افتتاح و گلنگ‌زنی ۲۲  پروژه آب و برق تا پایان امسال

وزیر نیرو با بیان اینکه تا پایان سال جاری، طرح‌های بخش آب و برق با حدود ۷۶ هزار میلیارد تومان افتتاح یا کلنگ‌زنی میشود،گفت: عملیات اجرایی ۲۲ پروژه جدید در صنعت آب و برق از جمله هشت نیروگاه حرارتی، پنج تصفیه‌خانه بزرگ فاضلاب و سه تصفیه‌خانه بزرگ آب با اعتباری بالغ بر ۴۳ میلیارد تومان آغاز خواهد شد.

به‌گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، رضا اردکانیان صبح امروز شنبه اظهار کرد: در عین حال که امسال تابستانی نسبتا گرم و گسترده را پشت سر گذاشتیم، وضعیت تامین برق در کشور به خوبی مدیریت شد و آن هم به این دلیل بود که در ۱۲ استان کشور توانستیم ۱۵ واحد نیروگاهی را با ظرفیت حدود سه هزار و ۸۰۰ مگاوات وارد مدار کنیم.

وی افزود: البته هدف‌گذاری ما حدود پنج هزار مگاوات ظرفیت بود اما به دلیل محدودیت‌های ارزی امکان افزایش بیش از این میزان وجود نداشت و مابه التفاوت آن را از نیروگاه‌های برق آبی استفاده کردیم که به لطف خدا به دلیل بارش های خوبی که امسال داشتیم این امکان فراهم شد.

وزیر نیرو گفت: برای اولین بار در طول تاریخ صنعت برق توانستیم از طریق اجرای ۱۱ برنامه مدیریت مصرف، حدود سه هزار و ۸۰۰ مگاوات را در اوج زمان بار، صرفه‌جویی کنیم.

اردکانیان با بیان اینکه مجموع برنامه‌های مدیریت مصرف امسال باعث شد رشد بار ۵.۲ درصدی ۱۰ سال گذشته که هر سال افزایش می‌یافت کنترل شود، افزود: در تابستان امسال نه تنها هیچ وقفه‌ای در فرآیند تولید پیش نیامد، بلکه در سال رونق تولید، صنعت برق توانست ۱۵۰ هزار مگاوات ساعت انرژی بیشتر را به بخش صنعت ارائه کند.

وی ادامه داد: امسال برای اولین بار بیش از ۴۰ تالاب عمده کشور حدود ۵۰ تا ۱۰۰ درصد آبگیری و مخازن آب شرب کشور به شکل بی‌سابقه‌ای از منابع آب شیرین برخوردار شد.

وزیر نیرو گفت: در پرتو این امکانات آبی که برای ما فراهم شد توانستیم طرح‌های آبی را سرعت دهیم به نحوی که در یک سال گذشته ۱۱ سد بزرگ کشور به بهره‌برداری رسید، بیش از یک میلیون مشترک آب شهری در این بازه زمانی اضافه شد و این امکان را پیدا کردیم که شش تصفیه خانه بزرگ آب و ۳۱ تصفیه خانه فاضلاب را وارد مدار بهره برداری کنیم.

اردکانیان  با اشاره به اینکه تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی فقط چهار تصفیه‌خانه فاضلاب در سطح کشور به بهره‌برداری رسیده بود، گفت: تصفیه‌خانه فاضلاب یک شاخص توسعه یافتگی است؛ به این معنا که نه تنها می‌توانیم فاضلاب را تصفیه و از آن دوباره در صنعت، فضای سبز و نظایر آن استفاده کنیم، بلکه در ارتقای بهداشت عمومی نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

وی افزود: در حال حاضر تعداد چهار تصفیه‌خانه فاضلاب پیش از انقلاب به ۲۳۰ تصفیه‌خانه فاضلاب افزایش یافته است، در یک سال گذشته تعداد ۳۱ تصفیه‌خانه وارد مدار بهره‌برداری شده و تا پایان امسال، هر هفته یک تصفیه‌خانه فاضلاب به بهره‌برداری خواهد رسید.

وزیر نیرو تصریح کرد: در یک سال گذشته حدود یک هزار و ۵۱۱ روستا با جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به شبکه آب شرب سالم و پایدار متصل شده و حدود ۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به شبکه‌های مدرن آبیاری و زهکشی مجهز شده است.

اردکانیان افزود: تا پایان امسال حدود ۲۲۷ طرح بزرگ شامل نیروگاه، سد، تصفیه‌خانه فاضلاب، تصفیه‌خانه آب، پروژه‌های شیرین سازی آب و شبکه‌های آبیاری و زهکشی در استان‌های مختلف کشور با ۳۳ هزار میلیارد تومان اعتبار افتتاح خواهد شد.

وی اضافه کرد: وزارت نیرو در سال جاری، عملیات اجرایی ۲۲ پروژه جدید در صنعت آب و برق از جمله هشت نیروگاه حرارتی، پنج تصفیه خانه بزرگ فاضلاب و سه تصفیه خانه بزرگ آب را با اعتباری بالغ بر ۴۳ میلیارد تومان آغاز خواهد کرد، در مجموع تا پایان سال ۱۳۹۸ طرح های بخش آب و برق با حدود ۷۶ هزار میلیارد تومان افتتاح یا کلنگ زنی خواهند شد که در نوع خود بی نظیر است.

کد خبر 386958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.