بیشترین بیماری های شغلی اصفهان چیست؟

مدیر گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: وجود صنایع بزرگ و مادرِ کشور در استان اصفهان نیازمند غربالگری بیشتر بیماری‌های شغلی است، در حال حاضر کاهش شنوایی با ۲.۲ درصد بیشترین تعداد بیماری‌های شغلی را به خود اختصاص داده است. 

مجید مشایخ در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در تعریف بیماری‌های شغلی اظهار کرد: این نوع بیماری‌ها معمولاً بیماری‌هایی است که به واسطه مواجهه با عوامل زیان آور و در محیط کار برای شاغلین عارض می‌شود.

وی با بیان اینکه عوامل زیان آور به پنج گروه تقسیم می‌شود، افزود: این پنج گروه عوامل شامل عوامل شیمیایی، فیزیکی، فیزیولوژیک، روانی و ارگونومیک است، همچنین حوادث شغلی که به علت رفتار یا شرایط ناایمن محیط کار برای افراد شاغل ایجاد می‌شود هم جزء این عوامل محسوب می‌شود.

مدیر گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص تاثیرات این بیماری‌ها بر افراد تصریح کرد: تأثیر این عوامل زیان آور در ایجاد بیماری‌های شغلی در تحقیقات و مستندات پزشکی اثبات شده است، همچنین شیوع و بروز این بیماری‌ها در جامعه کاری بیشتر دیده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه طبق ماده ۹۰ قوانین سازمان تأمین اجتماعی باید از همه شاغلان قبل از استخدام و شروع به کار معاینه شغلی انجام شود، اظهار کرد: وضعیت سلامت جسمی و روحی افراد برای اشتغال باید احراز شود، همچنین طبق ماده ۹۲ قانون کار سلامت شغلی افراد شاغل باید به طور سالانه بررسی شود تا اثرات عوامل زیان آور محیط کار بر سلامتی افراد شاغل غربالگری شود.

مشایخ با اشاره به اینکه بیماری‌های شغلی باید قبل از اینکه به مراحل پیشرفته برسد تشخیص داده شود، افزود: با انجام اقدامات پیشگیرانه و تشخیص سریع باید تناسب شغلی فرد برای ادامه کار و انجام وظایف شغلی بررسی شود.

وی در خصوص وضعیت بیماری‌های شغلی در اصفهان گفت: با توجه به وجود صنایع بزرگ و مادر کشور و استقرار آنها در استان اصفهان نظارت دائم کارشناسان بهداشت حرفه‌ای معاونت بهداشتی و شبکه‌های بهداشتی با وجود مراکز تخصصی طب کار در استان تلاش دارند وضعیت سلامت شغلی استان را حفظ و ارتقا دهند که به دلیل وجود نظارت‌ها استان اصفهان وضعیت بهتری نسبت به دیگر استان‌ها دارد.

مدیر گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به فعالیت ۱۴ متخصص طب کار در استان اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر کاهش شنوایی ناشی از کار با ۲.۲ درصد، بیشترین شاغلان را درگیر کرده است و به نوعی بیشترین بیماران شغلی دچار کاهش شنوایی هستند.

وی با بیان اینکه یک مرکز تخصصی طب کارِ دولتی در اصفهان فعال است، گفت: ۱۳ مرکز خصوصی طب کار در کنار یک مرکز دولتی فعال هستند که وظیفه تشخیص، کنترل و غربالگری بیماری‌های شغلی را بر عهده دارند.

مشایخ با بیان اینکه شغل خبرنگاری جزء مشاغل سخت و زیان آور است، اظهار کرد: درخواست‌هایی از سوی خبرنگاران برای انجام غربالگری  بیماری‌های شغلی داشته‌ایم که این درخواست‌ها به دبیرخانه کمیته بدوی مشاغل سخت و زیان آور واقع در ادارهکار و امور اجتماعی استان برای اتخاذ تصمیمات مناسب ارسال شده است.

کد خبر 386891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.