به ناچار بایستی فریاد زد

نماینده شهرستان فریدن در شورای اسلامی استان اصفهان گفت: زبانم سرخ نیست، اما مشکلات و گرفتاری‌ها لرزه‌ای به جانم انداخته که به ناچار باید فریاد زد و این مشکلات را منعکس کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد صالحی ظهر امروز (شنبه) در اجلاسیه شورای اسلامی استان اصفهان اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در دیداری که با اعضای هیئت دولت در سال جاری داشتند، فرمودند که  دوسال بیشتر فرصت ندارید، حاشیه‌ها را رها کنید و به امور زیربنایی بپردازید، کشور ایران با ۱۴.۴۶ درصد از مساحت خود، ۲۲ میلیون هکتار اراضی قابل کشت آبی دیمی دارد و از این نظر در رتبه ۱۶ جهان قرار دارد. ۵.۹ میلیون هزار هکتار اراضی آبی، ۸.۶ میلیون هزار هکتار اراضی دیم، ۱.۷ میلیون هزار هکتار باغ ۶.۱ هزار هکتار کشت گلخانه‌ای با تولید سالانه ۱۲۲ میلیون تن محصولات کشاورزی در جهان است.

وی اظهار کرد: در بحث دامداری جمعاً دام سبک ۶۴ میلیون و دام سنگین هشت میلیون،  شتر ۱۰۸ هزار نفر و جمع کل دام سبک و سنگین در کشور ۸۵ میلیون راس است. در خصوص مرغ و طیور ۲۱۵۰۰ واحد مرغ داری در کشور تولید مرغ در کشور ۲.۳ میلیون تن و مصرف داخلی ۲ میلیون تن است و البته ۸۲۰۰ واحد تعطیل شده است چرا در سال ۹۷ مرغ داران ۷۰۰ میلیارد تومان ضرر کرده اند و این تعطیلی با سرعت زیاد ادامه دارد.

نماینده شهرستان فریدن در خصوص اقدامات جهاد کشاورزی گفت: اقدامات قابل توجه جهاد کشاورزی در خودکفایی گندم، شکر، مرغ، تخم مرغ و لبنیات و بیش از ۲ میلیون از اراضی کشاورزی تحت سامانه آبیاری قرار گرفته و یک میلیون هکتار نیز زهکشی شده است. مراتع نیز از ۱۷۰ هزار هکتار به ۶.۵ میلیون هزار هکتار افزایش یافته است.

صالحی پیرامون چالش‌های پیش رو و فرصت‌ها و مشکلات کشاورزی ادامه داد: طبق اعلام فائو، ایران در زمینه تولید ۳۵ محصول کشاورزی رتبه اول تا نهم جهان را دارد؛ رتبه اول تولید کننده پسته، دومین تولید کننده صیفی جات و سومین تولید کننده خرما در جهان. ایران با ۱۶ نوع آب و هوا، رتبه اول تنوع آب و هوایی را در جهان دارد. باتوجه به این آمار، تولید محصولات ما باید از میزان فعلی فراتر رود. برای مثال ایران بیش از ۱۶ میلیون هکتار اراضی زراعی دارد اما صادرات محصولات کشاورزی ما تنها پنج میلیارد دلار در سال است، ولی کشور هلند دو سوم استان خوزستان  است و فقط ۹۶ هزار هکتار اراضی دارد، یعنی کمتر از یک درصد از اراضی ایران، ولی سالانه ۸۰ میلیارد دلار صادرات کشاورزی دارد، یعنی ۱۶ برابر ایران. باید دید مشکل کجاست که کشاورزی ما در ایران دارای بحران است.

جهاد کشاورزی برنامه ­ای در سطح کشور ندارد

وی اذعان کرد: یکی از این مشکلات، سردرگمی کشاورز در خصوص آینده خویش است و اینکه آیا سال بعد قادر به تامین هزینه کشاورزی خودش هست یا خیر. هیچ کدام از کشاورزان نمی‌­دانند آینده محصولاتشان چه خواهد شد. کشاورزان غرب استان اصفهان نیز هیچ خیری از کشاورزی ندیده‌اند چرا که دولت و جهاد کشاورزی هیچ گونه برنامه مدونی در این خصوص ندارند.

صالحی ادامه داد: وقتی کشاورزان به شدت ضرر و زیان می‌بینند هیچ گونه حمایتی از آنها نمی­‌شود. دلال بازی مشکل بزرگی برای کشاورزان است؛ به عنوان مثال پیاز در اسفند و فروردین به قیمت هر کیلو ۱۵ هزار تومان خرید و فروش می­‌شد، اما حالا که فصل برداشت پیازکاران ماست قیمت آن ۷۰۰ تومان است! به عبارتی ۱۵۰۰ درصد تفاوت. چه کسی باید این موارد را برنامه ریزی کند؟ متاسفانه جهاد کشاورزی هیچ برنامه‌ای در سطح کشور ندارد و نمی­‌دانند فردا به عرش هستند یا به فرش. ما امسال ۱.۵ میلیون تن برداشت پیاز داریم ولی متاسفانه با این روند بازار، کشاورزان ما متضرر می­‌شوند. خدا پدر مسئولان عراقی را بیامرز که چند روز گذشته تعرفه واردات محصولات کشاورزی ایران را برداشتند و کشاورزان ما توانستند استفاده کنند چرا که هر کیلو پیاز هزار تومان هزینه برداشته است و فروش آن زیر این قیمت منطقی نیست.

