۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹
نگاه تکنیکال به شهرهای آینده

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: نگرش به موضوع کودکان در شهر هوشمند ایجاب می‌کند که فارغ از نگاه هویت‌ساز، نگاه تکنولوژی و تکنیکال به شهرهای آینده داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معاون سیداحمد حسینی‌نیا در آیین نخستین نمایشگاه تخصصی و ترویجی اسباب بازی و بازی‌های فکری کودک و نوجوان اظهار کرد: اسباب‌بازی‌هایی که در حال حاضر برای کودکان تولید می‌شود، نگرش توأم با پرورش خلاقیت را دنبال می‌کند.

وی افزود: با مرور مجموعه نظام برنامه‌ریزی شهری در ایران از سال ۲۷ قبل و بعد از انقلاب و حتی در اروپا شاهد هستیم که ساختار برنامه‌ریزی بر چهار محور دسته‌بندی شده که دسته اول نظام برنامه‌ریزی متکی بر کشاورزی، تکیه بر صنعت، تکیه بر مباحث دانش محور و گام چهارم شهر هوشمند، شهر مجازی یا شهر داده‌های اطلاعاتی است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تصریح کرد: نظام برنامه‌ریزی در ژاپن همزمان با ایران مدون شد، اما برون‌داد برنامه‌ریزی ژاپن تلاش بر رشد و تعالی انسان‌ها از دوران کودکی تا بزرگسالی بود در حالی که ما در ایران همواره سعی کردیم از کودکان و نوجوانان، پزشک و مهندس تحویل جامعه دهیم.

وی با بیان اینکه نظام برنامه‌ریزی متکی بر برنامه صرفاً کالبدی و فیزیکی نتیجه شهرسازی امروزی بوده است، ادامه داد: آنچه امروز در شهرهای هوشمند و مجازی دنبال می‌کنیم، این است که انسان توسعه یافته را در این شهرها داشته باشیم و برای رسیدن به این مهم گریزی جز توجه به مباحث کیفی در حوزه برنامه‌ریزی نداریم.

حسینی‌نیا تاکید کرد: اصفهان در حوزه کودکان کاندیداتوری دریافت نشان شبکه جهانی دوستدار کودک را دنبال می‌کند و دی‌ماه سال گذشته نخستین نشست تخصصی آن در اصفهان برگزار کرد.

وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان گروه دوستدار کودک را بر اساس تفاهم‌نامه با وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و مصوبات شورای اسلامی شهر راه‌اندازی کرده است، گفت: نگرش به موضوع کودکان در شهر هوشمند ایجاب می‌کند که توأم با نگاه هویت‌ساز، نگاه تکنولوژی و تکنیکال به شهرهای آینده داشته باشیم.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: با نگاه به آینده‌نگاری شهرها در می‌یابیم که برای کودکان به عنوان سکانداران آینده شهرها باید برنامه داشته باشیم.

وی با تاکید بر فرمایشات بزرگان و ائمه معصومین مبنی بر پرورش کودکان  برای زمان خودمان اشتباه بزرگی است زیرا باید آنها برای زمان خودشان پرورش یابند، ابراز امیدواری کرد: با همکاری مجموعه‌هایی که در حوزه کودکان فعالیت می‌کنند همچنین با فعالیت‌هایی که در مرکز شهر دوستدار کودک انجام می‌شود، آینده روشن و هدفمند در انتظار آینده سازان باشد.  

حسینی‌نیا اظهار کرد: اصفهان به عنوان یک شهر تمدن‌ساز که در سه دوره تاریخی پایتخت کشور بوده، دارای غنای فرهنگی بالایی است و امیدواریم با برنامه اجرایی که به یونیسف ارایه می‌کنیم هر چه سریع‌تر به شبکه شهرهای دوستدار کودک بپیوندیم.

کد خبر 386897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.