توسعه چاپ بافت‌های زیستی ۳ بعدی در کشور

رییس مرکز راهبردی فناوری‌های همگرای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از اقدامات این مرکز برای توسعه چاپ بافت‌های مختلف همچون پوست و استخوان خبر داد تا از ظرفیت و توانمندی نیروی نوآور و فعال در این حوزه بهره برده شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علی محمد سلطانی رییس مرکز راهبردی فناوری‌های همگرای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نتیجه فعالیت‌های انجام شده در این مرکز را ایجاد کسب و کارهای جدید دانست و بیان کرد: برای توسعه حوزه چاپگرهای زیستی سه بعدی برنامه‌های مهمی در این مرکز در حال انجام است و تیم‌های توانمندی نیز کسب و کارهایی را راه اندازی کرده‌اند. البته شرکت‌های فناور با ظرفیت بالا در حوزه ساخت چاپگرهای زیستی در کشور فعال است و از دو سال پیش نخستین گام‌ها برای تسریع در شکل‌گیری زنجیره ارزش کسب و کار در این حوزه برداشته شد. 

وی ادامه داد: در گذشته مشکلاتی همچون عدم آگاهی متخصصان حوزه مهندسی بافت و نبود این چاپگرها، توسعه آن را با مشکل مواجه کرده بود. با برنامه‌های مختلف تصمیم به حرکت در مسیر گسترش این حوزه در کشور گرفتیم. بنابراین در سال ۹۷ رویدادی برگزار شد تا موانع زیرساختی چاپ بافت‌های زیستی رفع شود. در حال حاضر نیز توسط دو شرکت دانش بنیان، محصولاتی وارد بازار شده است که با استفاده از آن‌ها مراکز تحقیقاتی و علمی نیز تجهیز شده‌اند. بنابراین حرکت برای توسعه این حوزه در کشور با اتکا به توانمندی نیروی انسانی خلاق و کارآفرین آغاز شده است.

به گفته سلطانی، اکنون در زمانی قرار گرفته‌ایم که تجربه لازم در زمینه استفاده از فناوری چاپگرهای زیستی را کسب کرده‌ایم و تیم‌هایی متشکل از متخصصان حوزه‌های مختلف در این حوزه مشغول فعالیت هستند. یکی از برنامه‌های مهم مرکز در سال جاری اقدام برای توسعه چاپ بافت‌های مختلف همچون پوست و استخوان است.

کد خبر 386948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.