۴۰ درصد مردم ایران کبد چرب دارند/ پنج ماده مفید در درمان مشکلات گوارشی

مصرف آنتی‌بیوتیک ‌و احتمال افزایش رماتیسم مفصلی، کشف دشمنان ناشناخته دندان، ابتلا ۴۰ مردم ایران به کبد چرب، امید تازه برای درمان سرطان کشنده مغز در کودکان و پنج ماده مفید در درمان مشکلات گوارشی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا، یک تیم تحقیقاتی بین المللی به روش منحصر بفردی برای درمان سرطان کشنده مغز در کودکان ‌دست پیدا کردند. گروهی ‌از محققان ‌بین المللی به سرپرستی متخصصان علوم پزشکی ‌در آمریکا به روشی جدید دست پیدا کردند که می‌تواند در روند مقابله با نوع درمان‌ناپذیر سرطان مغز در کودکان موفقیت‌آمیز باشد.

به گفته محققان در این روش منحصر، فرایند سلولی که به گلیومای پونتین منتشره ذاتی (DIPG) کمک می‌کند، مختل می‌شود.
گلیومای پونتین منتشره ذاتی نوعی تومور بسیار تهاجمی و غیر ‌قابل جراحی است که در ساقه مغز رشد می‌کند. این نوع سرطان بیشتر در کودکان کمتر از ۱۰ سال مشاهده می‌شود و بیمار پس از تشخیص بیش از یک سال عمر نمی‌کند.

محققان ‌در مطالعات پیشین خود به نوعی جهش ژنتیکی موسوم به PPM۱D پی بردند که در پیشرفت این بیماری نقش دارد. اقدامات پیشین برای هدف قرار دادن مستقیم این جهش ژنتیکی و کنترل گلیومای پونتین منتشره ذاتی بیهوده بوده‌ است.

در این بررسی ‌جدید محققان در فرایندِ متابولیکِ ایجاد NAD (متابولیت ضروری برای حیات تمامی سلول‌ها) نوعی آسیب‌پذیری مشاهده کردند. به گفته این تیم تحقیقاتی روش جدید در مقابله با تومورهای سرطانی بسیار شگفت‌آور است. ژن‌ جهش‌یافته PPM۱D شرایطی را برای از بین رفتن خود فراهم می‌سازد.

محققان دریافتند PPM۱D جهش‌یافته، ژن موسوم به NAPRT را که در تولید متابولیت NAD کلیدی است خاموش می‌سازد. زمانیکه NAPRT در دسترس نباشد، سلول به پروتئین دیگری تبدیل می‌شود که برای تولید NAD ضروری است و NAMPT نامیده می‌شود. بنابراین با مصرف داروهایی که تولید NAMPT را متوقف می‌سازند می‌توان سلول‌های سرطانی با جهش PPM۱D را از بین برد.

مصرف آنتی‌بیوتیک احتمال رماتیسم مفصلی را افزایش می‌دهد

مطالعات محققان دانشگاه کیل در انگلیس نشان می‌دهد مصرف آنتی‌بیوتیک خطر بروز آرتریت روماتوئید (رماتیسم مفصلی) را تا ۶۰ درصد افزایش می‌دهد.

آرتریت (التهاب مفاصل) به التهاب دردناک در ناحیه مفاصل گفته می‌شود که یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی است که افراد به مرور زمان و با گذشت سن با آن مواجه می‌شوند.

استئوآرتریت (آرتروز)، آرتریت روماتوئید (رماتیسم مفصلی)، آرتریت عفونی، ورم مفاصل پسوریاتیک و نقرس، پنج گروه عمده آرتریت محسوب می‌شوند. آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی مزمن و شایع است. مطالعات اخیر محققان دانشگاه کیل نشان می‌دهد مصرف آنتی‌بیوتیک با افزایش خطر ابتلا به این بیماری مرتبط است.

