و در مناطق آلوده و دور از خطوط گاز، اقدام به احداث گلخانه نکنند.

کد خبر 387018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.