نماینده اصفهان در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: مسئله بعدی ادوات کشاورزی است، در کشور ما ۵۵۵ هزار تراکتور در کشور وجود دارد که از این تعداد ۴۰۰ هزار دستگاه آن فرسوده است. سهم استان اصفهان از این میزان ۲۰ هزار تراکتور و سهم شهرستان فریدن از این تعداد چهار هزار تراکتور است. تراکتورهای فرسوده سه برابر گازوئیل مصرف می­‌کنند و هم به اقتصاد ملی ضربه می‌زنند و هم کشاورزان را متضرر می‌کنند. سازمان جهاد کشاورزی هر ساله ۱۰ تراکتور می‌دهد. با این روند چند سال طول می‌کشد تا کل تراکتور ها تعویض شوند؟

دست به دامان صنایع دفاع شوید!

صالحی ادامه داد: هر حلقه لاستیک تراکتور سه میلیون تومان است، این در حالی است که تراکتور تنها دستگاهی است لاستیک حواله‌­ای دولتی ندارد. این در حالی است در کشورهای اروپایی و غربی دستگاهی به نام "کمبینات" تولید شده است که هم زمان پنج کار انجام می­‌دهد ولی کشاورز بیچاره ما مجبور است برای انجام این پنج کار، با تراکتور فرسوده خود پنج بار زمین کشاورزی است را طی کند. اگر جهاد کشاورزی قادر به تولید این دستگاه نیست، دست به دامان صنایع دفاع شود تا حداقل یک عدد از آن را بتواند تولید کند.

وی اظهار کرد: چندین سال است که دولت در جهت توزیع کود و سم هیچ حمایتی از کشاورزان نکرده است. برای نمونه امسال یک کیلو کود فسفات توزیع نشده است، در حالی که در بازار آزاد به وفور به قیمت هرکیسه ۱۸۰ هزار تومان موجود است. اگر هست چرا دولت به کشاورز نمی­‌دهد، اگر نیست چرا در بازار آزار با این قیمت بالا به فروش می­‌رسد؟

چرا محصولات اصفهان استراتژیک نیست؟

نماینده فریدن در شورای اسلامی استان اصفهان با اشاره به مسئله خرید تضمینی توسط دولت گفت: مسئله بعدی مشکل خرید تضمیمی است. بسیار گفته می­‌شود برنج استراتژیک است، چای استراتژیک است، اما چرا سیب زمینی استراتژیک نیست؟ چرا پیاز استراتژیک نیست؟ چرا محصولات کشاورزی استان اصفهان هیچ کدام استراتژیک نیست؟ چرا استان های دیگر توانسته‌اند محصولات خود را استراتژیک کنند و از طرف دولت مشمول خرید تضمینی شوند، اما کشاورزان اصفهانی از این مسئله محروم مانده‌اند؟

آمار دروغ اعلام می ­کنند

صالحی خاطرنشان کرد: سرانه گوشت قرمز تا حدود یک سال قبل ۳۳ گرم در روز و در سال ۱۲ کیلوگرم بوده است اما سرانه گوشت از زمانی که قیمت گوشت به کیلویی ۱۰۰ هزار تومان رسیده است، به چهار کیلوگرم در سال رسیده، یعنی روزانه ۱۰ گرم گوشت سرانه مصرف هر ایرانی است. به عبارتی مصرف گوشت طی یک سال، یک سوم شده است، این در حالی است که در کشورهای نیوزلند و آرژانتین سرانه مصرف گوشت ۲۰۰ کیلوگرم به طور سالیانه، در کشورهای آمریکایی ۷۰ کیلوگرم، اروپا ۴۵ کیلوگرم و ترکیه ۲۷ کیلوگرم است. با این سرانه مصرف گوشت در کشور ما، کودکانی که در سن رشد هستند چطور باید زندگی کنند؟ چطور باید تغذیه کنند تا سالم باشند؟ سرانه مصرف لبنیات در اروپا ۳۶۰ کیلوگرم در سال، در پاکستان ۱۶۰ کیلوگرم و در ایران ۱۶ کیلوگرم است. این در حالی است که مصرف سرانه شیر در سال ۸۵، حدود ۶۶ کیلوگرم بوده است. باید از مردم خجالت بکشیم. از طرفی در آمار ها به دروغ اعلام می‌کنند سرانه مصرف ۱۱۰ کیلوگرم است که صحیح نیست.

وی با اشاره به مسئله اختلاف سن بازنشستگی برای کشاورزان یادآور شد: چرا کشاورز ما باید با سن ۶۵ سالگی بازنشسته شود؟ چرا سایر کارمندان اداری و کارگران ساختمانی با سن ۶۰ سال بازنشسته می‌­شوند اما کشاورزان باید در سن ۶۵ سالگی بازنشسته شوند؟ کارشان راحت تر است یا رفاه بیشتری دارند؟

کشاورزان حمال بانک کشاورزی شده ­اند

نماینده فریدن در شورای اسلامی شهرستان اصفهان اظهار کرد: سود تسهیلات بانک کشاورزی به قدری بالاست که کشاورزان عملاً تبدیل به حمال این بانک شده‌اند و هرچه در می‌آورند باید بابت طلب خود نسبت به این بانک پرداخت کنند. کشاورزان ما مثل بولدوزر مشغول کار و فعالیت هستند اما سود فعالیت‌های آنان را واسطه گران و دلالان می‌برند. چرا؟ چون دولت هیچ برنامه‌ای ندارد، هیچ انبار گردانی و هیچ خریدی ندارد.

کد خبر 387007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.