این مطالعه با بررسی سوابق پزشکی بیماران نشان می‌دهد احتمال بروز روماتیسم مفصلی در افرادی که آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند ۶۰ درصد بیشتر از افرادی است که از این گروه دارویی استفاده نمی‌کنند. بر اساس این مطالعه آنتی‌بیوتیک میکروبیوم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و از این طریق در افزایش احتمال بروز روماتیسم نقش دارد. نتایج این مطالعه هشدار دیگری بر مصرف آنتی‌بیوتیک است و تاکید دارد که باید از مصرف خودسرانه این دارو پرهیز شود. از طرفی به پزشکان توصیه می‌شود که فقط در مواقع حاد و در صورت بروز عفونت‌های شدید، آنتی‌بیوتیک تجویز کنند. نتایج این مطالعه در نشریه BMC Medicine منتشر شده است.

پنج ماده مفید در درمان مشکلات گوارشی

برخی از مواد غذایی طبیعی‌در درمان مشکلات گوارشی و عملکرد هرچه بهتر این اندام بدن کمک می‌کند.

مشکلات گوارشی یکی از رایج‌ترین مسائلی است که اغلب افراد کم و بیش با آن مواجه هستند اما برخی مکمل‌های غذایی می‌توانند فرآیند هضم و جذب مواد غذایی را بهبود ببخشند در ادامه بخشی از مهمترین مکمل‌هایی که به بهبود فرآیند گوارش کمک می‌کنند مرور می‌کنیم.

پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها نوع خاصی از میکروارگانیسم‌های مفید برای بدن هستند که به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کنند این مکمل‌های غذایی در درمان بیماری‌های گوارشی و جذب دخیل هستند.

برخی از انواع پروبیوتیک‌ها به درمان اسهال و در برخی مشکلات گوارشی دیگر کمک می‌کنند؛ پروبیوتیک‌ها را می‌توان از طریق شیر یا ماست دریافت کرد.

زنجبیل

زنجبیل نوعی ادویه و داروی گیاهی آسیایی است که به درمان معده درد کمک می‌کند در شرق از این دارو برای درمان حالت تهوع خانم‌ها دردوران بارداری استفاده می‌کنند؛ این داروی گیاهی به عنوان یک پودر یا کپسول مورد استفاده قرار می‌گیرد و مصرف روزانه ۱ تا ۲ گرم از آن برای هر فرد مفید است.

آرتیشو

برگ آرتیشو به بهبود علائم مشکلات گوارشی می‌کند و مصرف روزانه آن ضمن آن که حالت تهوع و نفخ معده را از بین می‌برد؛ در تسکین دردهای شکمی هم موثر است البته این خوراکی می‌تواند واکنش‌های آلرژیکی داشته باشد که به دلیل وجود گرده‌های آن است.

چای بابونه

چای بابونه کارکردهای مختلفی دارد و یکی از مهمترین تأثیرات این چای را می‌توان در درمان بیماری‌های گوارشی و تسکین معده درد، کولیت روده و بهبود حالت تهوع دانست.

این نوشیدنی گیاهی به رفع نگرانی و بی‌خوابی هم کمک می‌کند البته ممکن است واکنش‌های آلرژیکی در بدن ایجاد کند بنابراین توصیه می‌شود تا قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

گلوتامین

گلوتامین ماده‌ای است که به طور طبیعی در بدن یافت می‌شود و به بهبود عملکرد دستگاه گوارشی کمک می‌کند برخی محققان معتقدند مکمل‌های گلوتامین به بهبود اسهال و حتی استرس کمک می‌کند این مکمل همچنین به جذب هرچه بیشتر مواد غذایی کمک می‌کند چرا که باکتری‌های غیرمفید دستگاه گوارش را از بین می‌برند.

