گردشگری شهری از منابع پایدار درآمد شهرداری‌ها است

یک کارشناس شهرسازی گفت: گردشگری از منابع پایدار درآمد شهرداری‌ها محسوب می‌شود، اما بسیاری از شهرداران و اعضای شوراهای اسلامی با غفلت از آن به دنبال تقویت منابع درآمدی سنتی هستند.

محمدعلی مهدیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه وقوع نوسانات اقتصادی در کشورهای مختلف تأثیر مستقیم بر فعالیت شهرداری‌ها دارد، اظهار کرد: رکود اقتصادی دهه ۲۰ تا ۴۰ میلادی، شهرداری‌های اروپای شرقی را با مشکلات جدی مواجه کرد و همین وضعیت در دهه‌های بعد و در دوره‌های زمانی مختلف برای شهرهای دیگر اروپا و آمریکای شمالی اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه تشدید بحران‌های اقتصادی محققان را به فکر ایجاد منابع درآمدی پایدار و مستقل از دولت‌ها برای شهرداری‌ها انداخت، خاطرنشان کرد: شهرداری در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی از قدمت بیشتری برخوردار است و به همین دلیل در استفاده از راهکارهای نوین مدیریت شهری نیز پیشگام بوده‌اند.

کارشناس شهرسازی اضافه کرد: شهرداری‌های ایران در یک قرن گذشته نوسانات زیادی را پشت سر گذاشته‌اند و در استفاده از منابع دولتی مانند سایر ادارات، بیشتر وابسته به بودجه برآمده از فروش نفت بوده‌اند.

مهدیان با بیان اینکه اتکای شهرداری‌ها به بودجه‌های نفتی مانع استفاده از ظرفیت‌های شهری می‌شود، تأکید کرد: به عنوان نمونه در شهرهای شمالی ایران زیرساخت‌های زیادی برای جذب گردشگر با استفاده از مناظر طبیعی وجود دارد، اما باید برای تبدیل این ظرفیت به منبع پایدار درآمدی، برنامه‌ریزی شود.

وی با بیان اینکه شهرهای ساری، رشت، محمودآباد و مازندران از مهمترین مقاصد گردشگری طبیعی شمال کشور است، یادآور شد: لازم است شمار هتل‌ها و میهمانسراهای این شهرها متناسب با تمکن مالی گردشگران داخلی و خارجی و در مناطق مختلف این شهرها افزایش یابد و از تمرکز بر حاشیه دریا خودداری شود.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه وجود آثار تاریخی در شهرهایی مانند اصفهان و یزد از دیگر زیرساخت‌های مهم جذب گردشگر در شهرها محسوب می‌شود، اظهار کرد: از حدود دو دهه گذشته بعضی شهرها مانند کلمار در فرانسه و هالشتات اتریش با نماسازی و رنگ‌آمیزی محیط شهری جاذبه‌های زیادی برای جذب گردشگر ایجاد کرده‌اند که این روش به الگویی برای مدیران شهری در دیگر نقاط جهان تبدیل شده است.

مهدیان تأکید کرد: نباید اجازه دهیم دیدگاه سنتی در بهره‌گیری از بودجه‌های دولتی بر مدیران شهری غلبه کند، زیرا این روش اداره شهرها منجر به رکود اقتصاد شهری می‌شود.

کد خبر 386916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.