مردم بر این باورند که صدا و سیما به جناح اصولگرایی تمایل بیشتری دارد

استاد روابط بین الملل دانشگاه آزاد شهرضا گفت: با وجود تاکید صدا و سیما بر فراجناحی بودن خود، گمان مردم بر این است که این سازمان به جناح اصولگرایی تمایل بیشتری نشان می دهد.

بشیر اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: به طور کلی ظهور جناح بندی‌های سیاسی در ایران بعد از خرداد ۷۶ جنبه بارزی به خود گرفت؛ هر چند این مقوله تا پیش از آن تاریخ نیز به گونه‌ای کم رنگ تر وجود داشت.

وی ادامه داد: در واقع جمهوری اسلامی از بدو تأسیس یک نظام سیاسی متکثر و چند بعدی امکان فعالیت جناح‌های سیاسی مختلف در آن بوده که این موضوع از سال ۷۶ تا کنون بروز بیشتری داشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد شهرضا افزود: در میان جناح بندی‌های موجود، گمان عمومی بر این است که صدا و سیما به جناح اصولگرایی تمایل بیشتری نشان می‌دهد. اگر چه این سازمان همواره بر فراجناحی بودن خود تاکید داشته است، اما در کل می‌توان خرداد ۱۳۷۶ را نقطه عطف روشن شدن مواضع سیاسی صدا و سیما قلمداد کرد.

اسماعیلی در رابطه با عدم اعتماد مردم به رسانه ملی تصریح کرد: یک روند عام جهانی مبنی بر بی اعتمادی به رسانه‌های خبری در حال تکوین است. چنانچه به طور نمونه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد درصد اعتماد مردم آمریکا به سی ان ان نسبت به سال‌های گذشته افت محسوسی داشته است.

وی اضافه کرد: به اعتقاد من، به غیر از بخش‌های خبری، آنچه باعث ریزش اعتبار رسانه ملی و سلب اعتماد عمومی از آن شده است، بیش از آنکه جناحی باشد، به عملکرد ساختاری آن بر می‌گردد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در حال حاضر اسپانسر محوری در سازمان صدا وسیما بیداد می‌کند و در صورتی که هزینه یک برنامه تأمین شده باشد، محتوای آن در درجه دوم اهمیت قرار خواهد گرفت.

اسماعیلی ادامه داد: آفت دیگر موجود در سازمان، باند بازی و وجود مافیاهای برنامه ساز است که تولیدات را به ورطه تکرار و بی مایگی کشانده‌اند. به نظر بنده آسیب این موارد به صدا و سیما به مراتب از دیدگاه جناحی مخرب‌تر است.

وی در رابطه با پروژه‌های اخیر صدا و سیما نظیر گاندو و ارتباط آنها با تک جناحی بودن این سازمان متذکر شد: در پروژه گاندو آنچه شایسته تقدیر است، توجه دادن گسترده افکار عمومی به برنامه‌های جاسوسی علیه امنیت ملی ایران و ماهیت بعضی از اتباع بیگانه یا دو تابعیتی‌ها که در قالب فعالان اجتماعی و فرهنگی در ایران جاسوسی می‌کنند، است.

استاد روابط بین الملل دانشگاه شهرضا اضافه کرد: لیکن اشارات و کنایات به جناح‌های خاص و بعضی از افراد در جایگاهی که آنها قادر به پاسخگویی و دفاع از خود نیستند، نمی‌تواند در خور یک رسانه ملی باشد. همانطور که مقام معظم رهبری نیز در پاسخ گلایه آقای ظریف نسبت به این سریال فرموده بودند: "من مطلقاً راضی نیستم که به شما کمترین اهانتی بشود…".

اسماعیلی اظهار کرد: بنابراین رسانه ملی بایستی خواست و رضایت تمامی گرایشات سیاسی را در نظر داشته باشد تا این برداشت که این سازمان به جناح خاصی تمایل دارد رفته رفته اصلاح شود، این امر می‌تواند در تقویت این رسانه، رویگردانی عمومی از رسانه‌های خارجی و افزایش وفاق و انسجام ملی مؤثر واقع شود.

وی در رابطه با سایر پروژه‌های صدا و سیما تصریح کرد: اخیراً مستندی تحت عنوان "قدیس" راجع به احمد شاملو پخش شد که هدف آن نه نقد هنری این شاعر بلکه تخریب وجهه وی بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرضا خاطرنشان کرد: متأسفانه از این نمونه‌ها فراوان است که امیدواریم در آینده شاهد تحولات ساختاری در نگرش مسئولان صدا و سیما نسبت به تولیدات و خروجی این رسانه باشیم.

کد خبر 387013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.