دانشگاه، قربانی بورسیه‌های سیاسی

مراسم گرامیداشت روز صنعت دفاعی کشور، بسته پیشنهادی مکرون برای ایران و واکنش شرکت بازرگانی پتروشیمی به ادعاهای مطرح‌شده توسط علیرضا زاکانی از جمله مهمترین عناوین مطرح شده در روزنامه‌های امروز _شنبه ۲شهریورماه _ است.

مطبوعات و رسانه های آزاد و شفاف در هر جامعه ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می شوند، لذا خبرگزاری ایمنا، انعکاس بخشی از برجسته ترین عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، صفحه نخست امروز خود را به اظهارات رئیس جهور در مراسم گرامیداشت روز صنعت دفاعی کشور اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «برای دفاع و دوستی آماده‌ایم» روحانی در این مراسم که با حضور مسئولان عالی رتبه کشوری و لشکری و برخی سفرا و وابستگان نظامی کشورهای خارجی در ایران برگزار شد، با بیان اینکه امریکا از سال ۹۶ توطئه جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده است، گفت: آنها در ابتدا به دنبال برنامه‌ریزی‌هایی برای ایجاد جنگ روانی و سیاسی علیه ملت بودند و سپس به جنگ اقتصادی روی آوردند.

رئیس جمهوری ادامه داد: امریکایی‌ها در سال‌های ۹۶ و ۹۷ علامت‌هایی هم دریافت کردند که شاید مشوق آنان برای ادامه توطئه‌ افکنی در این سال‌ها بوده است، اما ملت ایران هیچگاه در برابر توطئه‌هایی که دشمنان علیه‌شان طراحی کرده‌اند نه غمناک شده و نه دلشان گرفته است و همواره با روحیه لازم در برابر توطئه دشمنان ایستاده‌اند. روحانی با بیان اینکه توطئه‌گران در سال ۹۶ موفق شدند از طریق عوامل خود در داخل کشور اغتشاشاتی را در تهران و برخی خیابان‌های شهرستان‌ها به راه بیندازند، گفت: آنها تصور می‌کردند که توانسته‌اند اغتشاش چندماهه‌ای را در ایران کلید بزنند اما با تدبیر مسئولان و اقدامات به‌موقع نیروهای امنیتی، انتظامی و مسئولان نظام این شلوغی‌ها ظرف چند روز برچیده شد و این موفقیت جمهوری اسلامی ایران در برابر توطئه‌گران بود.
روحانی در ادامه به دیدار خود با یکی از سران کشورهای اروپایی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در این دیدار این مقام اروپایی به نقل از رئیس جمهوری آمریکا می‌گفت که اگر اروپایی‌ها با ترامپ همراهی کنند و با ایران همکاری نداشته باشند، سه ماه دیگر، نظامی به نام جمهوری اسلامی ایران در منطقه نخواهد بود.
رئیس جمهور تأکید کرد: به آن مقام اروپایی گفتم آقایی که این ادعا را کرده خودش خواهد رفت و حزبش هم از قدرت ساقط خواهد شد، اما جمهوری اسلامی برای صدها سال دیگر مستحکم‌تر خواهد ماند.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود به بررسی بسته پیشنهادی مکرون  پرداخته و در تیتر یک خود نوشته است: «نجات برجام در ایستگاه پاریس» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داده است: همانطور که پیش از این نیز منابع خبری اعلام کرده بودند، مهم‌ترین محور دیدارهای ظریف با مکرون و لودریان وزیر خارجه فرانسه در خصوص برجام و پیشنهادی است که رئیس‌جمهوری فرانسه برای حفظ و تداوم توافق هسته‌ای مطرح خواهد کرد. در همین راستا ظریف روز پنجشنبه در نروژ گفته بود که ایران پیشنهادات فرانسه در خصوص بازیابی توافق هسته‌ای را بررسی می‌کند، اما دخالت‌های آمریکا در خلیج فارس را نیز تحمل نخواهد کرد. پیش از این و همزمان با تشدید تنش‌ها میان تهران و واشنگتن و نیز انتقادات شدید ایران نسبت به بی‌عملی اروپا در قبال تعهدات برجامی، حسن روحانی و امانوئل مکرون چند دوره به صورت تلفنی با یکدیگر مذاکره کرده بودند و حتی در این میان جدالی لفظی میان فرانسه و آمریکا بر سر این موضوع نیز درگرفته بود؛ به طوری که هفدهم مرداد ماه گذشته دونالد ترامپ رئیس‌ ایالات متحده آمریکا در رشته توئیت‌هایی با ادعای اینکه ایران از لحاظ اقتصادی تضعیف شده و خواستار مذاکره است، گفته بود که در این میان برخی از افراد که منظور امانوئل مکرون است به نمایندگی از آمریکا علائمی متفاوت را برای تهران صادر می‌کنند. ترامپ همچنین در توئیت دوم خود گفته بود هیچ کسی اجازه ندارد به جای ایالات متحده با ایران صحبت کند. 

