طرح جدید جامع شهر اراک در "سامانه عیان" قرار می‌گیرد

سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اراک گفت: به تازگی "سامانه عیان" شهرداری اراک راه‌اندازی شده است، این سامانه با هدف اعتمادسازی اجتماعی ایجاد و تمامی اطلاعات شهرداری را در اختیار مردم قرار می‌دهد.

ابوالفضل عسگری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سامانه عیان با هدف انتشار آزاد اطلاعات و شفاف سازی خدمات شهرداری و البته احترام به حق دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات و در راستای تامین حقوق شهروندی، از اواخر فروردین ماه راه‌اندازی شده است و ظرف دو ماه سامانه در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

وی افزود: در فاز نخست اجرای این سامانه اطلاعات حوزه شهرسازی که اطلاعات بسیار مهمی بود بر روی سامانه قرار گرفت؛ موارد قابل بارگذاری در این سامانه شامل تمامی اطلاعات شهرداری، اعم از طرح جامع طرح تفضیلی، قراردادهای کلان و متوسط، اطلاعات شهرسازی، بودجه، پروژه‌های عمرانی، مناقصات، مزایده‌ها، اطلاعات مدیران، کارکنان، مشاوران، پیمانکاران، تغییر کاربری املاک و اراضی، فروش تراکم مازاد، کمیسسیون‌ها، ماموریت‌های خارجی، کانکس‌ها و بازارچه‌ها، تعرفه‌های بهای خدمات و عوارض و آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها است.

سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اراک خاطرنشان کرد: طرح تفصیلی اراک در سامانه عیان شهرداری قرار گرفته است و افراد می‌توانند با مراجعه به آن به اطلاعات ملکی خود دسترسی پیدا کرده و با توجه به ضوابط و شرایط از چگونگی انجام ساخت و ساز جدید در ملک خود با خبر شوند.

وی افزود: در این سامانه دفترچه عوارض نیز موجود است و شهروندان می‌توانند هزینه پروانه را نیز در آن جست‌وجو و مشاهده کنند.

عسگری با بیان اینکه جمع آوری اطلاعات در اداره‌های مختلف سخت است و همیشه در این خصوص مشکلاتی ایجاد می‌شود، اظهار کرد: سامانه عیان باعث می‌شود هر واحد مسئولیت شفاف سازی اطلاعات خود را برعهده بگیرد، این در حالی است که پالایش و به روزرسانی اطلاعات واحد را خود آنها باید انجام دهند و تنها نظارت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه مقرر شده در فاز دوم مصوبات شورای شهر اراک را در این سامانه قرار دهیم، ادامه داد: بخش ویژه این سامانه «ضوابط ملک شما» است که در این بخش شرایط ملک و نقشه آن قرار داده می‌شود.

سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات‌ شهرداری اراک گفت: طبق بررسی‌های به عمل آمده به دلیل اینکه شهروندان می‌توانند از قوانین ساخت و ساز به طور کامل با خبر شوند و حتی هزینه معاملات خود را برآورد کنند، در بخش‌های مختلف شهرداری سرعت به کار بخشیده که این مهم موجب رضایت مردم نیز خواهد شد.

وی با بیان اینکه افق دید شهرداری ارائه ضابطه برای هر ملک به صورت جداگانه است، افزود: مردم باید تمام جزئیات را ساخت و ساز در ملک خود را بدانند تا با علم به این موضوع اقدامات بعدی را انجام دهند.

عسگری گفت: در راستای هوشمندسازی شهر اقدامات کارشناسی بسیاری انجام شده و امروز منتظر هستیم تا طرح جدید جامع شهر اراک اعلام شود تا آن را روی سامانه قرار دهیم.

وی اظهار کرد: در فاز بعدی بازارچه‌ها و عملیات اجاره کیوسک‌ها را روی این سامانه شفاف سازی می‌کنیم تا هرکسی می‌خواهد کیوسکی را اجاره کند از جزئیات مطلع باشد و از حواشی و مشکلات همیشگی مزایده‌های واگذاری کیوسک‌ها جلوگیری شود.

سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات‌ شهرداری اراک با بیان اینکه فلسفه راه اندازی سامانه عیان، فرهنگ سازی در جامعه برای انتشار اطلاعات موجود در هر دستگاه است، چرا که مردم باید به اطلاعاتی که مربوط به آنها است، دسترسی داشته باشند و از حقوق خود مطلع شوند تا براساس آن تصمیم گیری کنند.

وی تاکید کرد: این سامانه شهرداری را نسبت به شهروندان پاسخگوتر و اعتماد شهروندان را نسبت به شهرداری بیشتر می‌کند و زمانی که مردم احساس تعلق بیشتری به شهر داشته باشند مشارکت آنها نیز در امر توسعه شهر بیشتر می‌شود.

کد خبر 386931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.