 ۴۰  درصد مردم ایران کبد چرب دارند

فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به افزایش مبتلایان به بیماری کبد چرب در کشور اظهار کرد: بی تحرکی، تغذیه ناسالم و مصرف دخانیات بسیاری از بیماری های گوارشی را موجب می شود.
موید علویان با تاکید به رشد آمار بیماری‌های گوارشی در کشور، گفت: متاسفانه حدود ۴۰ درصد مردم کشور درگیر بیماری کبد چرب هستند.
وی با بیان اینکه کودکان نیز با توجه به تغییر سبک زندگی از بیماری کبد رنج می‌برند، افزود: در حال حاضر در حدود ۱۰ درصد کودکان درگیر بیماری کبد چرب شده اند.
علویان با  بیان اینکه اینکه تغذیه نامناسب، کم تحرکی، چاقی و استفاده از روغن‌های غیر استاندارد از عوامل ایجاد بیماری‌های گوارشی از جمله کبد چرب است، گفت: مصرف زیاد مواد قندی، غذاهای آماده رستورانی نیز این بیماری را تشدید کرده است.
وی تصریح کرد: استرس نیز می‌تواند باعث ایجاد اختلال در عملکرد کبد شود، دیابت نیز می‌تواند بیماری کبد چرب را تشدید کند.
فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه مصرف دخانیات و الکل به بیماری کبد چرب می انجامد، ادامه داد: فردی که کبد چرب دارد مستعد دیابت، بیماری‌های قلبی و سکته مغزی است از این رو اصلاح سبک زندگی لازم است.

دشمنان ناشناخته دندان را بشناسید

بسیاری از مواد غذایی معمولی که جزئی از رژیم غذایی روزانه‌ ما هستند و علاقه‌ی زیادی به خوردن آن‌ها داریم، در حقیقت برای سلامت دندان‌های ما بسیار مضر هستند.

بسیاری از مواد غذایی معمولی که جزئی از رژیم غذایی روزانه‌ ما هستند و علاقه‌ی زیادی به خوردن آن‌ها داریم، در حقیقت برای سلامت دندان‌های ما بسیار مضر هستند.

در ادامه به مواد غذایی‌ می‌پردازیم که دندانپزشکان به خاطر ضرر زیادی که این مواد برای سلامت دهان و دندان دارند، آن‌ها را کمتر مصرف می‌کنند.
پاپکورن
حتماً برایتان پیش آمده وقتی که با لذت مشغول خوردن پاپکورن بودید، با یکی از آن دانه‌های سفت ذرت غافلگیر شدید و حتی نگران شدید که شاید دندانتان شکسته باشد.

در واقع همین دانه‌های باز نشده‌ پاپکورن عامل بسیاری از شکستگی‌های دندانی هستند.

علاوه بر این، پوسته‌های ذرت‌ها هم لای دندان‌ها گیر می‌کنند و موجب اذیت لثه‌ها می‌شوند.

نوشیدنی‌های قهوقهوه

دلچسب بودن طعم قهوه و نوشیدنی‌هایی که با آن تهیه می‌شوند بر کسی پوشیده نیست، اما همان نوشیدنی‌های شیرینی که از خوردن آن‌ها لذت می‌برید، کابوس دندان‌هایتان هستند.

مصرف پیوسته‌ شیر و قند در یک بازه‌ یک ساعته یا بیشتر، کار بزاق دهان را برای مقابله با قند و اسیدی که از باکتری‌های درون دهان ما تولید می‌شود، سخت می‌کند.

بزاق دهان، مهم‌ترین محافظ دندان‌ها است، اما قند زیادی که با هر جرعه از یک نوشیدنی شیرین وارد دهان می‌شود، به مرور غده‌های تولید کننده‌ بزاق دهان را بی اثر می‌کند.

میوه‌های خشک

میوه‌های خشک بسیار پرطرفدار و لذیذ هستند و میان وعده‌ سالمی به نظر می‌رسند، اما حقیقت این است که این ماده‌ غذایی برای دندان‌ها به شدت مضر است.

میوه‌های خشک علاوه بر قند زیادی که دارند، بسیار چسبنده هستند و در شیارهای دندان‌های آسیاب باقی می‌مانند و باعث پوسیده شدن آن‌ها می‌شوند.

تخمه

تخمه‌های خوشمزه پای ثابت بسیاری از لحظات مفرح ما هستند، اما اگر دندان‌هایتان را دوست دارید خوردن تخمه را کنار بگذارید.

از آنجایی که برای خوردن تخمه باید پوست آن‌ها را با دندان‌های جلویی خود بشکنید، همین خوردنی خوشمزه می‌تواند باعث شکسته شدن لبه‌ دندان‌های جلویی‌تان شود.