همین مسئله باعث شد تا فردای آن روز ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه به صراحت اعلام کند: فرانسه با لحاظ حق حاکمیت درباره ایران سخن می‌گوید. فرانسه به شدت در جهت صلح و امنیت در منطقه متعهد است و تلاش می‌کند. پاریس همچنین تلاش دارد تا زمینه کاستن از تنش‌ها را فراهم کند و برای این کار به هیچ مجوزی نیاز ندارد.


روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود به بررسی کارنامه دو بازار در میانه تابستان پرداخته و در تیتر یک خود نوشته است: «ماه متفاوت بورس و دلار».

روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داده است: بازارهای داخلی در دومین ماه تابستان گرچه مسیر ماه‌های قبل را ادامه دادند، اما جنس نوسان قیمتی بازارها متفاوت بود. شاخص کل بورس تهران در مسیر پرشتاب صعودی خود در مرداد نیز رشد ۵ درصدی را به ثبت رساند. شاخص کل‌هم وزن با اثرگذاری یکسان نمادها، رشد ۲۰ درصدی را تجربه کرد. برخلاف ماه‌های گذشته که اتفاق نظر بر ارزندگی سهام وجود داشت، شدت تقابل نظرات درخصوص حباب قیمتی یا ارزندگی سهام به اوج خود رسید. در این میان رالی کوچک‌ترهای بورسی نیز مباحث پیرامون حباب قیمتی در این نمادها را بیش از پیش تشدید کرد. اما بازار دلار جهت خلاف بورس را که مسیری صعودی داشت در پیش گرفت. دلار به حرکت در مسیر نزولی همچون ماه‌های قبل ادامه داد؛ به گونه‌ای که برخی وضعیت بازار را این‌گونه توصیف می‌کردند: انجماد ارزی در میانه تابستان.

مهم‌ترین شاهد این توصیف ثبت رکورد نزولی و پایین‌ترین درجه انحراف معیار بود. انحراف معیار دلار نسبت به میانگین ماهانه به ۱۶۷ تومان رسید که کمترین میزان از اسفند ۹۶ بود. دلار در مرداد افت ۵ درصدی را تجربه کرد. نزول و کاهش شدت نوسان ارزی اثرات خود را در بازار سکه نیز منعکس کرد و با وجود رشد ۵ درصدی قیمت طلا در بازار جهانی اما سکه نیز افت ۸/ ۱ درصدی را در مرداد تجربه کرد.

روزنامه مردم سالاری، در صفحه نخست امروز خود از دیدار دبیرکل حزب مردم سالاری با احزاب ترکیه خبر داده و در تیتر خود نوشته است: «رشد احزاب در ترکیه مدیون برپایی نظام حزبی انتخابات است». روزنامه مردم سالاری در ادامه توضیح داده است: در این دیدارها دکتر مصطفی کواکبیان پس از تشریح هدف سفر، وجود انتخابات برپایه نظام حزبی را از جمله دلایل رشد احزاب در ترکیه دانست و بر ضرورت تبادل تجربیات احزاب دو کشور تاکید کرد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تشریح مواضع منطقه‌ای جمهوی اسلامی ایران و نحوه برخورد با تداوم برجام و ارتباط با اتحادیه اروپا، به تفصیل در مورد وضعیت احزاب در ایران و پیگیری تحول در قانون انتخابات پارلمان برمبنای نظام حزبی سخن گفت. 

تمل کارا ملا اوغلو، دبیر کل حزب سعادت با اشاره به ۱۷۰ هزار عضو این حزب در سراسر کشور ترکیه و برگزاری کنگره‌های استانی حزب از شورای مشورتی حزب سعادت سخن گفت و تاکید کرد این شورا همواره مواظب است تا حزب سعادت هیچگاه از معیارهای معنوی و مذهبی و منطبق با شریعت و اصول مبنایی نجم‌الدین اربکان عدول نکند. وی از کمیته‌ای به نام کمیته «حیثیت» در این حزب نام برد که نقش هیئت داوری در رسیدگی به تخلفات اعضا را دارد.

وی در موضوع سوریه به صراحت از مواضع دولت کنونی ترکیه انتقاد کرد. دوغو پرینچک، دبیر کل حزب وطن نیز با اشاره به ۶۴ هزار عضو این حزب و سوابق تاریخی و دیرینه فرهنگی مردم ترکیه با مردم ایران گفت: خوشبختانه حزب وطن همواره مدافع گسترش روابط ترکیه با ایران بوده است و با هرگونه تنشی در روابط فیمابین مخالفت کرده است. شایان ذکر است هیات حزب مردم‌سالاری پس از حضور در مزار مولانا در شهر قونیه عصر پنجشنبه ۳۱/۵/۹۸ با بدرقه آقای فرازمند، سفیر ایران در ترکیه، آنکارا را به مقصد تهران ترک کرد.

روزنامه همدلی، صفحه نخست امروز خود را به بررسی بورسیه‌های سیاسی و قربانی دانشگاه ها  اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «هیات علمی آقازاده‌ها».

