استفاده از استارت آپ‌ها در تفکیک زباله از مبدا

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز با بیان اینکه در حال حاضر سه روش تفکیک پسماند در شهر شیراز فعال است، گفت: به زودی روش چهارمی در بخش تفکیک زباله از مبدا در شهر شیراز فعال می شود و آن استفاده از استارت آپ ها است.

به گزارش ایمنا، روح الله خوشبخت در این باره اظهار کرد: این استارت آپ با انتخاب پیمانکار ظرف دو ماه آینده به بهره برداری می رسد و به چرخه بازیافت زباله های قابل تفکیک اضافه می شود. 

وی با اشاره به طبقه بندی پسماندها گفت: در قانون پنج طبقه بندی برای پسماند درنظر گرفته شده است که شامل پسماند صنعتی، کشاورزی، عادی، ویژه و عفونی است که مدیریت پسماند عادی و پسماندهای ویژه البته در بخش بی خطر برعهده شهرداری است. 

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز با بیان اینکه پسماند عادی در دو بخش نخاله ساختمانی و پسماندهای خانگی تعریف می شود، ادامه داد: در کلانشهرها تناژ پسماند ساختمانی چندین برابر پسماندهای عادی است و امروزه در شهر شیراز تناژ پسماند نخاله های ساختمانی روزانه شش هزار ۶۰۰ تن است و پسماند خانگی روزانه یک هزار و  ۱۰۰ تن است.

وی عنوان کرد: در کشور ما  به بخش پسماندهای ساختمانی کمتر پرداخته شده است، اما در شهر شیراز برنامه ویژه برای این بخش از مرحله جمع آوری تا پردازش به بحث نخاله های ساختمانی پرداخته است که تلاش شده در این بحث از ظرفیت سرمایه گذاری استفاده کنیم.

خوشبخت تصریح کرد: در بحث ذخیره سازی و تولید پسماند عادی براساس دستورالعمل وزارت کشور و طراحی شهرداری در شهر شیراز عمل می شود و از آنجایی که عمده پسماندها جز نخاله های ساختمانی است مالکان ساختمان ها موظف هستند در بخش ذخیره سازی نخاله ها از باکس هایی برای جمع آوری نخاله ها استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: در بخش جمع آوری پسماندهای نخاله های ساختمانی  به دو بخش جز و کل تقسیم می شود که در بخش پسماندهای جز شامل ساخت و ساز تا مراحل فونداسیون ساختمان است که به ازای هر ۴۰ متر زیر بنا یک پاکت در اختیار شهروندان قرار می گیرد؛ در بخش پسماندهای کل که حاصل تخریب بوده مدت سه سال است که در شهر شیراز برای ساماندهی و جمع آوری این بخش از پیمانکار مجوز دار استفاده می کنیم و نرم افزاری ویژه عملیات را طراحی می کند که از تولید تا نوع خاک مشخص می شود در حوزه پردازش دو خط دو هزار تنی ثابت برای پردازش نخاله ساختمانی به عنوان بسته های سرمایه گذاری مورد استفاده قرار می گیرند.

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز با اشاره به زمابندی جمع آوری زباله های خانگی گفت: الگوی جمع آوری در شهر شیراز براساس تاریخ های زوج و فرد است که به دو رنگ زرد و سبز تقسیم می شود، بهترین زمان برای گذاشتن زباله از ساعت ۱۰ شب تا شش صبح است.

وی ادامه داد: حدود ۷۰ درصد زباله های شهر شیراز زباله های تر است که در محل بازیافت به سه نوع کود تبدیل می شود و در کنار این موضوع  در فصل برگ ریزان  نیز هزار تن برگ از سطح شهر جمع آوری و در تهیه انواع کود استفاده می شود همچنین امروزه ۶۴ حلقه چاه برای تولید بیو گاز در سایت برمشور فعال است که برق تولید شده در شبکه برق رسانی قرار می گیرد.

خوشبخت با اشاره به تفکیک زباله از مبدا و جلوگیری از تولید زباله اظهار کرد: در بحث کاهش تولید زباله در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶  حدود پنج درصد کاهش زباله را داشته ایم که این مهم نشان می دهد در کنار سایر عوامل کاهش تولید زباله، روش های آموزشی در سه تا چهار سال گذشته موثر بوده است.

وی با بیان اینکه برای کاهش تولید زباله و تفکیک از مبدا در فرهنگسراها کلاس های ویژه برگزار می شود، گفت: متاسفانه در خطوط پردازش حدود ۹ تا ۱۰ درصد زباله منتقل شده به این محل شامل نایلکس ها است در صورتی که با فرهنگ سازی اولیه و بعد از آن الزامات قانونی می توان به جای استفاده از پلاستیک برای خرید از کیسه های پارچه ای استفاده کنیم و در زمینه کاهش ظروف یکبار مصرف  اقدامات ببیشتری انجام دهیم.

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز با اشاره به حذف پلاستیک در سیستم شهرداری برای جمع آوری زباله ها  اظهار کرد: مخازن کارتون پلاست ویژه منازل مسکونی خریداری شده است  و شهروندانی که تمایل داشته باشند این مخازن را ارسالی کنیم تا برای جمع آوری زباله ها از نایلون های استفاده نکنند.

وی با اشاره به تعداد سطل های بزرگ تفکیک از مبدا در سطح شهر نیز گفت: در حال حاضر ۷۰ تا ۸۰ عدد از این مخازن در سطح شهر وجود دارد که عمدتا در معابر تجاری قرار دارند در دو سال گذشته و بررسی ها مشاهده شد که  ۶۰ درصد زباله ها در این سطل ها تر و تنها ۴۰ درصد قابل بازیافت است.

خوشبخت با بیان اینکه به دنبال تفیکی زباله از مبدا هستیم، گفت: در همین راستا چند سطل طراحی  و به منازل ویلایی و مجتمع بزرگ ارسال می کنیم.

وی با بیان اینکه امروزه حداکثر عمر خودروهای حمل پسماند بیشتر از سه سال نیست و ناوگان معمولا فرسوده نیستند، ادامه داد:  هزینه خریداری هر دستگاه خودور جمع آوری زباله ۵۰۰ میلیون تومان است و هر چه در کاهش تولید زباله و حتی تفکیک زباله از مبدا تلاش شود در بحث عوارض و هزینه های خدمات  شاهد کاهش هزینه ها خواهیم بود.

کد خبر 386917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.