آب گرم و لیموترش

اگر در مورد خواص نوشیدن آب گرم و لیموترش شنیده‌اید و به خاطر سلامتی بدنتان هر روز آن را می‌خورید، بهتر است دیگر این کار را انجام ندهید، چون دندانپزشکان خبرهای بدی برای مینای دندان‌های‌تان دارند.

خاصیت اسیدی لیموترش باعث فرسوده شدن مینای دندان و درنتیجه فرسایش دندان‌ها می‌شود.

قرارگیری مکرر و پی در پی در معرض نوشیدنی‌ها و مواد غذایی اسیدی می‌تواند مینای دندان را از بین ببرد.

بعد از آن، لایه زیرین دندان بیرون می‌آید که به آن عاج دندان گفته می‌شود و زردتر از مینای دندان و بسیار حساس است.

یخ

اگر از آن دست افرادی هستید که از جویدن یخ لذت می‌برند، باید این عادت مخرب را ترک کنید.

یخ برای دندان‌ها بیش از حد سفت است و باعث شکستگی‌های تنشی (شکستگی ناکامل و ترک‌های کوچک) در دندان می‌شود.
حتی ممکن است تکه‌ای از دندان را بشکند.

نوشیدنی‌های انرژی زا

نوشیدنی‌های انرژی زا به شدت اسیدی هستند و pH پایین و قند زیادی دارند.

بعد از خوردن چنین نوشیدنی‌هایی، یک لایه از آن‌ها روی تمام دندان‌ها باقی می‌مانند و روی همهی آن‌ها به یک اندازه تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین شما می‌مانید و دهانی که همه دندان‌های درونش پوسیده‌اند.

نوشیدنی‌های ورزشی

نوشیدنی‌های ورزشی برای تأمین دوباره آب از دست رفته و مواد مغذی و الکترولیت‌های مورد نیاز بدن ورزشکارها تولید شدند.

با این حال، قند بسیار زیاد این نوشیدنی‌ها، فواید آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده است.

قندهای مایع باعث بروز پوسیدگی در نقاطی از دندان‌ها می‌شوند که دسترسی به آن‌ها دشوار است و اگر زمانی که دهان خشک است وارد آن شوند، مضرات آن‌ها بیشتر هم می‌شود.

برای تأمین آب از دست رفته بدن خود، هیچ نوشیدنی بهتر و سالم‌تر از آب ساده نیست.

کمپوت میوه

کمپوت میوه به دلیل اینکه از تکه‌های میوه تهیه می‌شود، میان وعده سالمی به نظر می‌رسد.

گرچه میوه ماده‌ غذایی سالمی است، اما میوه‌ کنسرو شده در اغلب بسیار ناسالم است.

میوه‌ای که با مقدار زیادی شکر آماده شده و درون شربت قرار گرفته، مضرات آن دست کمی از آبنبات ندارد.

نوشیدنی‌های گازدار

تحقیقات علمی نشان داده است مصرف نوشیدنی‌های کربناته مثل نوشابه‌ها و آب میوه‌های گازدار می‌تواند به مینای دندان آسیب بزند.

پاستیل

پاستیل شاید یکی از پرطرفدارترین تنقلات دنیا باشد، اما باید از خوردن پاستیل و تمامی خوراکی‌های شبیه به آن پرهیز کنید، چون باعث تخریب دندان می‌شوند.

پاستیل به تمامی قسمت‌های دندان می‌چسبد و دندان‌ها هر چه به مدت طولانی‌تری با مواد قندی در تماس باشد، اسید بیشتری از باکتری‌های عامل پوسیدگی تولید می‌شود.

شیرینی‌های گرانولا

شیرینی‌های گرانولا شاید سرشار از فیبر و مواد معدنی باشند، اما برای سلامت دهان و دندان بسیار مضر و ناسالم هستند.

این شیرینی‌ها قند بسیار زیادی دارند و به همین دلیل برای دندان‌ها بسیار مضر هستند.

بعضی از این شیرینی‌ها دولایه و بسیار سفت هستند، در نتیجه، علاوه بر ضرری که به خاطر قند زیادشان برای مینای دندان دارند، ممکن است باعث شکستن دندان‌ها هم شوند.

کد خبر 387011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.