روزنامه همدلی در ادامه توضیح داده است: چند وقت است که داستان‌بورسیه‌ها مجددا سر زبان افتاده است. داستانی که نشان می‌دهد، بروز تخلفات گسترده در بورسیه دانشجویان مقطع دکترا در دولت های نهم و دهم قرار نیست به این سادگی دست از سر جامعه علمی کشور بردارد. چرا که بورسیه های زمان ریاست جمهوری احمدی‌نژاد با معدل ۱۲ دکتری، خواهان آن هستند که استاد و عضو هیئت علمی بهترین دانشگاه های کشور شوند.

موضوع چالش برانگیز بورسیه‌ها هر زمانی که مطرح شده و به سطح جامعه، افکار عمومی و رسانه‌ها کشیده شده، جنجال آفرین شده است. تا جایی که جنجال بورسیه‌های غیر قانونی در دولت دهم مدت‌ها محل نزاع دولت و مجلس بود. حتی بسیاری بر این باورند که دلیل اصلی استیضاح و عزل «رضا فرجی دانا» وزیر علوم دولت یازدهم نه رویدادهای سیاسی بلکه بحث بورسیه‌های غیر قانونی بوده است.

حالا بعد از گذشت چند سال از بسته شدن پرونده بورسیه‌ها خبر آمده برخی از این بورسیه‌ها که در آن سال‌ها از امتیاز ویژه‌ای استفاده کرده‌اند، مدارک دانشگاهی خود را اخذ کرده و می‌خواهند عضو هیئت علمی دانشگاه‌هایی شوند که آن دانشگاه‌ها نیازی به رشته تحصیلی فرد ندارد. موضوعی که یک بار دیگر پرونده جنجالی بورسیه‌ها را از بایگانی خارج کرده و به سر زبان‌ها انداخته و باعث انفصال دو رئیس دانشگاه از سمت خود نیز شده است.

آن گونه که در خبرها آمده است رئیس دانشگاه کاشان و تربیت مدرس به دلیل آنچه تخلف در به‌ کارگیری دانشجویان بورسیه مطرح می‌شود، قربانی سهمیه‌ها شده‌اند. جالب است بدانیم یکی از طرفین دعوای دانشگاه تربیت مدرس دختر یکی از وزیران احمدی‌نژاد است.

روزنامه شرق صفحه نخست امروز خود را به واکنش شرکت بازرگانی پتروشیمی به ادعاهای مطرح‌شده توسط علیرضا زاکانی اختصاص داده و در تیتر خود نوشته است: «زاکانی را به محاکم قضائی می‌بریم».  شرکت بازرگانی پتروشیمی به ادعاهای مطرح‌شده توسط علیرضا زاکانی واکنش نشان داد. در جوابیه این شرکت آمده است که زاکانی در دادگاه باید ادعاهای خود را اثبات کند. در این متن جوابیه آمده است: ادعاهای مطرح‌شده توسط آقای علیرضا زاکانی اساسا کذب محض بوده و مایه تعجب است که ایشان چگونه و براساس چه مستنداتی هرگونه تهمت و افترایی که به ذهنشان رسیده، نه‌تنها به مدیران شرکت بازرگانی پتروشیمی نسبت داده بلکه مدیران وقت وزارت اطلاعات و برخی مسئولین دستگاه قضائی را نیز به مشارکت در فساد متهم کرده‌اند.

شرکت بازرگانی پتروشیمی و تمامی افرادی که توسط دکتر زاکانی مورد هجمه و انواع تهمت‌ها قرار گرفته‌اند، در محاکم قضائی از ایشان خواهند خواست تا مستندات خود را برای اثبات ادعای عجیب و خلاف واقع ارائه دهند. ومتأسفانه آقای زاکانی طی سال‌های اخیر به دفعات وقوع فساد در شرکت بازرگانی پتروشیمی را رسانه‌ای کرده‌اند، اما یک‌بار هم سندی برای ادعاهای خود ارائه نداده؛ ایشان حتی یک‌بار هم به مدیران وقت و فعلی این شرکت مراجعه نکرده‌اند تا پاسخ سؤالات و ابهامات خود را دریافت نمایند بلکه همواره صلاح دیده‌اند به‌صورت یک‌طرفه به قاضی رفته و به شکلی ناپسند، هرگونه افترایی که مدنظرشان بود را به این شرکت و مدیران آن نسبت دهند.ایشان در بخشی از نامه خود، اعلام نموده که برخی مدیران شرکت بازرگانی پتروشیمی در روند بازپرسی و تهیه کیفرخواست پرونده اخیر پتروشیمی، اعمال نفوذ کرده‌اند و برای ادعای خود مباحث غیرواقعی را مطرح کردند. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که پرونده سیر مراحل قانونی خود را طی کرده و هم‌اکنون دادگاه متهمان پتروشیمی در حال رسیدگی است و امید است القای این‌گونه مطالب برای ایجاد انحراف در مسیر پرونده و منافع برخی نباشد.

کد خبر 386901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.